Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution

De wereld van Naruto werd al gebruikt voor ontelbare games en zit met Ultimate Ninja Storm Revolution intussen al aan zijn zesde PS3 game. Of deze game erin slaagt nog iets nieuws te brengen lees je hier.

Verhaal - I never give up... I never go back on my word... thats my ninja way!

Bij de doorsnee fighting game verwacht je een halfbakken verhaal, als er uberhaupt al sprake is van enige begrijpbare verhaalvertelling. Bij een fighting game gebaseerd op een manga- of animereeks is het dan weer de gewoonte dat men een flauw aftreksel van de televisiereeks voorkauwt. Ultimate Ninja Storm verrast in die mate, dat het een mooi NIEUW fan gebaseerd verhaal levert, dat trouw blijft aan het bronmateriaal, en dat je meeneemt op een typische anime emo-vechttrip.

In de Ninja World Tournament modus kan je aan twee tornooien deelnemen. In het eerste heb je de keuze uit alle speelbare figuren (meer dan 100!), en is het de bedoeling te bewijzen dat jij de beste ninja ter wereld bent. In het tweede tornooi speel je als Naruto Uzumaki en leer je het verhaal kennen van Mecha-Naruto. Tijdens de Ninja spelen ontdekken Naruto en Hinata Hyuga het lichaam van Mecha-Naruto onder een hoop puin. Deze schijnbaar onschuldige robot lijkt haast de tweeling te zijn van Naruto, maar is een stuk van zijn geheugen verloren. Blijkbaar ontbreekt er een geheugensteen uit het systeem van dit mechanische schepsel, maar laat deze steen nu net de hoofdprijs zijn van het lopende tornooi. Hinata krijgt medelijden met Mecha-Naruto en nodigt hem uit om mee te strijden in de ninja spelen aan de zijde van Naruto en haarzelf om het geheugen van de robot te herstellen. Maar misschien schuilt er wel meer achter hun mechanische vriend dan ze denken.

In Ninja Escapades worden daarenboven nog eens drie kortverhalen gebracht. Deze verhaaltjes, die compleet los staan van elkaar, trachten wat gaten te vullen die de televisiereeks tot hier toe onaangeroerd had gelaten. "Creation of the Akatsuki" vertelt over het ontstaan van de Akatsuki groep,  "The Two Uchiha" volgt de gebeurtenissen van Itachi vlak voordat hij zijn hele clan uitmoordde, en "The Far Reaches of Hope", ten slotte, geeft wat achtergrond over de ouders van Naruto.

Terwijl het verhaal mooi wordt gebracht, balanceert de gameplay eerder op een slappe koord. Doorgaans is de uitvoering van de brawler segmenten degelijk tot goed, maar af en toe zijn er bizarre keuzes gemaakt met betrekking tot het “presenteren” van de game. Deze keuzes nemen dan ook een flinke hap uit de gameplay score.

4-Person-Battle-Chaos

Een van die keuzes is de 4-person-battle. Dit is een afvallingsronde die de ninja's moeten doorlopen in de tornooien. Hierbij staan er vier vechters op het veld, en iedereen is elkanders tegenstander. Zoals andere brawlers dat in het verleden al hebben getoond (denk maar aan Dragon Ball: Battle of Z) verdwijnt het ultieme vechten onder een hoop chaos wanneer je met meer dan twee tegelijk strijdt. Dat is bij deze game niet anders. Je kan slechts locken op één tegenstander, maar de kans is wel groot dat je intussen wordt aangevallen door een tweede in de rug. Hoe is dat nu geestig te noemen?

Bovendien is het niet voldoende om de tegenstand knock-out te slaan; deze laten battle orbs vallen bij rake klappen die je vervolgens moet verzamelen. Wie het meeste battle orbs bezit als de tijd verstrijkt wint. Dit gegeven zorgt ervoor dat je naast het vechten, ook bezig bent met rond te lopen op het strijdveld om orbs te plukken. Chaos tot en met en bovendien niet erg toegankelijk als je dit voor de eerste keer speelt!

Tenslotte, wordt het strijdveld af en toe voorzien van rails die iedereen kan gebruiken om een diving bomb move uit te voeren. Ook dit hebbedingetje leidt je vooral weer af waar het om draait in een brawler, en dat is nog altijd de leukste combo's en moves uit je controller te schuiven.

Boy meets World

Naast de verwachtte brawler gameplay, kan je ook nog rondlopen in Naruto's stad en op het tornooi eiland. Hier gaat de gameplay voor een tweede keer de mist in. Het rondlopen in deze (gelukkig!) kleine wereld beperkt zich vaak letterlijk tot rondlopen. Op je minimap staat niet aangegeven waar je heen moet gaan, en dus loop je maar wat rondjes tot je per toeval je doel treft. Ofwel speelt er zich dan een korte verhaalsequentie af (godzijdank!) ofwel moet je alledaagse klusjes oplossen (damnet!).

