Deathloop

Wat gebeurt er als je Arkane Studios uit het Franse Lyon hun geslaagde Dishonored-franchise laat combineren met hun meest recente Prey en er een vleugje retro overgooit? Juist ja, Deathloop. Of hoe een getalenteerde studio het beste uit hun mars wist te halen.



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


Deathloop, de naam geeft het in principe al prijs, draait rond een eiland Blackreef waar er naar hartelust werd geëxperimenteerd. Enkele zogenaamde visionairen sloegen de handen in elkaar om de perfecte ‘loop’ op poten te zetten, waarbij het eiland wel netjes een ochtend, middag, namiddag en avond meemaakt, maar de dag nadien alles gewoon als de ochtend ervoor blijkt te zijn. Een ware zegen voor het overgrote deel van de bevolking, een pure hel voor Colt, in wiens schoenen je zelf mag treden. Aan jou nu om als Colt de loop te proberen doorbreken. Lukt het je in één dag?

Gameplay


Blackreef kent meer geheimen dan onze intro rond Deathloop prijsgeeft, maar Arkane Studios probeert de instap zo gemakkelijk mogelijk te maken. Colt wordt elke ochtend wakker op het strand van Blackreef en krijgt via de omgeving stukjes info door. Zijn kleine schuilplaats kent onder meer een bord met info over de visionairen op het eiland, een radio tevens hacking systeem en een Slab. Laatstgenoemde zijn speciale krachten waar de visionairen over beschikken en we sterk herkennen uit Dishonored, zoals Teleport. Colt beschikt standaard over twee levens (zijn eigen Slab) en start elke ochtend met dezelfde uitrusting, zoekend naar hoe hij de loop moet doorbreken. Via de DualSense-controller wordt Colt af en toe opgeschrikt door Juliana, een vrouw die graag met je spot, maar ook Blackreef afzoekt om je snode plannen te dwarsbomen. Het is dan ook leuk, maar ook irritant, dat het online luik toegang geeft tot Juliana en je anderen mensen hun ‘singleplayer’ avontuur kan gaan verstoren. Die, retry. Soms tot het frustrerende toe.



Gelukkig biedt Deathloop na een uur wat meer rust wanneer je ingelicht bent over alle mogelijkheden om Blackreef te verkennen en hoe je met alle info om moet gaan. Elke loop zal Colt voortaan info bijhouden en zal het ook mogelijk zijn om - na het verslaan van je eerste visionair - items tussen loops heen bij te houden. Cool wapen gevonden met enkele interessante Trinkets (power-ups)? Aan de hand van wat verzameld Residuum is het mogelijk deze voortaan bij te houden. Idem wat de Slabs betreft. Zo timmer je beetje per beetje aan je weg richting ‘het succesvol doorbreken van de loop’, wat dan ook de volledige opzet achter Deathloop is. Of niet?

Vanaf de eerste minuut valt het op hoeveel elementen Arkane Studios wist te gebruiken uit hun vorige games: Dishonored en Prey. Gaande van Blackreef en diens steegjes of ondergrondse gangen tot de Slabs en Trinkets; Deathloop lijkt na elk uur spelen meer en meer op de ideale kruising tussen beide games. Dat komt, helaas, ook met enkele fouten. Zo ga je best niet al teveel naar het menu, gezien dit een maand na release nog steeds je game kan doen vastlopen, en heeft de game ook aardig last met het auto-aimen op vijanden die je bestormen. Kleinigheidjes, maar hoe verder je Blackreef verkent, hoe vaker er opduiken. En dat is geen pretje als je weet dat je het merendeel van je spullen kwijtspeelt tussen elke loop.



Graphics & Sound


Het 70’s sfeertje, we love it! Van de muziek tot de grafische stijl; Deathloop is een geniaal stukje vakwerk. Dat, gecombineerd met een perfecte voice-acting (het gekibbel tussen Colt en Juliana is prachtig), en je hebt een eindresultaat om van te smullen.

Conclusie


Arkane Studios weet met Deathloop een prachtige game af te leveren, waar de invloeden uit hun vorige titels enorm zichtbaar zijn. Het principe van loops zal niet iedereen kunnen bekoren, maar wie in het begin even op de tanden bijt, zal plezier weten te vinden uit de vlotte gameplay die Deathloop weet aan te prijzen. Nu alleen nog de irritante bugs weg…

Pluspunten


  • 70’s vibe is perfect
  • Voice-casting
  • Systeem van Slabs en Trinkets


Minpunten


  • ’Die-retry’ principe niet voor iedereen weggelegd
  • Bugs
  • Aiming niet altijd even keurig




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8/10
Grafisch
9/10
Geluid
10/10
Duur
8/10

Deathloop

Release
zo 28 nov, 2021
Genre
Actie
Platform
ps5
Uitgever
Bethesda
Ontwikkelaar
Arkane Lyon

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
8/10
Grafisch
9/10
Geluid
10/10
Duur
8/10