Man of Medan

Supermassive Games, de ontwikkelaar van Until Dawn heeft een nieuw spelletje gemaakt. Maak je maar klaar voor Man of Medan!

Kort na de Tweede Wereldoorlog zorgt een mysterieuze vracht voor onrust op een Amerikaans schip. Nadat deze aan boord is gebracht gaat het goed fout en sterft de bemanning beetje bij beetje...

In het heden willen vier jongeren, Brad, Julia, Conrad en Alex op zoek gaan naar een gezonken wrak. Samen met hun kapitein Fliss, vinden ze het vliegtuigwrak in de zee. Procedures worden genegeerd en de duik ernaartoe wordt gemaakt. Ondertussen zet Conrad kwaad bloed bij een bende piraten, die het niet hoog op hebben met diens grote mond.

Uiteraard bevat het verhaal nog een hele hoop aspecten waar je zelf een invloed op hebt, maar om spoilers te vermijden schakelen we nu over naar de gameplay.

Net zoals in Until Dawn zal je de verschillende protagonisten in goede banen moeten leiden om ze naar veilige oorden te loodsen. Concreet betekent dit dat deze game eigenlijk speelt als een soort walking simulator waar je keuzes moet maken, die soms zware gevolgen hebben, afgewisseld met de bekende Quick Time Events, waarvan de gevolgen ook soms groot kunnen zijn. Al deze gevolgen kan je netjes bekijken in het menu: wat de relatie is tussen de verschillende protagonisten en welke richting het uitgaat op basis van jouw beslissingen. Nadat je de voornaamste delen hebt afgerond kom jij, als speler, in contact met The Curator. Concreet: iemand die jouw keuzes en dergelijke observeert en vastlegt. Die kan je soms helpen, als je daarvoor kiest, in de vorm van een vage hint.

Doorheen het spel, dat zeer lineair is, kan je je omgeving wat verder onderzoeken. Hierdoor kan je dan te weten komen wat er vroeger gebeurd is, en wat er nu aan de hand is. Soms kan je ook interageren met schilderijtjes om een potentiële toekomst te bekijken. Het is dan aan jou dan om de context te achterhalen en ervoor te zorgen dat wat je gezien hebt, geen waarheid wordt.

Een spel waarvan het verhaal eigenlijk de troef is, en de gameplay secundair is, moet ervoor zorgen dat de gameplaymotor dan wel oké is. Jammer genoeg is dat niet altijd zo, en wordt het soms gamebrekend. Door haperingen in het spel hebben wij de pech ervoeren dat een bepaalde toets haperend op het scherm verscheen tijdens een QTE, waardoor het tijdsvenster al voorbij was, wanneer we de toets moesten indrukken. Hierdoor stierf een personage in het spel. Het spel snel afsluiten en herstarten bracht geen soelaas, want het kwaad in onze savegame was al geschied. Voor een spel waarbij de weinige gameplay toch significant is, zou dit niet mogen! We vermelden wel dat we het spel gespeeld hebben voor de release, dus hopelijk komt er snel een patch uit die deze frustraties kan verhelpen.

Wat deze game ook bijzonder maakt is dat je het spel kan spelen met vrienden online, en zelfs tot met vijf in couch co-op!

De beelden zijn van dezelfde hoge kwaliteit als van Until Dawn. Blijkbaar werden de ontwikkelaars bij Sony iets beter begeleid - aangezien zij toch de uitgevers zijn van de console - want bij onze Man of Medan zijn framedrops en haperingen schering en inslag. Op zich weinig probleem bij de tussenfilmpjes, maar jammer genoeg vallen deze ook voor bij de QTE's.

Man of Medan is een leuke horrorgame die het heeft van jump scares en die je meer dan één keer kan doorlopen. Jammer genoeg is de game niet voldoende gefinetuned voor onze PS4 (PRO!) waardoor er haperingen ontstaan op onfortuinlijke mensen. Hopelijk brengt Supermassive Games snel die patch uit, zodat we de game op ons YouTube-kanaal kunnen streamen... Zonder haperingen.

• Goed verhaal
  • Je keuzes hebben een grote invloed!

• Gameplaybrekende lag/glitches