God of War Ragnarök

De gebeurtenissen die leiden tot Ragnarök zijn gestart in de vorige God of War, en Kratos en Atreus zijn op de vlucht voor de Scandinavische goden. Tot ze er genoeg van hebben... Deze review bevat spoilers!

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal


Nadat Kratos Baldr heeft vermoord, omdat hij Freya aanviel, is de zogenaamde Fimbulwinter van start gegaan. Bekijk dit losjes als een eeuwigdurende sneeuwval met barre temperaturen. Kratos en zijn zoon Atreus worden op de hielen gezeten door Freya, die hen de dood van haar zoon kwalijk neemt. Gelukkig hebben zij een beschermende kring, die de goden tegenhoudt. Tot nu! Op een nacht na een droeve dag krijgen Kratos en Atreus een bezoekje van Thor en zijn vader: Odin. Die komt met een aanlokkelijk voorstel: vrede. Gezien Kratos de zonen van Thor en de zoon van Odin heeft vermoord, staat die wel wat in het krijt. Alles wordt vergeven, als Atreus zijn zoektocht naar Týr, de Scandinavische oorlogsgod stopzet. Kratos laat hem niet graag de les spellen en zegt kortweg 'nee', waarop Thor zijn hamer neemt...



Kratos en Atreus krijgen de hulp van Sindri en Brok, de twee dwergen die nogal handig zijn in het smeden van wapens en uitrusting, en die bieden hen onderdak waar de goden niet kunnen komen: in Yggdrasil zelf. Atreus heeft zelf ook wat trucjes bijgeleerd en kan via de panelen die de Reuzen hebben achtergelaten de ware voorspellingen zien. Hierin ziet hij dat Týr de Reuzen leidt en zo Odin en de zijnen vernietigt. Kratos luistert naar zijn zoon en helpt hem de weg te plaveien, al is hij nogal sceptisch als het aankomt op voorspellingen.

Gameplay


De gameplay van de vorige game wordt doorgetrokken, dus de klassieke vaste camera en de kaart van 'hack 'n slash full the way' lijkt in het verleden te liggen. Je krijgt een mooie balans tussen een RPG- en actiegehalte, waar het natuurlijk op aankomt om de vechtstijlen op jouw speelstijl af te stemmen en zo voortgang te boeken.

Kratos en Atreus vinden tijdens hun tocht vele kisten met daarin nieuwe uitrusting, of materialen om nieuwe te maken of upgraden. Dit is nodig want je zal geen voortgang boeken door er geen aandacht aan te besteden en simpelweg te button bashen. Kratos kan blokkeren en uitwijken, en je zal daar veelvuldig gebruik moeten van maken, zelfs op de gemiddelde moeilijkheidsgraad. En dat is maar goed ook!

Een grote vernieuwing tegenover de vorige game is dat Atreus soms alleen op pad gaat en je hem ook als zodanig moet besturen. Atreus' vaardigheden zijn toch wat anders dan die van zijn vader en moet het meer hebben van lange-afstandsaanvallen. Toch kan hij ook zijn mannetje staan als het erop aankomt en de vijanden dichter komen. Logischerwijze heeft Atreus dan ook zelf skilltrees die je dan kan uitbreiden naargelang het verdiende XP.

Daarnaast blijft de klassieke aanpak nog steeds werken. Zelfs toen Kratos nog op PS2 als frisse God zijn vijanden neerhaalde, moest hij af en toe tijd maken voor een omgevingspuzzel. Toegegeven, de vaste camerastand werkte dan in het voordeel, nu moet je grijze massa iets meer aan het werk, al is dat ook niet zoveel. Her en der moet je vooral gebruik maken van de bijl van Kratos om een doorgang te vinden. Moeilijker is het openen van sommige Nurnkisten, want hier zijn de sleutelelementen af en toe wel zeer goed verstopt, en soms kom je er tegen waarbij je gewoon nog niet de juiste vaardigheden hebt. Het woordje 'backtracken' schiet spontaan in het hoofd.



Je kan overigens zelf kiezen naar welke ontgrendelde wereld je reist, al zijn de meeste werelden dan wel vrij lineair te noemen. Ofwel afgebakend door rotsen, tempelmuren, of gewoonweg afgronden. Je krijgt een open-wereld gevoel, al is het dat niet echt. Uiteraard is elke wereld dan weer groot te noemen en is er meer te doen dan enkel bezig te zijn met de hoofdmissie. Je krijgt ook zijqueesten, bepaalde opdrachten, je kan zelfs schatkaarten vinden waarna je op schattenjacht kan gaan. Iedereen wil wel iets van onze God of War en zijn zoon.

Graphics & Sound


Sony's studios doen het altijd schitterende op grafisch vlak, kijk maar naar de Uncharted-reeks en de vorige God of War. Zoals je mag verwachten is dit nu weer top. De gameplay vloeit naadloos over in een verhalende scčne, en omgekeerd. Het stemmenwerk van Christopher Judge (Teal'c van Stargate SG1) en Ryan Hurst (Thor) is er eentje om U tegen te zeggen.

Conclusie


Zoals je al kan raden is deze - en de vorige - game aangeraden voor iedereen die een playstation heeft. Het verhaal gaat ook een pak dieper dan 'enkel wraak' en de interactie tussen Kratos en zijn zoon is zeker een pluspunt. Gooi daar nog wat steengoede gameplay en schitterende beelden bij, en je weet dat je een topgame in handen hebt.

Pluspunten


  • Ratio gameplay en verhaal ligt zeer goed
  • Alles wat je kan verwachten


Minpunten


  • Niets




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
9/10
Grafisch
10/10
Geluid
10/10
Duur
9/10

God of War Ragnarök

Release
ma 07 nov, 2022
Genre
RPG
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Sony Santa Monica

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
9/10
Grafisch
10/10
Geluid
10/10
Duur
9/10