Battleborn getest!

Battleborn getest!

Volgende week is het bèta-tijd voor Battleborn, maar wij hebben hem al even uitgetest.

 

Vrijdag, 1 april: de ideale dag om ons ergens nodeloos heen te sturen. Op die dag werden wij verwacht bij het Nederlands hoofdkwartier van 2K om hun nieuwste IP Battleborn uit te proberen.

Na het overwinnen van vele files kwamen wij (Yannick, Nico en ikzelf), jammer genoeg een half uur te laat, aan op de presentatie in Breda. Hier kregen wij kort nog even de uitleg van wat Battleborn is en leerden wij iets meer omtrent het verhaal.



Story Mode


We weten al een tijdje dat Battleborn zich afspeelt in de verre toekomst, waar er in het gehele universum nog slechts één ster overblijft. De laatste beschavingen hebben zich rond deze ster verzameld, maar allen om verschillende redenen. Zo is er bijvoorbeeld een wetenschappelijke tak die wil onderzoeken waarom dit net de laatste ster is, anderen willen hun profijt slaan uit deze laatste bron van licht en warmte, en nog anderen willen zich gewoon veilig voelen. De 25 personages die de game rijk is, zullen onderverdeeld zijn in vijf verschillende facties. Op de conversaties tussen de personages na, zullen er weinig verschillen zijn bij het samenstellen van je team. Zo is het perfect mogelijk om een team samen te stellen, met elk lid uit een andere factie.

We weten ondertussen ook al geruime tijd dat je elk personage tien keer zal kunnen opwaarderen (lees: levelen), met een helix systeem. Dit activeer je handig door het pijltje naar boven ingedrukt te houden en dan te kiezen tussen de linkse of rechtse vaardigheid - L2 of R2.  De nadruk werd gelegd op het vijfde en tiende level. Bij het vijfde ontgrendel je de speciale (verwoestende) vaardigheid van het personage, en bij het tiende krijg je de kans om dit nog verwoestender te maken.



Verder werden er ons nog enkele feitjes meegegeven...
  • Tussen de verhaalmissies zullen er cartooneske tussenfilmpjes afspelen die het verhaal uit de doeken doen. Dit verhaal kan je het best vergelijken met een serie, en de verschillende missies als verschillende afleveringen.
  • Elk personage kan je tijdens één enkele missie opwaarderen tot het tiende level, maar het level wordt niet overgedragen naar de volgende missie. Op die manier kan je met dit personage op verschillende manieren spelen, in functie van het samengestelde team, of gewoon om te zien wat de andere vaardigheden kunnen aanrichten.
  • Wanneer je met een specifiek personage speelt, zal je ook stijgen in een andere rang. Met deze rang speel je nieuwe uitrusting en lore vrij omtrent deze figuur.
  • In het begin van de game zullen er 'slechts' een zevental figuren beschikbaar zijn. De andere zal je moeten ontgrendelen door de game gewoon verder te spelen, of door bepaalde doelstellingen te behalen. Deze doelstellingen kan je vergelijken met de uitdagingen die je ook al tegenkomt in Borderlands.
  • Tijdens het doorlopen van de game zal je ook nieuwe uitrusting vrijspelen. Dit met de rangen 'common', 'rare', 'legendary', ... met daaraan de typische kleuren - wit, groen, paars, oranje, ... - gekoppeld. Deze uitrustingen kan je vooraf samenstellen en vastzetten in een loadout. Deze uitrusting zal je echter pas kunnen activeren wanneer je voldoende shards hebt verzameld. Deze shards vind je doorheen de levels en doen dienst als de munteenheid in de game.


Game Time


Allereerst mochten wij, met een team van vier, twee verhaalmissies spelen. Wij mochten uiteraard even kennismaken met de vele personages. Elk van hen heeft immers zijn specifieke aanvallen en vaardigheden: lange-afstand-aanvallen, brawler, sniper, geneesvaardigheden, schildvaardigheden, omgevingsaanvallen, en ga zo maar door. Het eerste potje namen we zomaar een personage, want er werd ons ook gezegd dat het niet zoveel uitmaakte of je een gebalanceerd - healer, tank, sniper, brawler - team had, want door het opwaarderen van je poppetje kon een 'tank' er bijvoorbeeld voor zorgen dat hij een 'health regeneration'-vaardigheid kreeg, of kon een genezer ervoor zorgen dat zijn aanvallen sterker werden, en dergelijke meer.




