Gamescom 2015: Assassin's Creed Syndicate

Gamescom 2015: Assassin's Creed Syndicate

Met deze Assassin's Creed Syndicate mochten we even aan de slag. Wat zijn onze ondervindingen?



Ik mocht met de vrouwelijke helft van de tweeling, Evie, aan de slag. Zij laat zich besturen zoals al vele sluipmoordenaars vóór haar. Zo zijn de controls grotendeels hetzelfde zoals Unity van vorig jaar. Een handig nieuwigheidje is het wegschieten van een soort touw/kabel, die ongeveer kan gebruikt worden als zipline, om van het ene gebouw naar het andere te geraken, of je kan dit gebruiken om een muur sneller te beklimmen. Op zich weinig bijzonder, maar gamers die de reeks kennen, weten dat hier soms wat te veel tijd mee verloren gaat. Dus dit kunnen we zeker als een pluspunt beschouwen.

De missie die we moesten uitvoeren was er eentje zoals we dat al kennen vanuit vorige AC-games. Vind en vermoord een specifiek doelwit, dit met zo weinig mogelijk amok te maken. Net zoals in Unity krijg je bepaalde 'hulpmiddelen' tot je ter beschikking. Zo kan je een gevangene vrijlaten, die sommige soldaten zal aansporen om, wegens hun onvrede, andere soldaten aan te vallen. Zodoende wordt er een afleiding gecreëerd waar onze vrouwelijke sluipmoordenaar maar al te graag gebruik van maakt.

De hoofdmissie bestond erin een contactpersoon te vinden die je dicht (genoeg) bij je doelwit kan brengen. Hiervoor moest je echter nog enkele wachters van kant maken, vooraleer hij kon doen alsof hij je gevangen genomen had en zo naar de Tempelier kon brengen.



Besluit van de speelsessie


Als je al een game uit de reeks hebt gespeeld, dan weet je precies wat je te wachten staat. Veel wordt van Unity overgenomen, maar toch zijn er enkele toevoegingen. Eentje daarvan is de kabel die je kan wegschieten waardoor je je sneller kan bewegingen, alhoewel realisme hier soms wat ver te zoeken is. Zo kan Evie het topje van een dunne paal feilloos raken om dan al 'zippend' naar daar te gaan. Een andere toevoeging zijn de veel duidelijkere iconen op de minimap. De hevige kleuren onderscheiden zich veel beter van andere voorwerpen, en dat kunnen we alleen maar als een pluspunt beschouwen. Ook is het veel duidelijker aangegeven, als je iemand van boven tracht neer te halen.

De AI moet wel nog op punt gezet worden. Zo waren er twee wachters, waarvan ik er één neerhaalde (lees: executeerde) en de andere draaide zich gewoon om en wandelde weg. Je kan natuurlijk wel wat wrok hebben ten opzichte van je collega, maar het lijkt me sterk dat je gewoon zou wegwandelen wanneer hij brutaal vermoord wordt door een knappe, vrouwelijke sluipmoordenaar. Wanneer je omsingeld wordt door meerdere vijanden is het ook moeilijker om deze allemaal te verslaan, dit was zo al bij Black Flag/Unity en wordt aangehouden (bij Brotherhood kon je bijvoorbeeld het makkelijk halen van 50 wachters, simpelweg door steeds te pareren).

De grafische kwaliteit van de demo staat buiten kijf. Geen framerate drops of screen tearing - waar Unity bij release problemen mee had. We hopen dat we de game krijgen zoals we hem gespeeld hebben.

Voor de geïnteresseerden: over een multiplayer of online mode werd met geen woord gerept, dus het is nog afwachten of deze modi überhaupt in de game vervat zitten.

Assassin's Creed: Syndicate

Assassin's Creed: Syndicate
Release
vr 23 okt, 2015
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft Montreal

Assassin's Creed: Syndicate kopen?