Hitman 2

Agent 47 is terug in deze achtste Hitman-game. Deze keer wordt het geheel niet onderverdeeld in verschillende episodes waar je een tijdje moet op wachten, maar krijg je alles in één keer. Is het de moeite? Dat lees je hier.

Hitman 2 gaat nog steeds over Agent 47, een huurmoordenaar die doelwitten moet neerhalen. Op zich kan je hier weinig verhaal rond breien en dat doen ze ook niet in deze Hitman. Als je echter kijkt naar de originele Hitman-games van begin 2000, dan zie je dat daar wel een verhaal in zat. Het was niet het beste verhaal, maar er was toch iets dat het geheel samen hield en dat mis ik wat in deze Hitman.

Het verhaal wordt voor iedere missie gepresenteerd in een kunstige slideshow. Eerst dacht ik dat mijn PS4 bleef hangen, ik hoorde iemand praten, maar zag het beeld niet bewegen. Maar blijkbaar was dat de bedoeling om zo het verhaal te brengen. Persoonlijk ben ik er geen fan van, maar gelukkig speelt het verhaal geen grote rol in dit soort games.

Hitman 2 bestaat uit zes hoofdmissies die allemaal op dezelfde manier starten. Na een slideshow kies je hoe je de missie gaat aanpakken. Je kiest je wapens, kleding en startlocatie. De eerste keer heb je nog niet veel keuze, maar hoe meer je een bepaalde missie op verschillende manieren uitspeelt, hoe meer mogelijkheden je zal hebben. Iedere keer je een missie voltooit, verdien je XP en speel je nieuwe uitrusting en startlocaties vrij. Dit zorgt natuurlijk voor een hoge herspeelbaarheidsfactor. Ben je toch door alle zes de missies en wil je nog meer? Dan kan je wat extra betalen om de missies van de vorige Hitman binnen te halen en die te spelen, met al je vrij gespeelde middelen, tenzij je de eerste Hitman ook hebt, want dan zijn die gratis ter beschikking.

Naast de solo missies kan je ook nog coöperatief spelen in de Sniper Assassin mode, waarbij je als twee huurmoordenaars samen een contract probeert te voltooien op een nieuwe zevende locatie. De contracten maken eveneens hun terugkeer zoals in de vorige game. Hier krijg je een nieuw doelwit op een bepaalde locatie die je op een specifieke manier moet uitschakelen. Je kan ook zelf contracten maken of contracten van andere spelers downloaden en spelen.

Op grafisch vlak is Hitman 2 een hit. De zes verschillende locatie zijn enorm verschillend en heel gedetailleerd. Iedere keer je een locatie opnieuw bezoekt, zal je steeds nieuwe dingen zien en nieuwe routes ontdekken. Ook de NPC's zien er vrijwel allemaal uniek uit, er is weinig 'copy paste'-werk aan te pas gekomen. Ten slotte zijn de omgevingsgeluiden net als de omgeving functioneel uitgewerkt en helpen je bij het voltooien van je missie.

Als je op zoek bent naar een goed verhaal over een huurmoordenaar, moet je niet naar Hitman 2 kijken. Het kost mij al veel moeite om een rode draad te vinden in het geheel, naast het overduidelijke Agent 47 is een huurmoordenaar. Als je daar weinig belang aan hecht en gewoon op zoek bent naar een game met diepgaande gameplay, uitstekend leveldesign en eindeloze herspeelbaarheid, dan is Hitman 2 zeker iets voor jou. En goed nieuws, je krijgt ineens alle content, je hoeft dus niet meer te wachten op de volgende episode. Als je de vorige Hitman hebt (die met de losse episodes), dan kan je die herspelen in deze game. Deze zijn namelijk "remastered" naar de nieuwste Hitman engine.

• Alle episodes in één keer
  • Fantastisch leveldesign
  • Zo veel mogelijkheden om iemand te vermoorden