Aliens: Dark Descent

Wanneer we de ruimte verkennen en werelden naar de onze willen vormen, kan het al eens mislopen. Hoe wij het ervan af brachten in Aliens: Dark Descent, kan je hier lezen!

De USS Otago is een vrachtschip van Weyland Yutani, een bedrijf dat in de verre ruimte planeten wil koloniseren om de grondstoffen te exploiteren. Alles gaat mis wanneer zij een vracht van een exoplaneet aan boord brengen. Enkele tellen later is het schip geïnfecteerd met face huggers, met alle gevolgen van dien... Hayes, één van de leidinggevenden, slaagt erin om af te dalen naar desbetreffende planeet en wordt daar verwelkomd door niet alleen leden van het bedrijf, maar ook het leger. Zal zij erin slagen om alles onder handen te nemen en opnieuw de planeet te ontvluchten? Dat hangt volledig van jou af!

In games zoals deze raakt het verhaal nogal dikwijls ondergesneeuwd, dit ten voordele van het gameplay-element. Toch houdt het verhaal stevig stand door af en toe terug te grijpen naar het verhalend deel via tussenfilmpjes of interacties tussendoor.

De game is een real time strategy game, in top down view. Je zal als Hayes beslissingen moeten maken in de instelling waarin je terecht komt. Deze instelling is onderverdeeld in barracks, workshop, command deck, medical quarter, laboratory. Hier krijg je een overzicht van je soldaten, de te verkrijgen wapens, hospik en de onderzoeken die je kan laten uitvoeren.

Al deze wapens, uitrusting en onderzoeken hebben natuurlijk hun grondstoffen nodig. Hiervoor zal een team van maximum vier soldaten steeds missies moeten uitvoeren: data verzamelen, overlevenden (onder)zoeken, bedreigingen uitschakelen en dergelijke meer. Her en der in het missiegebied ben je dan in staat om die grondstoffen te verzamelen.

Die troepen bewegen als één. Je geeft het punt aan waar ze naartoe moeten gaan, en de vier leden gaan daar naartoe. Als je een computer wil bedienen/hacken, kan je dit aangeven en één van de soldaten zal zich daarmee bezighouden, hetzelfde met het vergaren van kistjes en dergelijke meer. Naast dat verzamelen zal je uiteraard ook vijanden tegenkomen. Standaard beginnen zij daarop te knallen, maar je kan het spel pauzeren (of de game trager laten vooruitgaan) en dan kan je specifieke instructies geven: shotgun of vlammenwerper gebruiken, sluipschuttergeweer gebruiken, maar je kan ook (als er geen vijanden in de buurt zijn) miniguns plaatsen of collega's genezen.

Na zo'n missie komen je troepen met de buit en met de oorlogslittekens terug. Ze zullen een tijdje in het hospitaalgedeelte  moeten vertoeven, en eventueel zelfs in therapie moeten gaan. Hier kan je dan verplegers aan een soldaat toewijzen zodat die sneller geneest, en dergelijke meer. In de barakken ben je dan in staat om gelevelde soldaten een nieuwe vaardigheid te laten aanleren, of kan je sommigen gewoon kopen met de vergaarde grondstoffen. Nieuwe wapens krijg je in de workshop en laboratory.

Hayes vertoeft nogal dikwijls op het command deck. Hier moet ze beslissen of ze een missie activeert, maar deze zijn niet allemaal van de vorm van 'troepen uitsturen'. Soms wordt de keuze beperkt tussen twee opties en die hebben dan elk hun uitkomst. Een inspirerende speech geven om het moraal een boost te geven, kan verkeerd aflopen als die niet op de gewenste manier opgepakt wordt door het personeel en de troepen. Dit biedt een welkome afwisseling qua gameplay.

De tussenfilmpjes zijn zeker op een goed niveau, maar de gameplay is wat minder. An sich, voor een top down view, is dit zeker nog oké. Op vlak van geluid kunnen we weinig opmerkingen geven, want die is gewoon goed en dompelt je onder in de Alien-sfeer.

Wie spellen zoals X-COM kan waarderen, mag deze zeker in huis halen. Deze tactische game in Alien-setting kan zeker gewaardeerd worden, al zal je de eerste uurtjes wat op je honger zitten door de nog veel te ontgrendelen opties.

• Is gewoon leuk
  • Missies zijn uitdagend

• Tutorial duurt wat te lang