Velonimo

Velonimo

Smeer je benen alvast in en sprint je een weg naar de top in Velonimo!

 

Doel van het spel


Je moet na vijf ritten het meeste aantal punten hebben en zo de gele trui met erwtjes en worteltjes binnenhalen.

Setup


De gele trui wordt tijdens de eerste ronde niet gebruikt, dus deze kaart leggen we even aan de kant. Elke speler krijgt 11 kaarten, de kaarten die eventueel overblijven worden opzij gelegd. Een eerste speler wordt gekozen - de jongste. In de volgende ronden begint steeds de speler met de laagste cumulatieve score. In geval van gelijkspel degene die de vorige ronde het minste punten had gescoord.

Spelverloop





De eerste speler krijgt de keuze tussen één kaart, of meerdere kaarten spelen. Wordt er één kaart gespeeld, dan telt de waarde van die kaart. Worden er meerdere kaarten gespeeld, dan moeten de combinaties geldig zijn: ofwel allemaal in dezelfde kleur, ofwel allemaal kaarten met dezelfde waarde. De waarde van de gespeelde kaarten wordt op de volgende manier berekend: 10 maal het aantal kaarten + de waarde van de laagste kaart.

Leg je dus bijvoorbeeld 3 groene kaarten af met daarop de laagste waarde een 5; dan is de totale waarde 35 (3 maal 10 + 5).
Leg je 4 tweeën af; dan is de waarde 42 (4 maal 10 + 2).

De daaropvolgende speler - in wijzerzin - heeft twee opties: hij kan passen, of in de tegenaanval gaan. Indien de speler past, betekent dit niet dat hij volledig uit de beurt ligt; hij kan tactisch kiezen om even niet mee te doen, om later toch nog kaarten te spelen. De 'aanval in de rit' is pas voorbij wanneer alle spelers gepast hebben. Gaat een speler in de tegenaanval, dan moet hij kaarten afleggen zodat zijn waarde hoger is dan die van de vorige speler.

Moet iedereen passen, dan is de aanval voorbij. De speler die als laatste kaarten (of een kaart) heeft neergelegd, start een nieuwe aanval en 'komt uit'.

De 'leider' - afbeelding met de schildpad en waarde 1 - heeft een speciale eigenschap: per kaart die je zo speelt tijdens je beurt, trek je blind van iemand een kaart. Je mag er dan voor kiezen om die kaart te houden en de speler een andere kaart uit je hand te geven, of je mag die kaart gewoon teruggeven. Dit werkt ook in een combinatie. Speel je bijvoorbeeld twee leiders, dan mag je twee kaarten van iemand kiezen - en geef je er dan ook twee terug.

Wanneer iemand al zijn kaarten heeft gespeeld worden er onmiddellijk punten gescoord. Dit bereken je op de volgende manier: het aantal overgebleven spelers maal de moeilijkheid - de moeilijkheid wordt bepaald door de hoeveelste ronde.

Speel je met vier, en zit je bijvoorbeeld in de derde ronde, dan zal de eerste speler die zijn kaarten kwijt is 9 punten scoren (3 actieve spelers maal moeilijkheid 3). De daaropvolgende speler zal dan 6 punten scoren, enzovoort. Deze scores worden bij de vorige score steeds opgeteld zodat duidelijk is wie de gele trui in handen heeft. Deze gele trui kan je tussendoor ook inzetten om je hand eenmalig met tien te verhogen. Deze kaart kan niet gespeeld worden in combinatie met een haas.

Het spel eindigt wanneer de laatste spelers in de laatste ronde hun punten hebben verdiend en opgeteld. Je kan er zelf voor kiezen om minder, maar ook meer dan vijf ronden te spelen.

Twee spelers - DUEL modus


Wanneer je slechts met twee speelt, wordt er wat gesleuteld aan het spel.
  • Bij de setup gaan de resterende kaarten niet aan de kant, maar worden ze gedekt in het midden gelegd. De bovenste kaart wordt omgedraaid en naast de stapel gelegd.
  • De kaarten met waarde twee - de dromedarissen - krijgen een nieuwe rol. Per gespeelde dromedaris moet er een kaart getrokken worden van de trekstapel - dus niet de ongedekte kaart.
  • De gele trui kaart kan je niet gebruiken voor de '+10' bonus.
  • Wanneer iemand de aanval wint, beslist die of de open kaart in zijn/haar hand komt, of in die van de tegenstander.
  • Wie als eerste acht punten heeft, wint het spel.


Legendary Sports Manager/Broom Wagon


Wij hebben ook enkele promokaarten mogen ontvangen die een extraatje toevoegen aan het spel. In het begin van het spel kan je een manager kiezen en legt elke speler die voor hem. Elke manager heeft een speciale vaardigheid die je kan gebruiken. Hiervoor mag je niet in bezit zijn van de gele trui. Wanneer je de vaardigheid hebt gebruikt, moet je je manager omdraaien. De speler die start met de minste punten, mag zijn manager weer activeren. Er is een speciale regel waarbij, wanneer alle managers zijn omgedraaid, deze allemaal weer actief worden in het begin van een rit.

De speler die als laatste de finish heeft bereikt - dus niet per se de laatste in het klassement - krijgt de bezemwagen. Deze bonuskaart voegt een waarde van vijf toe aan een gespeelde hand. Deze kan samen gebruikt worden met de gele trui - de combinatie is dan 15 punten waard - maar niet met een haas.

Materialen


In het toch wel leuke doosje vinden we een scoreblok, de kaarten, de regels en een kartonnen insert. Het doosje is vrij stevig en de kaarten zijn van standaardgrootte en kwaliteit. De artwork is leuk gemaakt en maakt het spel toegankelijk voor kinderen. Wil je echter je kaarten sleeven - want uiteindelijk is dit wel een kaartspel - dan zal je de insert moeten verwijderen.

Conclusie


Velonimo is een leuk kaartspelletje dat iedereen snel kan leren en dat intuïtief aanvoelt. Omdat de scores verhogen doorheen het spel, lig je eigenlijk nooit echt uit het spel. Met wat geluk, tactisch inzicht en bluf rij je al een heel eind.

Overzicht


Speelduur 30-40 minuten
Aantal Spelers2-5
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk
Voor wie?Op het doosje staat 7+, en dat is correct

Steun playstationclan.be