Remember Me

Indertijd onder de radar gevlogen, even geleden gratis bij plus. Verrassing of ontgoocheling?

Verhaal – Nilin: The Memory Hunter

Verdwaasd word je wakker in een cel. Iemand die wat lijkt op een dokter vraagt je wat je naam is. Gedesoriënteerd zeg je: “Nilin”. Hierna vraagt de dokter welk jaar het is, maar het antwoord moet je hem schuldig blijven. Nadat je wat overeind gestrompeld bent beveelt een vliegend robotje om je hoofd omhoog te doen. Deze maakt dan blijkbaar een scan van je lichaam. Je vervolgt je weg door de lijnen op de vloer te volgen. Dan hoor je een stem … Het is Edge. Waar komt die stem vandaan? Maakt niet uit, zolang je maar uit die rij geraakt, want er staat je anders iets onaangenaam te wachten. Edge houdt een poortje open, haast je Nilin! Wat gebeurt hier allemaal?

Doorheen het game ontvouwt zich een schitterend verhaal met het verleden van Nilin in de hoofdrol, en dit in een zeer strak tempo. In de nabije toekomst is het zo dat het overgrote deel van de gemeenschap in verbinding staat met een bepaalde database die je herinneringen kan opslaan. Hier wordt natuurlijk handig gebruik van gemaakt door de zogenaamde ‘Memory Hunters’: mensen die de maatschappij willen ondermijnen door gebruik te maken van de verschillende geheimen in die database, maar die ook in het hoofd van een persoon kunnen kruipen om zo bepaalde herinneringen te stelen, te wissen, maar ook te beïnvloeden. In deze futuristische setting moet je klimmen, klauteren, vechten en zoveel meer…

Gameplay – Combo’s all around

De gameplay is eens wat anders dan de standaard hack ’n slash en beat ‘em up. Het systeem zit hem net zo in elkaar, dat je steeds specifiek toetsencombinaties moet uitvoeren – inderdaad , de zogenaamde combo’s. Dus met buttonbashen geraak je nergens. De gameplay van Remember Me omvat verschillende componenten die ik hier tracht uit de doeken te doen.

Nilin voelt zich vrij goed in haar vel en dat merk je, ze springt, klautert, ontwijkt alsof het een kleindochter is van Lara Croft. Soms moet je ondanks het betere klim- en klauterwerk een omgevingspuzzeltje oplossen, nooit te moeilijk en niet te dikwijls zodat het aangenaam blijft.
Het vechten zelf is opgebouwd rond een specifiek combosysteem. Het aantal van deze toetsencombinaties blijft – godzijdank – zeer beperkt, waardoor je combo’s op het einde van de game wel kent. Maar hier eindigt dit systeem niet. Je kan namelijk bij elke slag (vierkantje of driehoekje) één van je ‘pressens’ koppelen. Hiermee kan je bijvoorbeeld harder slaan, leven regenereren, of wat anders. Deze ‘pressens’ kan je ontgrendelen wanneer je genoeg xp hebt verzameld en een level gestegen bent.

Een tweede deel van dit vechtsysteem is dat je tijdens het vechten ‘Focus’ opbouwt. Wanneer je voldoende focus hebt kan je een bepaalde vaardigheid inroepen (er zijn er vijf) waarmee je tijdens het vechten een tactisch voordeel kan halen. Zo kan je een skill gebruiken die je toelaat om harder te slaan, waardoor je vijanden vlugger neer gaan. Of kan je voor een bepaalde ‘stun-skill’ gaan die alles om je heen verdwaasd laat staan, maar ook onzichtbare vijanden weer zichtbaar maakt.

Een laatste component van deze game – en dit is toch wel vrij uniek – is het deel waarbij je in iemands hoofd kruipt en een herinnering van deze persoon beïnvloedt. Deze herinnering kan je terugspoelen, vooruit spoelen, en hierin kan je subtiele elementen wijzigen. Stond dat flesje nu recht of was het omgevallen? Gaat die trofee op een cruciaal punt vallen of niet? Allemaal kleine dingen die je kan wijzigen en die er uiteindelijk voor zorgen dat je je doel bereikt. Heb je iets verandert en heb je je doel niet bereikt? Geen probleem, want dan spoel je gewoon die herinnering terug.

Grafisch gezien is deze game top! Niets op aan te merken.
Qua geluid is deze game gewoon goed, alhoewel dezelfde soundtrack op de lange duur wat begint te vervelen.

Deze game die toch wel wat onder de radar vloog bij de release is een zeer aangename verrassing gebleken. Deze game doet me wat denken aan Deus Ex: Human Revolution met een vleugje Syndicate erbij. De speelduur valt wel mee, op een 9 uurtjes heb je het wel gezien, zo’n 15-16 uur voor platinum, afhankelijk van je speelstijl.
Kortom: als je deze game kunt spelen met plus, wacht dan niet langer en druk op start!

• Sterk verhaal
  • Grafisch zeer goed