Witch Rise

Ratalaika Games kennen we vooral van de kleine, indietitels met hun eigen stijl. We waren dan ook benieuwd wat Witch Rise ging te bieden hebben.

De plaatselijke heks wil zich verdiepen in magie, maar wordt al snel jaloers als blijkt dat een klein meisje uit het dorp zichzelf al enkele spreuken wist aan te leren. Als gevolg tovert de heks het meisje om tot een varken en spoort ze haar aan de vier magische staffen te vinden, en pas dan zal ze haar erkennen en terug omtoveren. Witch Rise kent dus een flinterdun verhaal en moet het vooral van de gameplay hebben.

Witch Rise tovert zichzelf om tot DOOM-kloon en laat jou in first-person rondlopen en enkel diagonaal bewegen. Verschillende gangen moeten doorlopen worden en vijanden zullen sterker worden naargelang je in de game vordert. Gelukkig beschik je zelf over een zwaard en hoor je, zoals het verhaal vertelt, de vier magische staffen te vinden. Die zullen je extra krachten geven en de sterkere tegenstanders gemakkelijker te overwinnen maken.

Naast een HP- en MP-balkje is er niets voor handen en kan je, als je niet verloren loopt, ook geld en XP verzamelen om te stijgen in level en je balkjes te verbeteren. Dat zal nodig zijn om de eindbazen te verslaan, al zijn ook zij niet zo lastig te overwinnen. Na een kwartier kan je de Platinum-trofee al in je virtuele kast plaatsen, waarna de game nog een handvol omgevingen voorschotelt, maar telkens dezelfde opzet. Repetitief, maar we hadden ook niks anders verwacht voor nog geen 5 euro.

Witch Rise speelt als de eerste DOOM en ziet er ook zo uit. De game kan ook rekenen op achtergrondmuziek en repetitieve geluidseffecten, meer hoef je niet te verwachten.

Een goedkoop, kort spelletje die je na een kwartier al een Platinum-trofee oplevert, beter kunnen we Witch Rise niet omschrijven.

• Snelle, gemakkelijke Platinum-trofee