We Were Here Forever

De We Were Here-franchise is ondertussen geen vreemde meer voor ons en wist in het verleden relatief te bekoren. Zorgt deel vier, We Were Here Forever, echter voor een kwalitatievere uitdaging?

In We Were Here Forever ga je opnieuw met zijn tweetjes de uitdaging tegemoet. Beide personages bevinden zich eens te meer opgesloten, ditmaal in een Middeleeuwse setting die het duo naar allerlei kerkers, grotten en zelfs sneeuwgebieden brengt. Het Rockbury Realm, met onder meer Castle Rock als bestemming, introduceert een wereld vol puzzels en escape rooms, waar ook enkele geheimen huisvesten. De lokale nar zal je het vuur aan de schenen leggen, maar er is ook meer aan de hand. Aan jullie om dat mysterie te ontrafelen, maar nog belangrijker: te ontsnappen aan dit alles.

Zoals vermeld bestaat We Were Here Forever net zoals diens voorgangers uit puzzels die je samen met een tweede speler hoort op te lossen om progressie te maken. Dit van kamer tot kamer, ruimte tot ruimte en level tot level. Een eerste obstakel zal zijn wanneer je geen vriend hebt die de game ook wil kopen. Titels zoals It Takes Two hebben reeds bewezen dat co-op games perfect werken wanneer een speler de game aanschaft en de tweede speler mee kan doen, maar zelf geen Trophies unlockt of een savegame kan behouden. In We Were Here Forever moet je rekenen op een medespeler, waarbij eentje online vinden redelijk hopeloos is. Heb je dan toch een kompaan (of slachtoffer) gevonden, dan is het noodzakelijk om met de triggerknop de walkie talkie te gebruiken als communicatiemiddel. Deze werkt helaas niet altijd door technische mankementen aan de game, waardoor je al snel overschakelt naar een partychat via de PlayStation zelf. Tot daar de moeilijkheden. Of toch niet?

Elke kamer, puzzel of level introduceert vakkundig bedachte raadsels en opdrachten om te vervullen. Samenwerken is noodzakelijk, waarbij jij en je medespelers met handen en voeten moeten uitleggen wat er op elk scherm te zien valt om zo samen tot een oplossing te bekomen. De game pakt dit goed aan, ware het niet dat de moeilijkheidsgraad na een uurtje voor een eerste keer ferm de hoogte in schiet. Via het menu kan je hints verkrijgen, dus er kan na wat zoekwerk alsnog een oplossing worden gevonden. Toch? Helaas is dat niet het geval. Er zijn drie hints die je krijgt en die blijven doorheen de volledige game (die pakweg 10 ŕ 12 uur in beslag neemt) dezelfde: communiceer met je medespeler, kijk goed rond, blablabla; 0 meerwaarde dus. Een guide op internet brengt gelukkig de oplossing, al is dat ook niet de correcte manier om We Were Here Forever te doorworstelen. Escape rooms hebben altijd hints die tijdgebonden worden gegeven (en je zo ook bevestiging geven als je al dan niet al op het correcte spoor bent), maar dat zijn ze hier dus helaas vergeten… De puzzels zelf zijn uitdagend, gaande van het vinden hoe een bepaalde mechanisme werkt, tot het oplossen van een raadsel via muziek en dat allemaal met een gemakkelijke en een vlotte besturing. Maar hier zat veel meer in…

Een hoogvlieger is We Were Here Forever niet op audiovisueel vlak, maar los van enkele technische mankementen, is er ook weinig op aan te merken.

De vierde titel en ineens de langste, maar We Were Here Forever laat teveel potentieel onbenut en laat vooral een bittere nasmaak achter.

• Aantal levels