Gamescom verslag: Raven's Cry

Gamescom verslag: Raven's Cry

Arrr



Al jaren is een groot deel van de gaming community op zoek naar een goed piratenspel. Assassin's Creed Black Flag viel bij vele piratenfans in goede aarde, maar was niet hét piratenspel bij uitstek. Raven's Cry probeert dat wel te zijn. Reality Pump Studios brengt ons een actie-avontuur piratenspel met RPG elementen. Het spel neemt plaats in de 17de eeuw en jij speelt Christopher Raven. Als jonge knaap verloor Raven zijn ouders en zijn linkerhand. Hij gaat op zoek naar wraak en doet er alles aan om de moordenaars van zijn ouders op te sporen.

Raven's Cry is al meer dan drie jaar in ontwikkeling, de trailer (zie hierboven) en de demo die ik te zien kreeg, waren niet echt indrukwekkend. Als de spreker dan nog eens aankondigde dat het spel eind oktober gereleased wordt, begon ik mij toch vragen te stellen.

The good
In Raven's Cry doorloop je een verhaal met verschillende missies. Hoe je een bepaalde opdracht oplost, bepaal je zelf. In de demo was te zien hoe je een schip kon verkrijgen. Je kan er één kopen door allerlei zijmissies te doen en geld te verzamelen, of je kan geld lenen en dit dan later terugbetalen aan een hoge intrestvoet of je kan een ander schip overnemen door de kapitein te verslaan. Als een kapitein zijn scheepslui slecht behandelt, kan je die kapitein makkelijk verslaan en zo zijn schip en personeel overnemen.

Een ander leuk aspect is dat je zelf je bemanning van je schip kan samenstellen. Op de haven vind je allerlei werkmannen die voor je willen werken voor een bepaald tarief. Hoe meer ervaring iemand heeft, hoe meer die vraagt natuurlijk. Maar jij als kapitein bepaalt of je ze maandelijks uitbetaald of niet. Als je ze niet tijdig betaald zal dit natuurlijk enige gevolgen hebben.

Naast human resource management bevat Raven's Cry ook een ecosysteem. Zo kan je bepaalde goederen opkopen in bepaalde steden, zoals graan en rum. Die je dan in een andere stad kan verkopen voor een meerprijs.

The Bad
De gameplay die ik gezien heb op de demo was niet echt om naar huis te schrijven. Het gevechtssysteem zag er onhandig uit en reageerde niet altijd even goed. De zeegevechten waren ondermaats. En het geluid was gewoon niet aanwezig. Bepaalde stemmen waren nog niet ingesproken en bepaalde geluidseffecten zaten niet op hun plaats. Voor een spel dat in oktober klaar moet zijn, zag het er verre van klaar uit.

The Ugly
Raven's Cry, het spel zelf... Ik vind het jammer dat ik dit moet zeggen, maar het spel ziet er niet uit. Hier en daar hebben ze wel een poging gedaan om iets mooi neer te zetten, maar over het algemeen ziet het spel er verouderd uit. De animaties zijn matig. De zee en watereffecten passen niet echt in een piratenspel waar je bijna de helft van je tijd op zee doorbrengt. En de personages zien er houterig uit.

Raven's Cry bevat enkele leuke concepten en ideeën, maar de uitwerking is alles behalve. Een finaal oordeel kan je natuurlijk pas vellen als je het spel echt gespeeld hebt, maar naar mijn gevoel is een release van eind oktober niet echt haalbaar om een degelijk spel neer te zetten. Er is niets mis met het uitstellen van een spel om het te verbeteren en bij Raven's Cry is dat echt wel nodig.


Raven's Cry

Raven's Cry
Release
wo 28 jan, 2015
Genre
RPG
Platform
ps3 ps4
Uitgever
TopWare Interactive
Ontwikkelaar
Reality Pump

Steun playstationclan.be