Project Cars

Deze racer zit er al een tijdje aan te komen en het is er eentje waar menig gamer verwachtingsvol naar uitkeek. Vooral omwille van de belofte de ultieme racesimulatie af te leveren. Zijn ze hier bij Slighty Mad Studios in geslaagd?

Enig verhaal is hier niet te bespeuren. Dit deel krijgt daarom de gemiddelde score van de overige delen.

De eerste vraag die een gamer zich stelt bij het aanschaffen van een racegame is vrij simpel. Is het een arcade- of simracer? Deze vraag heeft in dit geval een simpel antwoord: simulatie en wel in zijn puurste vorm. Beginnen doet de game met te vragen op welk niveau je wil spelen. Dit zal bepalen welke hulpmiddeltjes je krijgt. Maar maak je geen zorgen, dit kan je in de loop van de game altijd aanpassen. Start je op het moeilijkste niveau dan moet je uiteraard alles zelf zien te klaren en alles betekent ook alles. Van de voor de hand liggende dingen, zoals de juiste lijnen rijden en weten wanneer te remmen, tot elk pietluttig detail, zoals de verschillende instellingen van je wagen. Voor de minder ervaren racer is er altijd de optie om je technisch te laten helpen door de AI en om lijnen op het parcours te zetten zodat je weet waar te rijden. Het is en blijft echter een racesimulatie en een minimum aan kunde is een vereiste. De gameplay is vergevingsloos en een kleine fout kan tot verlies leiden.

Kunde bouw je in game geleidelijk op. Je begint waar elke racer ooit begonnen is, namelijk in de kart. Geleidelijk aan ga je naar de zwaardere en snellere wagens tot er niets snellers te vinden is. Dit is alleszins de meest logische volgorde voor de career modus. In se begin je in een categorie naar keuze. Dit wil zeggen dat je niet moet wachten tot je in die hogere klassen zit om de bijhorende wagens vrij te spelen. Voor de andere modi zoals time trial, quick game en multiplayer heb je onmiddellijk alle bolides tot je ter beschikking. Vooral online is dit een ware zegen, je hoeft niet eerst de careermodus te doorwaden vooraleer je enige kans maakt om met een snelle wagen aan de slag te kunnen. Het onlinegebeuren zelf verloopt allemaal vrij vlot, geen connectieproblemen of andere bugs te vinden. Een online-race (met maximum 16 spelers starten) is in een kwestie van seconden gebeurd. Het is al eens anders geweest net na de release van een game. Voor de time trial modus heb je de optie om te racen tegen de ghost van gelijk welke andere speler van over de hele wereld. Deze ghosts laden vergt eveneens geen enkele moeite.

Wat ook vlot verloopt is de besturing van de wagens. De passende knopjes voor gas te geven,  te remmen, te schakelen, etc. Het ideale aan de besturing is dat elke wagen ook anders aanvoelt, een kart besturen is iets heel anders dan met een formule-1-wagen rondknallen. Daarnaast heb je de optie om je controller even neer te leggen en over te schakelen op een racestuur …

Racen met een stuur (door diknmuis)

Echte racefanaten rijden ongetwijfeld wel met een stuur of dromen ervan om één aan te schaffen. Dit kan natuurlijk wel best prijzig zijn en niet iedereen heeft de plaats om een heuse race-setup neer te planten voor hun televisie. In Project Cars scheur ik over het asfalt met een Thrustmaster T500 RS met TH8 RS shifter en een playseat. Na enkele dagen betrap ik mezelf er nog steeds op dat ik achter mijn stuur zit met een grote lach op mijn gezicht. Het gevoel dat je hebt met de wagen is ongelofelijk, de voldoening die je krijgt, wanneer je bij een foutje nog net je wagen kan onder controle houden, is fenomenaal. Je kan het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt, ik rij met alle hulp uit. Mede door de authenticiteit van iedere wagen is dit telkens een aparte belevenis op zich.

Net als met de controller, heb je met een racestuur ongelofelijk veel opties om alles in te stellen. Laat je hierdoor niet afschrikken. Je moet echter geen wetenschapper zijn om alles tot in de kleine puntjes te finetunen. Plug and play is hier het sleutelwoord, de basisinstellingen geven direct het goede gevoel weer, al kan de echte die-hard racer her en der nog iets bijschaven. Kortom, mensen die het overwegen om een racestuur in huis te halen, hebben met Project Cars geen reden meer om dit uit te stellen. Eens je geproefd hebt van het gevoel dat deze simracer teweeg brengt met een racestuur, grijp je nooit meer terug naar je controller.

Tot slot nog iets over variatie in de game, uiteindelijk een belangrijke, zoniet de belangrijkste, factor in een racegame. En dat zit hier wel snor, een overvloed aan keuze aan parcours en wagens. Je zal deze al eens eerder gezien hebben in andere games maar hier krijg je ze allemaal gebundeld.

Deze game dweepte met de beste graphics voor een racegame ooit. En ja, de graphics zijn best goed, en dingen zoals het schademodel worden vrij realistisch in beeld gebracht, maar er is reeds bewezen dat er meer uit de PS4 te halen valt. Het is niet dat je met deze graphics als ontwikkelaar niet tevreden kan zijn, integendeel zelfs, maar de verwachtingen waren zo hoog gespannen en daar wordt simpelweg niet aan voldaan.
Wat het geluid betreft worden de verwachtingen wel ingelost. Alle geluiden van verschillende wagens zijn over de hele wereld opgenomen en in het spel geïmplementeerd. Nooit eerder klonk een racegame zo realistisch. De soundtrack tussen het racen door is goed, zonder meer, maar daar draait het hier uiteraard niet om. Het brullen van de motor en het gieren van de banden is wat belangrijk is.

Project CARS is uiteindelijk geworden wat er van verwacht werd. Een pure simulatieracer zoals er nog nooit één verschenen is. Letterlijk elk detail valt aan te passen. Hiermee maak je enkele fans van dit genre zeer gelukkig, maar beperk je eveneens je doelpubliek. Gamers die eerder arcadegericht zijn zullen de weinig vergevingsgezinde gameplay niet kunnen smaken en laten deze beter links liggen. Heb je altijd al eens willen weten hoe het aanvoelt om je echt op het circuit te begeven, dan komt dit aardig in de buurt van het echte ding en moet je niet twijfelen over een aankoop.

• Vlekkeloos online-gebeuren
  • Realistisch motorgebrul

• Graphics voldoen niet aan de verwachtingen