Divinity: Original Sin - Enhanced Edition

Een Belgisch product dat het afgelopen jaar werd bejubeld door de internationale pers? Nee, we hebben het niet over bier of chocolade, maar over de game van het in Gent gevestigde Larian Studios, Divinity: Original Sin. Door het grote succes besloten ze om de game naar de consoles te brengen onder de vorm van een Enhanced Edition, waaraan nog vele verbeteringen werden uitgevoerd. Is dit ook zo? Dat lees je hier.

Source, een duistere vorm van magie die de wereld naar de verdoemenis aan het helpen is, wordt beoefend door sinistere magiërs. De twee protagonisten waarmee het verhaal van wal steekt, daarentegen, zijn leden van de Source Hunters, een organisatie die deze duistere praktijken probeert te verhinderen. Je wordt naar Cyseal, een pittoresk havenstadje in het zuiden van Rivellon, gestuurd om er een verdacht overlijden te onderzoeken. Iedereen laat uitschijnen dat het om een passionele moord gaat, maar als jij wat verder begint te kijken dan je neus lang is, dan blijkt dit niet zo te zijn. Op de koop toe wordt tijdens jouw onderzoek het stadje aangevallen door orks en ondoden.

Al gauw blijkt dat deze gedrochten niet zomaar aanvallen. Er blijkt een heus complot te zijn gesmeed door meerdere duistere magiërs, waarin de onderzochte moord op een gemeenteraadslid een sleutelrol speelt. Gelukkig ben jij bent niet zomaar een ordinaire Source Hunter, wat je al gauw ondervindt bij het aanraken van een Star Stone. Het ziet er naar uit dat Rivellon en de mensheid aan de vooravond staan van totale vernietiging. Terwijl je op een groots avontuur vertrekt, wordt het natuurlijk jouw taak om de wereld te redden.

De al wat oudere gamers onder ons hebben wellicht nog de hoogdagen van het CRPG (Computer/Classic RPG) genre meegemaakt met titels zoals Baldur's Gate en de eerste Wasteland. Niet getreurd want met Divinity: Original Sin - Enhanced Edition zijn deze tijden terug. Je start met het maken van twee personages, waaraan je één van de vele verschillende klassen toekent. Dit is slechts een basis want zoals het een goeie CRPG betaamt ben je volledig vrij om je personages uit te bouwen zoals je zelf wel. Door de vrijheid in de vele vaardigheden en spreuken zal ieders personages totaal verschillend zijn.

De game is voorzien van een tutorial waarbij alles goed wordt uitgelegd. Tevens laat alles zich vlot door de controller besturen, ook met de nodige uitleg. Daar stopt het dan ook; games van dit genre houden je niet bij het handje vast. Bij de vele dialogen zal je tussen de regels moeten lezen en ook op onderzoek moeten uitgaan om een queeste tot een goed einde te brengen. Dit is misschien niet voor iedereen weggelegd maar het geeft enorm veel voldoening. In je party kan je tot maximaal vier handlangers - je eigen personages inclusief - meenemen op je tocht, iedereen heeft natuurlijk ook zijn voor- en nadelen en een eigen karakter wat tot verschillende uitkomsten kan leiden bij dialogen. Meningsverschillen kunnen natuurlijk altijd opgelost worden door iemand een kopje kleiner te maken of door een potje rock-paper-scissor.

De gevechten zijn turn-based met hulp van action points (AP). De verplaatsing op het veld en de acties die je uitvoert verbruiken deze punten. Als je echter een beurt overslaat kan je die AP bij de volgende beurt gebruiken. Dit en het gretig gebruik maken van de omgevingen brengen tactische en leuke gevechten met zich mee. Als je bijvoorbeeld een elektroshock-spreuk op iemand uitvoert die in een plas water staat zullen de andere vijanden die nat zijn of in die plas staan ook schade oplopen. Door talenten aan te wenden die gif, vuur, water of ijs gebruiken, kun je de gevechten een compleet andere wending geven. Een plas water bevriezen kan bijvoorbeeld beletten dat de vijanden vallen of dat ze je niet kunnen bereiken. De combinaties van de elementen zijn niet alleen leuk, je zal ze zeker nodig hebben om heelhuids uit een gevecht te komen.

Die interactie vind je ook terug tijdens het verkennen van de grote open spelwereld. Het verplaatsen van objecten kan er voor zorgen dat je bepaalde valstrikken onschadelijk maakt of kleine puzzels oplost. De hoarders onder ons komen ook aan hun trekken. Je kan zowat alles oppakken of stelen. Wie al graag eens de rol van sluipende dief op zich neemt kan bijvoorbeeld ook een queeste op een andere manier al dan niet tot een goed einde brengen. Het looten voer je simpelweg uit door even de X in te houden, zo heb je in de nabije omgeving rond je personage toegang tot alles wat je kan oppikken of opendoen. Kortom de gameplay is enorm divers en heel amusant.

