Dragon Ball Xenoverse 2

Dragon! Dragon! Rock the Dragon! Dragon Ball Z! De opvolger van Dragon Ball Xenoverse is gearriveerd en wat wij van deze nieuwe DBZ game vonden, dat kom je in deze review te weten.

Voor veteranen die DBX1 hebben gespeeld zal het verhaal heel bekend in de oren klinken. Jij bent een Time Patroller, een door jou gepersonaliseerd personage dat als missie heeft de tijdlijn te beschermen. Twee kwaadaardige figuren genaamd Towa en Mira brengen de tijdlijn in de war door belangrijke momenten in het DragonBall universum te verstoren. Samen met de hulp van Trunks en twee supreme kai's reis je terug in de tijd om deze epische historie intact te houden. Wees echter bereid op vele twists en feels in deze rollercoaster van een verhaal.

Aangezien vele basisaspecten van het spel hetzelfde zijn gebleven zoals in DBX1 verwijs ik jullie graag door naar de DBX1 review voor een vollediger beeld. Ook de DBX2 beta review geeft al een eerste impressie. Hierna ga ik het enkel hebben over de nieuwe zaken die DBX2 introduceert.

Fly fly fly

Jezelf verplaatsen in Toki Toki City was een beetje een pain in the ass in DBX1. Je moest veel heen en weer lopen en dan steeds door portalen die even moesten laden. De makers hebben duidelijk dit negatief punt gehoord van de spelers en hebben hier een aantal upgrades voorzien. Wanneer je in Conton City arriveert krijg je een korte uitleg over de hoverboards. Met deze toestellen kan je jezelf veel sneller verplaatsen rondom de stad. Deze toestellen verliezen echter een beetje hun nut wanneer je na de Frieza saga een Flight License verdient. Eens deze vrijgespeeld is kan je doorheen Conton City vliegen zoals je dat doet in de gevechten. Wil je meer straight to the point zijn dan zijn er doorheen Conton City Transfer Shop Clerks verspreid. Deze geven je de optie om te teleporteren naar de gewenste bestemming.

Rifts

Rifts zijn rare paarse bollen die in Conton City verschijnen die ontstaan zijn door gekke tijd kronkels. Deze Rifts worden expert missies genoemd en geven spelers de optie om een unieke coöp missie te starten die maar liefst uit zes spelers bestaat. Deze missies hebben echter speciale normen die andere missies niet hebben. Zo kan je tijdens een gevecht met bijvoorbeeld Great Ape Nappa afgezonderd worden in een soort van nachtmerrie waar je het opneemt tegen je kloon. Versla je deze kloon dan word je terug geporteerd naar je teamgenoten om opnieuw deel te nemen aan het hoofdgevecht. Als je ziet dat een teamgenoot geteleporteerd gaat worden dan heb je kortstondig de kans om dit te stoppen door de omhulzing rondom de speler te vernietigen. Een ander voorbeeld is wanneer de vijand een gigantische bol ki afvuurt en jij en je teamgenoten deze met man en macht terug naar de vijand proberen te lanceren.

Bekijk hieronder een clip van één van mijn gevechten

QQ Bang

QQ bang is een nieuwe toevoeging voor je uitrusting. Door het samenvoegen van kledingstukken en met een kleine zeni vergoeding creëer je deze bonussen. Deze QQ bangs kan je dan achteraf toevoegen om je statistieken te verhogen. Deze items kunnen enkel gemaakt worden in de Capsule Corp zone met de hulp van Bulma.

TP Points

DBX2 introduceert een nieuwe munteenheid genaamd TP points. Deze punten speel je vrij door activiteiten zoals Parallel Quests te voltooien. De punten die je ontvangt zijn niet talrijk dus besteed ze verstandig. Je kan deze besteden aan alles wat je ook met Zeni Points kan kopen of je kan deze bewaren voor de speciale TP vendor die om de zoveel tijd zijn koopwaar verandert.

