Octopath Traveler II

Het bos van de RPGs is er één waar de JRPGs weeldig bloeien. En zo wordt het al eens moeilijk om de juiste boom te vinden. Gelukkig kan je hier te weten komen of deze Octopath Traveler II al dan niet je gading is.

Deze geteste versie is de PS5-versie.

In tegenstelling tot meeste games, krijg je hier niet één overkoepelend verhaal, maar acht verhalen van, u raadt het, acht verschillende protagonisten. Bij de start kies je één van die acht personages. Deze wordt je vaste pion en gaandeweg pik je de andere personages op in je team. Elke ontmoeting biedt je de gelegenheid om de aanvang van het verhaal van je nieuwe teamlid te doorspelen zodat je niets hoeft te missen. Deze acht verhalen culmineren uteindelijk tot één slot. Hoe dit juist gebeurt ontdek je uiteraard best zelf.

Deze verhaaltechnische opslitsing is een ware verademing tegenover het standaard rechtlijnig volgen van slechts één protagonist. Niet alle acht verhaallijnen zijn even sterk maar net doordat er acht zijn, kan je dit heel makkelijk door de vingers zien. De spelduur zorgt er bovendien ook voor dat het niet voelt alsof je verkorte versies van een avontuur beleeft. Je krijgt voldoende materiaal om in het Octopath universum gezogen te worden.

De gameplay is vrij eenvoudig, maar dat betekent niet dat deze daarom minder interessant is. Integendeel deze Octopath blinkt net uit door zijn eenvoud. Kort samengevat bevat de game twee aspecten. Enerzijds heb je de open wereld exploratie. Vanuit jouw gekozen startpunt verken je geleidelijk aan de wereld, verzamel je leden voor je team en maak je voortgang in de verschillende verhaallijnen. Echter kan je niet van bij de start overal terecht. Sommige gebieden bevatten namelijk te sterke tegenstanders die je zullen dwingen van eerst te levelen.

Dit levelen gebeurt automatisch tijdens het verkennen door (niet-) verhaalgerelateerde gevechten aan te gaan, wat dan weer het tweede aspect van de gameplay is. Deze zijn vrij klassieke turnbased JRPG gevechten waarin je de zwakte van de tegenstander zal moeten uitbuiten om deze zo snel mogelijk neer te halen. Dit is vooral kwestie van met het juiste personage de juiste aanval te kiezen. Ieder van de acht personages heeft namelijk unieke vechtstijlen die je dus op strategische manier moet uitspelen.

Een nadeel aan het geleidelijk aan recruteren van aanwinsten voor je team is dat deze bij aansluiting niet automatisch levelen naar je main character. Bijgevolg komt er dus wel wat grinding aan te pas om die nieuwe personages op dezelfde hoogte te brengen. Aan de andere kant voegt dit natuurlijk alleen maar aan de speelduur toe. Een laatste na- of voordeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt, is dat de game je weinig aanwijzingen geeft. Je moet soms goed zoeken om te weten wat je nu juist moet doen.

Ondanks het feit dat de graphics teruggrijpen naar het oude pixeltijdperk, wat meerdere games wel doen tegenwoordig, zorgt de combinatie van de graphics en het geluid voor een aangename sfeer die je  nog dieper in de game trekt.

De conclusie kan vrij kort zijn: ga je al graag eens op zoek naar een JRPG boom, dan kan je deze niet overslaan. Zelfs voor de niet JRPG-liefhebber is deze Octopath Traveller II een aanrader omwille van de sfeer die hij creëert. Let wel, ben je geen fan van slow-paced games laat je deze best links liggen.

• Acht verhalen in één game
  • Sfeerschepper

• Voor sommigen te slow-paced