Crafting is ook aanwezig, al is deze erg basic. Er zijn tal van recepten te vinden of je kan zelf ingrediënten combineren en hopen dat er iets uit voortkomt. Verder heb je de gebruikelijke uitrustingen waarmee je jouw personages kan voorzien. Ieder heeft zijn eigen inventory en dat kan wat omslachtig zijn. Zo kan die ene boog voor dat ene personage ervoor zorgen dan je wat onnodige veel van personage moet wisselen en in je spreekwoordelijke rugzak zit. Echter is het wel dat je bij het opnemen van een item deze onmiddellijk kan doorgeven aan de gewenste kameraad. Een klein minpuntje dat desondanks de pret niet zal bederven.

Samenwerken of toch niet...

Deze game kan je spelen met één van je vrienden, hetzij in splitscreen, hetzij gewoon online. Dit is zeker een pluspunt voor dit type game, desalniettemin zijn er wat minpunten te bespeuren. Zo zal je, wanneer je verbinding met iemand maakt, één of meerdere van zijn/haar personages besturen. Met andere woorden: je kan niet één of meerdere personages van je zelf meebrengen. Een tweede minpuntje is dat de voortgang die je samen maakt, niet gedeeld wordt. Wanneer je terugkeert naar je eigen wereld, moet je de gezamenlijk uitgevoerde missies gewoon opnieuw doorlopen. Dit is misschien bewust gedaan door de ontwikkelaars, zodat iedereen toch zijn eigen verhaal kan vormen, maar het maakt de co-op minder aantrekkelijk.

Het leuke is wel dat je jouw co-op partner het vuur aan de schenen kan leggen. Bij dialogen kan je immers een andere opinie hebben over iets, wat resulteert in een andere uitkomst of een spannend virtueel steen-papier-schaar spelletje. Wanneer je echter volledig samenwerkt kan de ene bijvoorbeeld een NPC (non-playable-character) bezig houden terwijl de andere zijn huis leeg rooft. Of je trekt er alleen op uit of met meerdere personages om een doel te vervullen terwijl de andere een praatje slaat. Zeker de 'couch co-op' leunt aan om samen de volledige game te spelen en dat zal ook leuker zijn voor iemand die niet zo vertrouwd is met gamen.

Enhanced Edition

Dat je deze game in splitscreen kan spelen is één van de nieuwigheden van deze Enhanced Edition, maar er is nog meer... Zo hebben ook alle personages een voice-over gekregen, is het verhaal aangepast zodat het groter en beter is, maar zijn er ook nieuwe elementen geïntroduceerd. Zo zijn er nieuwe vechtstijlen en gamemodi (een extreem gemakkelijke en extreem moeilijke), en heb je een nieuwe klasse tot je ter beschikking (de Inquisitor). Natuurlijk hebben de graphics een upgrade gekregen en is de interface aangepast aan de console.

De beelden van deze game passen perfect bij de gecreëerde setting. De hevige kleuren spatten van het scherm en horen zeker thuis bij het fantasy-genre. De camera is zeer flexibel en handig in gebruik en je kan sterk inzoomen op je personages en hun vijanden. Wanneer we echter kijken naar de omgevingen, merken we dat dit af en toe beter kan. Zo is het bladgroen, of een rotsige omgeving eerder aan de fletse kant. Een pluspunt is het dynamische gevoel dat gecreëerd wordt in de dorpen waar meerdere achtergrondfiguren druk in de weer zijn met hun dagdagelijkse taken.

Het geluid dat je vergezeld kan je losjes de term 'feeëriek' meegeven. Wanneer je door de bossen en stadjes dwaalt krijg je een rustig deuntje op de achtergrond. En dit past perfect bij de setting. Wanneer je verwikkeld raakt in een gevecht, krijgen de deuntjes een iets dreigender aard. Net zoals de visuele dynamiek in de dorpen krijg je ook een dynamisch geluidenpaneel voorgeschoteld gaande van spelende kinderen en brullende dieren tot het bladeren van de wind.

Heer_Vonck

Wie genoten heeft van het recente Wasteland 2 zal deze game ook zeker en vast kunnen smaken. De setting is volledig anders (fantasy tov post-apocalyptisch) maar de gameplay is te vergelijken. Zo hebben we het oneindig aantal tekstvakken (dat je beter leest dan overslaat), een soortgelijk camerastandpunt, keuzes die je moet maken, en de turn-based combat. Wanneer je deze game aanschaft ben je zoet voor vele tientallen uren, al zou het niet abnormaal zijn dat je de kaap van honderd uur overschrijdt, zeker als je alles wil gezien hebben.

diknmuis

Divinity: Original Sin - Enhanced Edition is een CRPG pur sang, ééntje die een liefhebber van het bijna-met-uitsterven-bedreigde genre moet gespeeld hebben. Door de interactie, vrijheid en verscheidenheid in de gameplay en tevens de verschillende en uitdagende moeilijkheidsgraden, zullen fans deze zeker meerdere keren uitspelen. Terwijl vele ontwikkelaars splitscreen links laten liggen, kiest Larian Studios ervoor dit meer tot zijn recht te laten komen dan online co-op. De game is dan ook ideaal om je liefde voor de echte roleplaying games met iemand op de bank te delen en staat garant voor vele uren fantasy fun.

• Couch co-op
  • Verscheidenheid in gameplay

• Omslachtige inventory