In het begin was er geen sprake van tactische vaardigheden, of zelfs van team play. Op die manier gingen wij roekeloos de horden vijanden te lijf en geraakten we wel een hele eind in de level. Jammer genoeg, door ons laattijdig arriveren, werd deze vroeg afgesloten, want de anderen die wel op tijd waren gingen met level twee aan de slag, en door technische redenen moesten wij dan ook het tweede level aanvatten. Dit tweede level was overigens voor de helft het level dat je kon spelen op Gamescom vorig jaar.

Deze keer kozen we ervoor om onze vaardigheden toch op elkaar af te stemmen. Zo hadden we een genezer, een personage dat de schilden kan regenereren, één die vooral meleeschade kan aanrichten en eentje dat liever de vijanden vanop een afstand bestookt. Op een tactische manier maakten wij komaf met de vele kleinere vijanden. We bleven namelijk allen in een gebied waar zowel een healingstation was, alsook het apparaat dat ervoor zorgde dat de schilden bleven regenereren. Op die manier kwamen we nooit in de problemen. Tijdens deze missie moesten we een grote 'robotwolf' escorteren naar een bepaald punt. Dit tot het hondje zich moest opofferen, zodoende dat er een eindbaas verscheen. Deze was wel iets pittiger dan de doordeweekse vijanden en ondanks onze tactiek kwamen we geregeld in de problemen. Gelukkig beschikt het team over een aantal teamlevens waar je als speler kan gebruik van maken als je het onderspit delft. Na het verslaan van deze vijand mochten wij aan de slag met een PvP-mode van de game: Incursion. Maar eerst was er pizza!



Incursion Mode - MOBA Plus




De Incursion Mode heeft grote delen overgenomen van het MOBA-principe. Elk team bestaat uit vijf spelers en het doel is om de vijandelijke sentinels te verslaan. Deze sentinels beschikken over een schild dat enkel kan gedeactiveerd worden met je minions. Deze kleine robotjes moet jij dan beschermen tot ze de sentinel bereiken, zijn schild neutraliseren, zodat jij een hoop schade kan toebrengen op de grote robot. Deze uitleg lijkt vrij simpel te verwezenlijken, maar dat denkt het vijandelijke team uiteraard ook. Er werd ons gezegd dat het ook belangrijk was om shards te verzamelen, want in de map zijn er bepaalde toestellen (turrets, genezingsstations, ...) die je kan bouwen en die je uiteraard zullen helpen.




In deze modus zijn er ook nog de zogenaamde Mercenaries. Deze krijg je aan jouw kant door ze ... te verslaan. Nadat je ze hebt verslaan komen ze tevoorschijn op een specifieke plek, en vinden zij de weg naar jouw vijand. De vijandelijke minions kan je ook afleiden door erop te schieten, zo zullen zij jou volgen en je sentinel links laten liggen. Het spreekt voor zich dat het beter is om af te spreken met welke personages je aan de slag gaat. Een genezer kan hier bijvoorbeeld zeker geen kwaad, aangezien het vijandelijke team over dezelfde figuren als jou kan beschikken.

Beide potjes werden door ons team gewonnen. We hadden namelijk de tijdslimiet bereikt (30 min) en hadden de eerste maal meer schade toegebracht aan hun eerste sentinel, en de tweede maal hadden we hun eerste sentinel zelfs vernietigd. Na afloop krijg je het scorebord onder je neus geduwd en kan je zien of je wel een meerwaarde betekent voor je team.



Conclusie - Battleborn heeft een hoop te bieden


We kunnen niet ontkennen dat deze game een hoop te bieden heeft. Met zijn 25 personages (die je al dan niet moet ontgrendelen), de verschillende manieren hoe je deze kan opwaarderen, de lore en extra uitrusting die je kan vrijspelen, de teamsamenstelling, en ga zo maar door. Naast een PvE gedeelte dat je met vijf kan aanvatten, en waarin de Borderlands-humor goed vertegenwoordigd is, heb je nog een heus PvP-gedeelte dat je het best aanvat met vier vrienden en waarmee je tactische afspraken kan maken, of net niet. We herkennen de grafische stijl uit Gearbox' Borderlands, alsook de manier hoe de verschillende uitrusting weergegeven wordt. Naast de basisgame zullen er in de toekomst ook nog vijf nieuwe personages, nieuwe multiplayermodi én nieuwe mappen gratis beschikbaar worden gesteld. Wij kijken dan ook uit naar de release van de game waar wij hopelijk met andere clanleden aan de slag kunnen gaan. Yannick geeft de game alleszins al een thumbs up!


Battleborn

Battleborn
Release
di 03 mei, 2016
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
2K
Ontwikkelaar
Take-Two Interactive Software

Battleborn kopen?