Starlink: Battle for Atlas

Jarenlang zijn de Skylanders populair geweest, waardoor zelfs Disney het er op heeft gewaagd, alsook Warner Bros. met hun LEGO Dimensions, maar ondertussen is aan al die (kinder)pret een einde gekomen. Ideaal, dacht Ubisoft, om met hun eigen ‘toys to life’-concept op te draven genaamd Starlink: Battle for Atlas.

Het kwaad is geschied! Net wanneer kapitein Victor St. Grand van ruimteschip Equinox een stelletje ruimtevaarders bijeen sprokkelt om de geheimen die de kosmos te bieden heeft te ontrafelen, wordt de beste man ontvoerd. Schurk van dienst blijkt niemand minder dan Grax te zijn, die met zijn Forgotten Legion een constante dreiging vormt doorheen het verhaal. Aan jou nu om met het volledige team de zeven planeten die de game rijk is te verkennen, banden te smeden met de lokale aliens, euhm, bevolking, je kapitein te redden én Grax een halt toe te roepen. Klinkt heel cliché, niet?

Gelukkig voor jou valt er heel wat te beleven in Starlink: Battle for Atlas. In tegenstelling tot wat we met No Man’s Sky voorgeschoteld kregen, komt Ubisoft met heel wat meer levendige werelden op de proppen. Zo krijg je de ene na de andere (al dan niet verhaalgerelateerde) missie voorgeschoteld en zal je met je ruimteschip de ene planeet na de andere gaan verkennen en er kennismaken met de plaatselijke fauna en flora. Dat houdt ook in dat je vaak van het pad zal kunnen afwijken, al zal er altijd een constante dreiging zijn van slechterik Grax en zijn legioenen van verschillende soorten vijanden die elk op hun eigen manier het loodje leggen.

Om jezelf zo goed mogelijk op je avontuur voor te bereiden, heb je niet alleen een schip ter beschikking, maar kan je datzelfde ruimtevaartuig ook van de nodige uitbreidingen en upgrades voorzien. Wie de game digitaal wist aan te schaffen, zal over alle mogelijke combinaties beschikken. Wie de fysieke versie in huis heeft gehaald, zal via de bijgeleverde mount zelf zijn ruimteschip in elkaar kunnen knutselen. Van je piloot tot de vuurwapens; je maakt zelf een combinatie en zal ook bij het willen uitschakelen van verschillende soorten vijanden moeten wisselen van onderdelen. Elke tegenstander heeft zijn zwaktes en daar speel je dan ook het best op in. Spijtige zaak van dit alles is natuurlijk het prijskaartje, want enkel het basispakket zorgt niet voor de nodige variatie als je - net zoals ons - een beetje wil prutsen om een zo goed mogelijk vaartuig in elkaar te boksen.

Het moet gezegd worden: Ubisoft slaagt erin om de game vlot te laten draaien tijdens de meest hectische dogfights die er soms plaatsvinden en weet rijkelijk gevulde planeten op ons scherm te toveren. Voor de kleinsten onder ons zijn alle dialogen trouwens ook in het Nederlands te beluisteren, iets waar vaak niet aan wordt gedacht, dus zeker mooi meegenomen.

Starlink: Battle for Atlas is een zoveelste ‘toys to life’ die verschijnt wanneer alle andere uitgevers net hebben ingezien dat dergelijke product niet langer genoeg lijkt op te leveren. Toch weet Ubisoft een ‘ok’ verhaal te combineren met werelden die volgestampt zitten met leuke missies (ook in co-op speelbaar) en een leuk bouwsysteem waarbij jij volledig beslist hoe jouw ruimtevaartuig eruit ziet. Het speelgoed zelf kost helaas iets teveel en kent te weinig meerwaarde los van de game, waardoor we echte gamers vooral de digitale versie (inclusief alle objecten) kunnen aanraden. De scifisetting lijkt ook minder weggelegd te zijn voor de allerkleinsten, al is de vlotte actie wel heel erg leuk te noemen voor zowel jong als oud.

• Vlotte gameplay
  • Leuk en goed uitgewerkt systeem

• Niet echt voor de allerkleinsten