Thief

Deze Thief heb ik gespeeld op de PS4. Ik ben geen Stealth-gamer, dus ging mijn standaard aanpak helpen bij deze game?

Verhaal – Garret: Master-Thief

Jij bent Garret, een dief. Maar niet zomaar een dief, een meester-dief! Zoals het een goede dief betaamt, maak je geen gebruik van de simpele wegjes of straten, maar schuim je de stad af naar kostbaar goed via de daken. Tijdens je rooftocht kom je je collega-dief, maar ook vriendin - Erin -  tegen. Wanneer deze je vraagt te volgen begint als het ware een race over de daken. Daarna neemt ze je mee, voorbij enkele wachters... Waar gaan we eigenlijk heen?
Via een handig haakwapen van Erin slaagt ze erin om de wachters te omzeilen via de daken, echter heb jij minder geluk en zal je tactischer te werk moeten gaan en zeer voorzichtig sluipen. Dan komen we aan op onze eindbestemming… Erin is van plan om een mysterieuze steen te stelen die blijkbaar gebruikt wordt in één of ander ritueel. Jij bent daarentegen niet van plan om deel te nemen aan de kraak, en tracht Erin te overtuigen om deze buit te laten varen. Helaas pruttelt ze tegen, met alle gevolgen van dien. Ze valt via het glaswerk naar beneden, recht op de steen, maar blijft erboven zweven. Jij, als toch wel heldhaftige dief tracht haar te redden maar verliest hierbij het bewustzijn.

Enkele jaren later…

Erin is dood en jij bent weer bezig met het stelen van allerhande artikelen in opdracht van mensen die hier goed voor willen betalen. Dan volgt er een reeks gebeurtenissen en moet je bepaalde objecten stelen die je doen denken aan wat er zovele jaren geleden gebeurt is en ontwart er zich een ware complottheorie.

Gameplay – To stealth or not to stealth?

Besturing

De besturing bij deze game is subliem. Zo kan je op een handige manier over daken sprinten, lopen, duiken, etc. De besturing doet me wat denken aan de laatste Assassin's Creed - games. Zoals Connor indertijd in een boompje klom en de takken ontweek, zo doet Garret ongeveer hetzelfde, maar dan in First Person. Verder is de besturing vrij intuïtief: een pijl afschieten, bukken en een slotje openen doen we alsof we het al duizend keer daarvoor gedaan hebben.
Wat ook leuk is, is dat je bij de PS4-versie je inventory kan raadplegen door het touchpad op de controller. Zo kan je je item kiezen door te schuiven en het selecteren door ermee te klikken. Handig!

Verschillende aanpak, hetzelfde doel

De verschillende missies kan je op verschillende manieren aanpakken. Zo kan je opteren voor een aanpak waarbij je zo weinig mogelijk slachtoffers maakt of kan je kiezen voor het geruisloos neerleggen van de nietsvermoedende wachter. Je kan ook kiezen voor een luide aanpak (niet aan te raden), of kiezen voor de aanpak waarbij je alles laat zoals het is en alles trachten voorbij te sluipen. Het is wel zo dat je steeds vaker zal kiezen voor een geruisloze aanpak, want de confrontatie aangaan zal meer dan eens nefast blijken te zijn. Zo kan je wel nog een wachter of misschien wel twee, met de nodige uitrusting aanpakken, maar als ze versterking inroepen is het lopen geblazen.
Wanneer je het allemaal niet zo goed meer ziet zitten, kan je met behulp van het driehoekje Focus inroepen. Hiermee lichten bepaalde stadsdelen of buit blauw op, zodat je sneller andere wegen kan ontdekken of toch niets van buit mist. Let wel op, als je dit gebruikt, zal je Focus-metertje leeglopen, dus beperkt gebruiken is hier de boodschap.

Stealing stuff

Je bent een dief, en dat zal je met deze game wel geweten hebben! Tijdens je nachtelijke wandelingen zal je meer dan eens een lade doorzoeken of een kastje openen op zoek naar buit. Zo zal je ook moeten lockpicken of soms eens een puzzeltje oplossen. Er zijn verschillende soorten items die je kan stelen: zo zijn er items die direct omgezet worden in valuta, items die je cliënten willen,  items die je onmiddellijk kan gebruiken zoals bijvoorbeeld specifieke pijlen of items die deel zijn van een volledige set.
Naast het hoofdverhaal kan je ook zijmissies starten en deze draaien dan ook altijd om hetzelfde: steel dat item dat zich daar bevindt. Deze items / missies zorgen ervoor dat je snel aan wat meer geld komt, zodat je wat meer of betere uitrusting kan aanschaffen.

Level up!

Zoals het een goede RPG betaamt, kan je, mits voldoende financiële mogelijkheden, je valuta omzetten in ofwel skill points, ofwel het kopen van beter en ander materiaal zodat je bijvoorbeeld een val beter kan uitschakelen, of via de handige schroevendraaier een alternatieve route blootlegt. Je skill points kunnen betrekking hebben op verschillende domeinen, zo kan je meer inzetten op stealth en kan je kiezen om minder hoorbaar te zijn, ofwel kan je meer skill points inzetten op je combat zodat je slagen nog wat harder aankomen. Voor elk type speler bestaat er wel een optie.

Grafisch is op deze game bitter weinig aan te merken. Alles oogt gedetailleerd en de grimmige sfeer in de stad komt perfect over. Ook de sound van de game speelt hierbij een belangrijke rol. Zo hoor je op de achtergrond de mensen wat vertellen over degene die opgehangen worden, of kan je wachters horen pochen over hun prooi (lees: dame) van de dag ervoor.
Als er dan toch negatieve dingen zijn over de beelden en het geluid, dan is het dat de lipsync niet steeds naar behoren is, sommige gezichten zeer statisch overkomen en dat je de mensen wel steeds hetzelfde hoort vertellen. Zo vertelt een groepje mensen identiek hetzelfde als een ander, terwijl je net in een ander deel van de stad bent aanbeland.

Conclusie – Topper van een stealthgame

De vergelijking met deze game en Dishonored is niet ver weg, gewoon met het verschil dat deze game nog meer de stealth-kaart trekt. Waar je in Dishonored nog kon rekenen op een revolver of ander handig gerei, zijn je gevechtsvaardigheden in deze game vrij beperkt. Met als logisch gevolg dat je toch omzichtiger te werk zal gaan. Persoonlijk vond ik het moeilijk vinden van een soort minimap, zodat je je doelen en bestemming beter kon zien, een gebrek. Ik ben erop gekomen doordat iemand me de manier vertelde hoe ik deze moet activeren, waarvoor dank (pijltje naar beneden). Ook het activeren van de zijmissies vliegt onder de radar door. Je moet zien dat je de correcte persoon tegenkomt, zodat je een zijmissie kan activeren. Dit moet je steeds doen tussen de hoofdstukken door, waar je vrij kan ronddwalen in een nogal vijandige stad.
Deze game kan je uitspelen op een tiental uur. Wil je echter alle buit, alle missies en die felbegeerde platinum binnenhalen, dan kan je dit doen door je missies opnieuw te spelen. Reken dan zeker op een verdubbeling van de  tijdsduur.

• Grafisch schitterend
  • Grimmige sfeer die perfect neergezet wordt
  • Leuk verhaal, komt wel traag op gang