Tomb Raider

Deze laatste telg in de Tomb Raider-familie speelt zich af nog voor de allereerste Tomb Raider. We zien hierin de Lara Croft, wanneer ze nog groener is achter haar oren dan een versgemaaid voetbalveld. Deze game is ondertussen al bij Playstation Plus geweest en heeft een next-gen Definitive Edition gekregen. Maar was deze game dan zo de moeite?

Verhaal – Lara wie?

De piepjonge Lara Croft doet mee aan de expeditie om het mysterieuze koninkrijk Yamatai te ontdekken. Dit koninkrijk werd gesticht door de zonnekoningin Himiko, waarvan gezegd wordt dat zij de controle zou hebben gehad over het weer. Ze had een groot rijk gesticht en werd aanbeden door haar onderdanen. Door een ingeving van Lara besluit de crew om naar een andere locatie te varen. Onderweg komen ze in een desastreuze storm terecht, waarbij het schip het onderspit moet delven. Wanneer Lara ontwaakt, bevindt ze zich op een eiland. De rest van haar teamleden zijn weg, dus het is haar eerste taak om op zoek te gaan naar deze.

Lara moet in de eerste plaats zien te overleven, dus maakt ze een boog en doodt ze haar eerste ree voor voeding. Ook heeft ze al snel een soort zelfgemaakt bijltje, waarmee ze kisten kan openen en op rotsen kan klimmen. Na enige tijd ontdekt Lara dat haar crew is gevangen genomen door een sekte die blijkbaar nog steeds Himiko vereert. Maar waarom? Lara zal het onderste uit de kan moeten halen om niet alleen haar teamleden te redden, maar ook om het geheim van het eiland te ontrafelen…

Zoals je al kan raden is dit een ‘becoming’ verhaal. Hoe Lara Croft de onversaagde krijgervrouw werd op wiens hoekige vormen we allemaal verliefd werden in de jaren ’90. Echter is deze game geen Tomb Raider zoals er al één was. Zo zal Lara in donkere en sombere omgevingen moeten vertoeven en zal ze zichzelf meer dan eens tegenkomen. Hierdoor krijgen we soms de indruk dat we te maken hebben met een heus survivalverhaal. Dit heeft, zoals zovele Tomb Raiders, een bovennatuurlijk kantje, maar dat is dan weer eigen aan de reeks. Verwacht hier niet de vrolijke ik-knal-alles-overhoop-Lara, maar een gespannen hoofdpersonage, met een zeer grote overlevingsdrang.

Op de gameplay is weinig aan te merken. Zo is de besturing zeer intuïtief en als je het wat moeilijker hebt kan je nog altijd de L2-toets induwen, waardoor Lara haar survivalskills activeert en je wat ‘meer’ van de omgeving kan zien. Hierdoor kan je soms wat sneller de omgevingspuzzels oplossen, al zijn deze niet echt van een denderend niveau.

Hier en daar zal je kampvuren vinden, waar je niet alleen Lara van extra skillpoints kan voorzien, maar ook je wapens zal kunnen upgraden en bij sommige zal ‘fast travel’ zelfs geactiveerd zijn.

Verder wordt een constant gevoel van spanning gecreëerd, waardoor je door de verhaallijn wandelt, maar weinig oog hebt voor de omgeving. Zo zijn er ook verborgen tombes en relieken te ontdekken, en kan je in elk gebied bepaalde challenges doen, waardoor je dan weer XP verdient. Wanneer je voldoende XP hebt verzameld, zal je een skillpoint kunnen toekennen aan Survivor, Hunter of Brawler, elk met zijn specifieke kenmerken.

Online

In de multiplayerwereld zal je slechts 4 modes kunnen ontdekken.
  • Team Deathmatch: deze kennen we allemaal, er worden twee teams gemaakt, het team dat het snelst 25 kills maakt, wint
  • Free for All: ieder voor zich
  • Rescue: de overlevers moet medicijnen recupereren, terwijl de Solarii het andere team moet doden met een mêlee aanval
  • Cry for Help: de overlevers moeten radio’s gebruiken en ervoor zorgen dat hun batterijen niet in de handen van de Solarii vallen

Op deze vlakken kunnen we weinig negatief zeggen over deze game. De omgevingen zijn ronduit schitterend en details zijn overal aanwezig. Al is het jammer dat een personage soms eens door een muurtje gaat, maar dat is dan zeer zelden.
Het geluid is zeer meeslepend en, zoals de graphics, gedetailleerd. Dit is een zeer mooie bijdrage voor de sfeer en je wordt hierdoor ook meer meegetrokken in het verhaal.

Conclusie – Moet je gespeeld hebben!

Dit is zonder twijfel de beste Tomb Raider van de voorbije 10 jaar. Het verhaal heeft een bovennatuurlijk tintje, maar wanneer je deze factor negeert, heb je nog steeds een zeer actievol en meeslepend verhaal. Soms geeft de game je de indruk dat je ‘geen tijd’ hebt om te exploreren, al is dit wel de moeite. Het enige jammere wat ik aan de game kan vinden, is dat de omgevingspuzzels niet erg uitdagend zijn. Maar ja, Lara is nog wat onervaren, dus dat kan op zich geen kwaad? Je zal de game, afhankelijk van je speelstijl, kunnen beëindigen in 10-12 uur. Maar dan kan je nog een hoop ontdekken op het eiland, en kan je nog online gamen.

• Goed verhaal
  • Boordevol actie
  • Prima besturing