OlliOlli World

Toen we het jaar begonnen met een verrassende, geslaagde eerste kennismaking met OlliOlli World, waren we benieuwd naar het eindresultaat. Eenmaal aan de slag met de finale versie van de game, bleek stoppen zelfs moeilijker dan gedacht.

Als jong skatetalent ontdek je de vele levels die OlliOlli World rijk is, maar er is meer aan de hand. Zo is men op zoek naar het nieuwste wonder in de skatewereld en blijk jij misschien wel dé kanshebber te zijn. Aan jou nu om je beste skills tentoon te stellen, nieuwe vrienden te maken en wie weet de skategoden te ontmoeten van Radlandia! Het beloofde Gnarvana is niet ver, maar gemakkelijk zal je queeste zeker niet zijn!

OlliOlli World is niet de eerste game uit de reeks en dat is merkbaar. Zo heeft ontwikkelaar Roll7 aandacht besteed aan wat beter kon om van deze iteratie een voltreffer te maken. Dat doet men door het - weliswaar lichtjes onnodige - verhaal als springplank te gebruiken om je de kneepjes van het vak te leren. Level per level worden er ook meer gameplayaspecten uit de doeken gedaan, waardoor de game zich niet meteen blootgeeft. Dat is voor beginners ideaal, want zo leer je de linkerstick eerst gebruiken voor fliptricks om later wallrides aan te leren, de triggers te gebruiken om te roteren tot zelfs de rechterstick voor grabtricks. Het komt over als een natuurlijke shwung om beetje per beetje bij te leren en je highscores te verhogen. Doch voelt OlliOlli World niet altijd naturel aan, gezien vooral de grabtricks eerder een lukraak uit te voeren move blijken, die vaak meer slecht dan goed zullen doen wil je veilig je board landen.

Eenmaal je het handvol levels hebt uitgeskatet, is het de bedoeling dat je alle moves onder de knie hebt en rest er je nog maar één ding; highscores verbreken. Qua herspeelbaarheid kon het dus beter, al speelt OlliOlli World zodanig gemakkelijk dat je de natuurlijke drang ontwikkelt om in elk level beter te doen. Het leukste aspect hieraan is dat de highscores van je vrienden altijd te raadplegen zijn, waardoor je alsmaar beter en beter zal willen doen.

Deel van de charme van OlliOlli World ligt in de mooie werelden en ‘Cartoon Network’-achtige tekenstijl van de game. De chille soundtrack helpt je de koelte bij de moeilijkere levels te bewaren en stuwt je richting overwinning. Een ideale combo voor een titel als deze.

Roll7 heeft geleerd uit het verleden en schotelt met OlliOlli World de beste skategame voor die ze ooit hebben ontwikkeld. Los van enkele kleine minpuntjes een titel die elke eurocent waard is.

• Vlotte, verslavende gameplay
  • Soundtrack