Destiny 2: Lightfall

Destiny-fans willen bij elke uitbreiding meer, terwijl nieuwkomers genadeloos het bos door de bomen niet meer zien. Met Lightfall beloofde Bungie beterschap voor beide partijen. Zijn ze in hun missie geslaagd?



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


Wanneer Bungie met Destiny op de proppen kwam, werd menig gamer omvergeblazen. Na Destiny 2 en enkele uitbreidingen, begon het verhaal echter een ware mengelmoes te worden. De ultieme clash waar we al even naar uit zaten te kijken, leek er maar niet van te komen. En ook nu weet de ontwikkelaar niet helemaal hoe het verhaal verkocht te krijgen. Na de gebeurtenissen uit The Witch Queen bevinden we ons in een rechte lijn richting eindmeet en krijgen we een nieuwe slechterik voorgeschoteld: The Witness. Deze wist Emperor Calus voor zijn kar te spannen, die een transformatie tot Disciple onderging, klaar om met hun Shadow Legion de Neptunische stad Neomuna aan te vallen. Aan jou nu om met nieuwe ‘Strand’-krachten de Cloud Striders van de neonstad bij te staan en het kwaad te stoppen. Het einde van een stuk Destiny-lore? Zover komt het niet, en dat is - na meer dan zes jaar - ook wel eens jammer te noemen.



Gameplay


Een nieuwe uitbreiding betekent heel wat nieuwe gameplayelementen en hier stelt Lightfall zeker niet teleur. Vroeg in de game krijg je de nieuwe subclass Strand aangeleerd, die het parkourgehalte van Neomuna meer in het daglicht stelt. Zo beschik je onder meer over klauwaanvallen die enorm veel schade kunnen aanrichten en kan je voor het eerst ook een grappling hook gebruiken. De cooldowntijd is bij laatstgenoemde helaas net iets te lang om frequenter te gebruiken, al staat dat het plezier bij het in gebruikmaken nooit volledig in de weg.

Fans en nieuwkomers zullen de vernieuwde wapens en gear ook zeker toejuichen. Het coole neonplaatje dat men bij Lightfall introduceert, zorgt voor een frisse wind binnen de reeks. Wat dan weer voor minder duidelijkheid zal zorgen, is het ‘verbeterde’ Buildcrafting. Nieuwkomers krijgen nauwelijks uitleg over het aanpassen van je Loadout en de Mod Manager die je het leven makkelijker zou moeten maken, maar zelfs doorwinterde spelers zullen zich het aangepaste systeem meester moeten maken. Niet alle beloftes wist de ontwikkelaar dus in te lossen, waardoor een wrang gevoel af en toe zal opsteken bij het spelen van Lightfall. Gelukkig vallen de meeste frustraties tijdens het spelen (en de nieuwe raids) weg, waardoor we ons toch opnieuw succesvol konden onderdompelen in de wereld van Destiny.



Graphics & Sound


Bungie hanteerde bij de basisgames en uitbreidingen een duistere stijl, terwijl Lightfall een utopie lijkt te zijn geworden waarin neonlichten en glimmende pantsers alomtegenwoordig zijn. Een verademing!

Conclusie


Niet alles beloftes werden waargemaakt en er is nog veel werk aan de winkel, maar Bungie overtuigt alvast wel door met Lightfall een ‘meer aangename’ ervaring aan te bieden voor zowel nieuwkomers als fans. Mits een paar tweaks (en het hopelijk eens afronden van de huidige lore?) voorzien we een lichtrijke toekomst voor de reeks.

Pluspunten


  • Strand-subklasse
  • Neomuna
  • Raids


Minpunten


  • Lore
  • Veel elementen blijven onoverzichtelijk




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
8/10
Geluid
8/10
Duur
8/10

Destiny 2: Lightfall

Release
di 28 feb, 2023
Genre
First Person Shooter
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Bungie
Ontwikkelaar
Bungie

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
8/10
Grafisch
8/10
Geluid
8/10
Duur
8/10