Enemy Front

Tien jaar geleden speelde bijna iedere shooter zich af in WOI of WOII. Vandaag zien we vooral moderne shooters met nieuwere wapens en exoskeletons. Enemy Front keert terug naar de roots en brengt ons een WOII shooter voor een zacht prijsje.

Jij bent Robert Hawkins, een Amerikaanse oorlogsjournalist, die uitgroeit tot een echte verzetsstrijder. In het begin van het spel zie je hoe Hawkins een oproep doet aan alle geallieerde strijders in Warschau om door te zetten en de Duitse Nazi's te verslaan. Hij spreekt ze moed in  en vertelt ze verhalen over hoe hij een beroemde verzetsstrijder geworden is. Deze flashbacks mag jij als speler opnieuw meemaken. Het spel speelt zich af op verschillende plaatsen in Europa, zoals Polen en Noorwegen. Maar je zal voornamelijk vechten in Warschau zelf.

Enemy Front heeft niet het meest originele verhaal en brengt dit ook niet op een boeiende manier. Het hoofdpersonage is de typische Amerikaanse held zonder persoonlijkheid. De andere personages die je tijdens je missies helpen, zijn erg vergeetbaar en laten niet echt een indruk achter. Dit komt grotendeels door slechte animaties en de vele grafische glitches die het spel kent. Het enige voordeel van het verhaal is dat je steeds als Robert Hawkins speelt, waardoor je toch enige verbondenheid met het hoofdpersonage hebt.

De gameplay van Enemy Front is een ware nachtmerrie. Het feit dat deze shooter maar 40 euro kost, mag geen reden zijn om dergelijke gebrekkige gameplay af te leveren. Ik heb de eerste missie verschillende keren moeten herstarten door verschillende glitches. De ene keer werd een NPC, die een doorgang blokkeerde, gedupliceerd toen hij een stap opzij zette, waardoor ik niet meer verder kon. Een andere keer viel ik gewoon van de map.

Je kan in Enemy Front ook stealthy te werk gaan door Duitse soldaten te gijzelen en andere soldaten dwingen zich over te geven. Leuk idee, alleen jammer dat je gijzelaar na enkele minuten verdwijnt en je een gemakkelijk doelwit wordt. Het is ook mogelijk om lijken te verstoppen om zo geen sporen achter te laten. Dit werkt dan weer wel. Als de Duitse soldaten een lijk zien, gaan ze alarm slaan en worden ze alerter. Alleen jammer dat de AI niet erg snugger is, waardoor je vrij eenvoudig kan flanken of neerschieten door een paar meter op te schuiven.

Enemy Front kent wel enkele leuke toevoegingen. Zo kan je de klok instellen van de dynamiet die je plant. Moet het vooruit gaan en moet die bom na 3 seconden al ontploffen of mag het wat langzamer zodat je op veilige afstand kan geraken. Daarnaast is er nog de sniper bullet time. Bij bepaalde schoten zal het spel in super slow motion gaan en volg je het pad van de kogel die uit je rifle vertrekt tot hij een Nazi neerlegt.

De multiplayer bevat drie gamemodes: deathmatch, team deathmatch en radio transmission (domination). Iedere mode heeft vier mappen waar je uit kan kiezen. En zoals je al kan denken is de online mode niet echt populair en zal je geluk moeten hebben, wil je deze online spelen. Als je dan toch een lobby vindt, kom je terecht in een game waar enkel de host een "full bar" connectie heeft, alle andere spelers, waaronder jezelf, hebben slechts één bar. Je online ervaring zal dus even laggy zijn als de single player. Jammer genoeg hebben ze ook een heleboel trophies aan het online gedeelte besteed. Hierdoor zal het binnen enkele maanden onmogelijk zijn om Enemy Front platinum te spelen, omdat de online servers niet meer beschikbaar zullen zijn.

Tijdens je verschillende missies zal je in kleurrijke omgevingen terecht komen. Voor een PS3 game ziet het spel er degelijk uit, zolang je niet beweegt! Iedere keer je een checkpoint passeert, heb je een enorme framerate drop. Dit maakt de single player enorm laggy en onaangenaam om te spelen. Naast deze framerate drops, laden de texturen niet volledig in of erg traag. Nogmaals, het feit dat deze game maar 40 euro kost, mag geen reden zijn om dergelijk onafgewerkt spel af te leveren.

De soundtrack van het spel is klassiek en past bij de setting. De stemacteurs daarentegen waren lachwekkend. Het was net alsof één persoon alle stemmen had opgenomen, telkens met een ander accent.

Enemy Front probeert zich te onderscheiden van andere shooters, maar doet dit op een verkeerde manier. Er zitten vele leuke ideeën in het spel, maar ze zijn slecht uitgewerkt. Desondanks ik blij ben met de terugkeer van WOII shooters, kan ik Enemy Front aan niemand aanraden. De gebrekkige AI, verschrikkelijke graphics en slechte onlinebelevenissen zorgen voor een teleurstellende ervaring.

• Slow motion sniper shots
  • Klassieke WOII wapens
  • Achtergrond muziek is aangenaam