Tchia

Was je nog op zoek naar een game met een ontroerend verhaal met invloeden op de cultuur van Nieuw-Caledonië? Zoek dan niet verder, want Tchia heeft precies wat je zocht!

Het verhaal van Tchia start rooskleurig. Samen met haar papa geniet ze van de geneugten dat een tropisch eiland te bieden heeft, spelen ze samen liedjes op de ukelele en wordt er gezongen. Maar dan wordt al snel duidelijk waarom ze alleen op een eiland vertoeven en rantsoenering moeten ontvangen van een kennis die wekelijks de oversteek maakt. Tchia’s vader heeft iets te verbergen en wordt op een avond ontvoerd. Het hoe of waarom hoop je snel te weten te komen, maar ook Tchia verbergt iets. Zo sluimert er een kracht in haar waarbij ze kan zielwisselen, gaande van dieren tot zelfs objecten. Aan jou nu om deze krachten te omarmen en het avontuur aan te gaan: op zoek naar je vader, maar ook naar het mysterie achter deze krachten.

Eenmaal Tchia’s avontuur van start gaat, word je als speler ondergedompeld in een verfijnde open wereld waarin exploreren centraal staat. Je hebt een kompas ter beschikking waar de missiedoelen op zichtbaar zijn en je hebt je speciale krachten die, met mondjesmaat, meer en meer bruikbaar zullen worden. Al snel zal duidelijk worden of de op Nieuw-Caledonië geïnspireerde videogame iets voor jou zal zijn. Tchia’s queesten zijn vaak simpel en zullen de meerwaardezoekers vooral met haar vlot richting de vele eilandjes duwen, waar je op ontdekking kan gaan, terwijl de wereld misschien voor anderen te weinig details zal kennen.

De indiegame houdt het simpel en kent als grootste uitdaging je een weg doorheen de game banen. Zoek je een rechtoe rechtaan avontuur, dan ben je bij Tchia aan het verkeerde adres. De prachtige omgevingen zijn net gebouwd om het hoofdverhaal (waarin je vooral zal moeten sluipen en je krachten gebruiken) te doen vergeten en dat is langs de ene kant ook jammer te noemen. Tchia’s vlot en de te verkennen wereld worden snel interessanter dan het hoofdverhaal volgen, terwijl de bijhorende ‘verzameldrang’ naar alle collectibles dat gevoel alleen maar versterkt. Bezint eer ge begint met andere woorden.

De wereld van Tchia ziet er prachtig uit, maar kent langs de andere kant weinig detail. Typisch voor een indiegame, al past het gehele plaatje wel als je de leuke deuntjes erbij telt.

Tchia oogt een feel good game te zijn bij aanvang, maar verandert al snel in een titel waarbij het hoofdverhaal bijzaak wordt en exploratie wordt aangemoedigd. Wij hadden liever een gezondere mix van beide gezien.

• Zielwisselen
  • Gehele plaatje dat Tchia introduceert

• Te weinig detail