Kame's House

Altijd al het huisje op het eiland van Kame willen bezoeken? Dat kan vanaf nu maar er is echter weinig te zien. Kame's House is voornamelijk een hub om met een bestaand team van spelers Battles & PQ's op te starten. En natuurlijk is het een toffe bezienswaardigheid voor fans.

Zijmissies

In Conton City zijn er vele zijmissies te vinden zoals deze van time patrollers, leraren enz. Maar als extra toevoeging zijn er ook bepaalde sectoren waar je zijmissies kan spelen.

• Hercule's House - Heb je altijd al de bodyguard willen zijn van de beste vechter ter wereld? Dan kan dat bij Hercule's House. Hercule zal je een aantal opdrachten geven om je waardigheid te bepalen. Dit gaande van voltooi x aantal queesten tot het behalen van 45x combo’s.
  • Frieza's Ship - Hier kan je lid worden van Frieza's machtige leger. Deze missies bestaan vooral uit 'dood zoveel mogelijk volgers in zo'n kort mogelijke tijd'. Ook kan je onder de luitenants een factie kiezen. Kies je voor de elegante krijger Zarbon of voor de iets wat lelijke krijger Dodoria? De keuze is aan jou.
  • Capsule Corporation - Hier kom je om jezelf te bewijzen tegenover Vegeta. Voltooi zijn trainingmissies en verdien zo zijn respect en beloningen (gear, super saiyan skill, enz.)
  • Maijn Buu's House - Buu is nogal eenzaam en zoekt zijn familie te verrijken, dit door heel veel te eten zodat hij kan opsplitsen. Jouw doel is om zoveel mogelijk eten naar hem toe te brengen.
  • Guru's House - Help Nail en Dende met hun queeste om de dragonballs te beschermen. Na het voltooien van deze missies zal Guru je ware potentieel vrijwaren.

Dit en nog veel meer kan je allemaal doen in Conton City en in de speciale zones.

Grafisch is er niet veel veranderd ten opzichte van DBX1. Wat mij wel opviel is de stabielere framerate. De personages komen net echt uit de serie en de aanvallen zijn een waar lichtspektakel. De interface om je personage aan te passen is veel stijlvoller en zo zijn er nog verscheidene presentatieverbeteringen. Het geluid is echter vaak een hit or miss situatie. De deuntjes die je rondom Conton City te horen krijgt worden uiterst irritant en zijn soms veel te melig. De opzwepende muziek tijdens gevechten past dan wel weer perfect in het plaatje. Ook de muziektoon die verandert wanneer er plots een dodelijke vijand verschijnt gebruikt het spel gewoonweg goed.

Topper van een spel!... althans voor een DBZ fan. Als je nog nooit Xenoverse hebt gespeeld raad ik je aan om eerst DBX1 te kopen aan een schappelijke prijs. Bevalt DBX1 je, speel deze dan volledig uit en koop DBX2 als hij wat goedkoper is. Diehard DBZ fans hebben ongetwijfeld DBX1 gespeeld en vonden het goed. Zij zullen niet teleurgesteld zijn met DBX2 en hebben deze waarschijnlijk al gekocht. DBX2 is zeer gelijkaardig aan DBX1, dat valt niet te ontkennen, maar het is wel beter dan zijn voorganger. De nieuwe toevoegingen zijn leuk en tof maar persoonlijk vind ik dat voor een tweede spel er wat te weinig vernieuwingen zijn. Maar dat haalt niet weg dat DBX2 een goed spel is waar veel te doen is. Kortom het motto "if it aint broke..." past hier wel goed. DBX2 is een leuke toevoeging aan het DBZ universum maar ik raad je toch aan het spel niet aan volledige prijs te kopen tenzij je een echte dbz/dbx1 fan bent.

• Verbeterde combat
  • UI upgrades
  • Groter roster