Ghost Recon Breakpoint

Wanneer je een filmster inhuurt om de slechterik van je nieuwste videogame te spelen, dan hoop je als Ubisoft zijnde die investering terug te winnen. Maar is Ghost Recon: Breakpoint die zuurverdiende centen ook waard?

Het zal je dag maar wezen. Net wanneer je met je team Ghosts op een nieuwe missie vertrekt, wordt je helikopter uit de lucht geschoten en beland je in het midden een paradijselijk eiland genaamd Auroa. Kantnoot: je bent middenin oorlogsterrein beland, waar Jon Bernthal, vooral gekend uit de eerste seizoenen van The Walking Dead en meer recent The Punisher, als slechterik Cole D. Walker (en tevens ex-Ghost) de scepter zwaait. Aan jou nu om samen met je team vanuit een geheime basis door het vervolledigen van missies een einde te maken aan de snode plannen van je ex-strijdmakker die met Skell Technology genoeg snufjes in huis heeft om het je leven lastig te maken. Het verhaal heeft heel wat weg van een James Bond-film, maar vervalt helaas na verloop van tijd toch eerder tot een goedkoop script van een B-film. Niet geheel abnormaal voor een Ghost Recon-game, gezien gameplay telkens primeerde, maar ook daar schort helaas het een en het ander.

Met games als Ghost Recon: Wildlands en recent nog The Division 2 was er een solide basis waar Ubisoft op kon bouwen. Met Breakpoint introduceert het enkele nieuwigheden op vlak van gameplay, waarbij het meeste aan de hand van tutorials in bijhorende menu’s wordt uitgelegd. Zo vinden we opnieuw skill trees terug, vrij te spelen perks, mogelijkheden om je personage aan te passen naar wens en, sterker nog, een keuze te maken wat je allemaal met je mee brengt naar het strijdveld. Dit zou belangrijk zijn om, net zoals in The Division 2, een voldoende hoog level te bereiken om de nodige tegenstanders te kunnen neerhalen. In realiteit blijkt echter het uitbouwen van je uitrusting toch minder van belang…

De open wereld van Auroa zit boordevol vijanden en die kan je op verschillende manieren van het leven beroven. Helaas gaat dat niet altijd even vlot. Het coversysteem van Breakpoint stelt teleur, het camerastandpunt bij het voortbewegen lijkt een mislukte kopie uit Gears of War en ook het schieten zelf kent zijn mankementen. Hetgeen men goed had bij The Division 2, lijkt volledig in de prullenbak te zijn gegooid. Daarbovenop lijkt de game pas echt leuk te zijn als er minstens één echte teamgenoot meespeelt, gezien de missies en het voltooien ervan maar niet voor de nodige adrenaline weten te zorgen. Een gemiste kans, wetende dat Breakpoint nog zoveel meer heeft naast een campagnemodus (PvE, maandelijkse updates, jaarlijkse extra geplande content, en meer).

Wildlands was grafisch al geen hoogvlieger en met Breakpoint zien we meer van hetzelfde. Doffe kleuren, weinig detail en enorm veel bugs en glitches. Kortom, weinig om over tevreden te zijn voor een game op de PS4 Pro.

Ghost Recon: Breakpoint weet helaas niet te overtuigen; noch op grafisch vlak, noch op vlak van gameplay. Een editie teveel voor Ubisoft of was het pure laksheid tijdens het ontwikkelen? Wij hopen alleszins dat een volgende Ghost Recon-game nog even uitblijft tot men met de franchise echt vernieuwend (en kwalitatief) uit de hoek kan komen.

• Co-op
  • Levensduur (geplande content en updates)

• Saai verhaal