Farming Simulator 17

Het is weer die tijd van het jaar dat de jaarlijkse games uitkomen en Farming Simulator hoort daar ook bij. Dus trek je klompen aan en snuif de frisse boerenlucht op.

Wegens het ontbreken van een verhaal, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

In deze game draait het allemaal om geld verdienen. Dit doe je als boer door je gewassen te zaaien, te oogsten en te verkopen. Eén van de eerste keuzes die je moet maken, is waar je je boerendroom gaat waarmaken. Dit kan je doen in Goldcrest Valley, een Noord-Amerikaans dorpje, of in Sosnovka, een Oost-Europees bosrijk gebied.

Je oogst wat je zaait

Het eerste wat je nodig hebt in deze game is natuurlijk één of meerdere percelen grond waar je jouw gewassen op kan kweken. Nadat je dit hebt gekregen (of aangekocht) kan je dit stukje grond omploegen door middel van een cultivator, die je aan je tractor hecht. Daarna kan je je gewenste gewas zaaien met behulp van de zaaimachine. Na enige tijd zal je geselecteerde gewas beginnen groeien. Dit kan je stimuleren door je grond eventueel te bemesten. Wanneer je gewassen volgroeid zijn, kan je deze oogsten met de oogstmachine en verkopen. Dit jaar kan je ook zonnebloemen en sojabonen kweken en verkopen.

Veedieren

Net als vorig jaar, kan je nu ook dieren kopen voor je boerderij. Naast kippen, koeien en schapen kan je deze keer ook varkens kweken. De dieren leveren je producten, zoals eieren, melk, mest en wol, die je kan verkopen. Een extra gelaagdheid is het goed onderhouden van deze dieren. Des te beter je bijvoorbeeld je koeien voert, des te beter zij melk produceren.

Houthakker

Geen fan van dieren of geen zin om grond om te ploegen? Koop je dan een kettingzaag of zelfs een gigantische boom-sloop-tractor en leg complete bossen om. Bij het omzagen van een boom, bepaal je zelf de snijrichting waardoor je controle hebt over hoe de boom valt. Eenmaal de boom op de grond ligt, zal je de takken moeten verwijderen en hem in compacte stukken zagen, zodat je die ook kan verkopen.

Het juiste gereedschap voor de juiste job

Wanneer je als boer aan de slag gaat, moet je er wel op letten dat je het correcte gereedschap in je bezit hebt. Wanneer je dit niet hebt, kan je dit aankopen. Let wel, in het begin heb je weinig financiële mogelijkheden, dus zal je beslissingen moeten nemen, of zelfs gaan lenen bij de bank tegen een hoge rente. Zo moet je ook opletten welke taakjes je accepteert. Een palet verplaatsen is geen moeite, maar dan heb je wel het specifieke materiaal voor je tractor nodig.

De boerderij uitbreiden

Alles wat je aankoopt, hetzij materiaal of dieren, kost dagelijks geld. Dit bedrag wordt bij de aankoop reeds medegedeeld. Zo zal je een goed overzicht moeten behouden op wat rendabel is, en wat je beter (nog) niet aankoopt. Het is ook een must om de verkoopsprijzen van de verschillende gewassen in het oog te houden. Je gewaskeuze voor het zaaien kan je hierdoor laten beïnvloeden.

Tijdens het spelen zal je ook infoborden tegenkomen, die je de optie geven om bepaalde 'missies' uit te voeren. Dit is een extra mogelijkheid om geld te verdienen, echter zal je erop moeten letten dat je over het juiste gereedschap beschikt.

Wanneer je voldoende geld hebt kan je naast nieuw materiaal (waardoor je jouw percelen sneller kan cultiveren/zaaien/oogsten/...), ook nieuwe percelen aankopen. Hierdoor kan je een grotere variëteit aan gewassen kweken. Het is bovendien interessant om de aanbiedingen in de plaatselijke boerenwinkel in het oog te houden, want deze kunnen je al snel vele euro's besparen.

Boer Jan en boer Piet

Heb je nog enkele boerse vrienden, dan kan je ze uitnodigen om op je veld te komen werken. Ook deze Farming Simulator 2017 heeft een multiplayermodus! Zo kan je aansluiten bij een reeds bestaand (online) spel, of kan je jouw eigen game starten en hier je vrienden op uitnodigen.

Grafisch gezien heb je notie van wat er zich afspeelt op je veld: zo kan je zien of het omgeploegd of bezaaid is. Maar verwacht hier geen topkwaliteit. Dit soort games zal geen gamers lokken met prachtige graphics. Qua geluid is het dan weer een stuk beter. Zo hoor je jouw tractor, en de daaraan gekoppelde werktuigen de typische geluiden maken wanneer je deze activeert, en wanneer je aan het rijden bent. Je kan nu ook een radio opzetten in je tractor, met enige variëteit in zenders.

Deze game is niet voor iedereen. Deze game koop je wanneer je even aan het haastige gamegeweld wil ontsnappen. Het is echter van groot belang dat je geest eerder wat tactisch ingesteld is. Je moet onder andere de goede keuzes maken qua aankopen, te zaaien gewassen, en leningen die je aangaat. Het doet wat het moet doen, namelijk het simuleren van de harde boerenstiel. Je kan met deze game een hoop uren slijten, al kan het zijn dat sleur en repetitiviteit om de hoek loeren.

• Geeft het (drukke) boerenleven goed weer
  • Lange speelduur
  • Multiplayer