NEO: The World Ends With You

NEO: The World Ends With You kende vorige maand zijn release op onze console. Hoe wij dat einde van de wereld ervoeren, kan je hier lezen!

De geteste versie is de PS4 versie gespeeld op PS5.

Rindo is een doodnormale tiener, die samen met zijn vriend Fret, tijd doorbrengt. Al vroeg in het spel worden zij benaderd door een 'Reaper', een meisje die hen uitlegt dat zij moeten participeren in 'The Game'. Fret is razend enthousiast en neemt maar al te graag deel. Die game duurt overigens toch niet langer dan een week, dus wat kan er mis gaan?

Het duurt niet lang of The Game blijkt meer om het lijf te hebben dan enkel een spelletje te spelen. Er participeren overigens andere, sterkere teams, en blijkbaar wil je toch niet eindigen op de laatste plaats. Wat houdt die game nu juist in? Dagelijks krijgen de deelnemers een berichtje op hun smartphone die hen vertelt wat ze moeten doen. Meestal gaat dit gepaard met een hoop subdoelen die je moet bereiken. Over het algemeen moet je tegen de Noise vechten. Die Noise bevindt zich echt overal in het speelgebied en manifesteert zich als je een bepaalde vaardigheid gebruikt. Eens je tegen de Noise gaat vechten, moet je het opnemen tegen uit de kluiten gewassen dieren uit de normale wereld. Kwallen die rondzweven, grote scorpioenen, en dergelijke meer.

Toch vermoedt Rindo dat die game nog meer om het lijf bevat dan enkel dit. Wat nu juist de opzet is van The Game, die ontdekking laten we over aan de gamers van dienst...

De gameplay heeft heel wat onder de motorkap, maar we doen ons best om alles zo duidelijk mogelijk weer te geven.

Exploratie

Ten eerste zal je veel tijd doorbrengen in Shibuya, een plaats in Tokyo. Voor de verschillende (zij)missies zal je nieuwe gebieden moeten doorzoeken om specifieke winkels, personages en dergelijke te vinden. De personages zal je overigens kunnen beïnvloeden door hun gedachtengang te sturen, ze iets opnieuw te laten herinneren, of nog wat meer drastische ingrepen uit te voeren.

Combat

Zoals eerder gezegd zal je ook dikwijls Noise moeten verslaan, en dat doe je met het gehele team. Concreet komt het erop neer dat je 'pins' verzamelt, en je die uitrust voor de verschillende teamleden. Elke pin zal een specifieke aanval lanceren, en zal je moeten herbergen onder een daarvoor bestemde actie- of schouderknop. Je kan zelf niet kiezen waar je welke aanval zet, en je kan slechts één type aanval onder één specifieke knop zetten, althans in het begin van de game. Daarna komt het erop aan om combo's met die verschillende aanvallen aan elkaar te rijgen, en dit in een zo ononderbroken manier. Zo zal je een bepaalde meter laten vullen, die je dan toelaat een sterkere aanval los te laten op de vijanden. Als je de vijanden hebt verslaan, zal je, afhankelijk van je prestatie, opnieuw beloond worden met pins.

Go Shopping

Je zal dikwijls dubbele pins ontvangen, of pins die je enkel maar kan inruilen voor Yen. Dit doe je in één van de vele winkels in Shibuya. Daar kan je dikwijls ook kleding of kledingaccessoires kopen, die je kan uitrusten. Hierdoor zullen de statistieken verhogen, en als je 'stijl' hoog genoeg is, zullen kledingstukken nog bepaalde vaardigheden losweken.

Naast de winkeltjes kan je ook één van de vele eettenten bezoeken om je energie - lees dat maar letterlijk - op te laden. Je kan kiezen uit de vele gerechten, en deze geven je ook een permanente bonus. Afhankelijk van wat je eet zullen dus je statistieken verbeteren. Als je dus uitgeput bent na een gevecht, en je hebt voldoende Yen, dan kan je je personages permanent bonussen verschaffen.

Toch zijn dit niet de enige manieren om je vaardigheden bij te schaven, want je zal ook je netwerk - in dit geval de mensen die je leert kennen - uitbreiden. Je kan er als het ware vrienden mee worden, bijvoorbeeld door het vervullen van een zijmissie, en veelal zal je via punten die je eraan kan spenderen, ook nieuwe vaardigheden vrijspelen. Die mensen zullen je dan ook dikwijls toegang geven tot het leren kennen van andere mensen zodat je jouw netwerk, en belangrijker, je vaardigheden, uitbreidt.

Hoewel de soundtrack en de voice-overs op zich wel oké zijn, worden we overladen met stills. Tijdens tussenfilmpjes krijgen we dan weer mooi afgewerkte animebeelden te zien en de stills zijn een domper op het feest, althans voor deze reviewer. Er is wel een fanbase die deze stijl kan smaken, maar zeker niet iedereen is hiermee gediend.

Met het starten van NEO: The World Ends With You waren we enigszins argwanend, want ik kreeg de indruk dat we zo'n games wel reeds voldoende hadden gezien. Toch zal je na even op de tanden te bijten - want deze game duurt 50-60 uur - degelijkere gameplay ontdekken en de ontwikkeling van het verhaal zal je toch ook bij de lurven vatten, al komt alles wel zeer traag op gang.

• Verhaal, maar dat komt traag op gang
  • Combat is leuker dan initieel gedacht

• Vele stills