Deze klusjes zijn: quizvragen beantwoorden, rekensommetjes oplossen, en voedselpakketten bezorgen. Beste ontwikkelaars, het laatste waar een gamer van droomt is om schoolse taken voorgeschoteld te krijgen tijdens het gamen. Je moet al een grote Naruto fan zijn om je hiermee te amuseren.

Naast de klusjes en het verhaal wordt deze open wereld ook gebruikt om items te verzamelen en te kopen (via loterijen of winkeltjes). Deze items worden gebruikt tijdens de vechtscènes om bijvoorbeeld je personage's Chakra (= energieniveau) te vullen. Deze items activeer je met een druk op de pijltjestoetsen, maar doorgaans maak je hier geen gebruik van. Opnieuw is dit eerder een afleiding van het echte brawlerwerk.

Team Building

Gelukkig is het niet allemaal armoe troef. Los van de 4-person-battle en de open wereld elementen, die niet het grootste deel van de tijd in beslag nemen, zijn er nog de betere “echte” brawler sequenties. Deze zijn wel van een behoorlijke kwaliteit en komen zowat in alle gamemodi voor. Gelukkig ook in de Ninja World Tournament modus waar het verhaal van Mecha-Naruto na een tijdje weggaat van de 4-person-battle sequenties.

Deze echte brawlergevechten hanteren zich als traditionele one-on-one battles. De besturing is redelijk eenvoudig, de truc ligt hem eigenlijk in het correct timen van de juiste aanval. Onder de cirkeltoets liggen de melee-aanvallen, en onder het driehoekje alles gerelateerd met Chakra (het energieniveau van de reeks). De meeste combo's (ook gekend als Jutsu's) voer je uit met een combinatie van deze twee toetsen. Daarnaast kan je springen met het kruisje en projectielen werpen met vierkantje. Met de R2 toets blokkeer je inkomende aanvallen en met L2 flits je snel weg. Al deze combinaties zijn dezelfde voor alle personages, het enige waarin ze verschillen is de uitvoering van hun speciale aanvallen. Voor de ene moet de tegenstander vlakbij staan, voor de andere mag die een eindje verwijderd zijn. Daardoor treedt er op dit vlak een onevenwichtigheid op tussen de verschillende figuren.

Voor de fans zijn deze one-on-one battles voorzien van een soort 3vs3 optie. Je staat dan niet met zes personages op het strijdveld, maar de aanvallen van de twee andere personages liggen dan onder de R1 en L1 toets. Je teamgenoten treden dus vooral op als assistentie en verzorgen mooie animaties tijdens het uitvoeren van de Team Ultimate Jutsu combinatie.

Gamemodi

Tot slot nog een woordje bij de uitgebreide gamemodi van de game. Zoals reeds aangehaald kan je een verhaal geleidde modus kiezen onder de Ninja World Tournament en Ninja Escapades, maar daarnaast voorziet de game in alle behoeften van een moderne brawler. In Free Battle kan je kiezen uit een resem gevechten:
  • Survival: overleef zoveel mogelijk rondes.
  • Tournament: je start met 8 spelers in een stamboom diagram.
  • VS Battle: one-on-one.
  • League: is analoog aan het Tournament maar met een ander opstelrooster.
  • Practice: oefen je skills.

Ten slotte is er nog de Online Battle, waarbij je opnieuw kan kiezen uit alle vernoemde gamemodi, maar dan met echte gamers (hetzij in een ranked of in een free battle). Misschien ontmoet je hier wel een gelijkgestemde Naruto fan (als de servers het toelaten, want deze zijn soms wat onstabiel).

De geanimeerde sequentie werden getekend en geproduceerd door hetzelfde team als de televisieserie. Vandaar dat alles met respect aan het bronmateriaal wordt gepresenteerd en niet met die lelijke 3D animatievormen. De vertellingen worden geanimeerd zoals op TV, en de gevechten moeten hiervoor absoluut niet onder doen. Vooral de speciale aanvallen worden heerlijk, kleurrijk, fel en bruut getekend en horen exact bij de personages die je bestuurt.

Ook de soundtrack is Naruto trouw. Je krijgt hierbij een emotioneel geladen achtergrond die perfect past bij een animegame. Je kan er bovendien voor kiezen of je het stemmenwerk beluistert in het Engels of Japans. Al lijken sommige tekstkaders eerder geschikt voor de wat fellere Japanse stijl.

Deze game toont de ware kracht van Naruto, als animereeks, niet als game. De game is ideaal voor Naruto fans die alle mogelijke materiaal van de meesterninja willen zien. Helaas moet je daarvoor wat chaotische en saaie gameplay verdragen, waardoor deze game echt enkel geschikt is voor de hardcore fans, die beseffen dat ze geen top fighting game voorgeschoteld krijgen.

• Mooi verhaal, trouw aan bronmateriaal
  • Anime graphics zoals ze moeten zijn

• Niet-brawler gameplayelementen