Mad Max

Mad Max is een fenomeen dat startte in de jaren '70 met de cultfilms waarin Mel Gibson de hoofdrol speelde. Onlangs kwam er een reboot van deze filmreeks uit, maar ook een game die wij onder de loep namen...

Max wordt aangevallen door de psychopatische krijgsheer Scabrous Scrotus, en diens volgelingen. Na een hevig gevecht tussen wagens en mens ramt Max een kettingzaag door Scrotus’ hoofd. Hij is echter zo verzwakt dat de volgelingen alles van Mad kunnen stelen: wapens, kleding, en zijn geliefde auto met V8 motor, de ‘Black on Black’.

Na deze confrontatie dwaalt Max door de woestijn en ontmoet hij de bultenaar Chumbucket, die blackfingers heeft (lees: hij is een mecanicien). Chumbucket leidt hem de weg naar een nieuwe auto, de ‘Magnum Opus’. Hierna begint de wraaktocht van Max, want hij wil alle invloed en volgelingen van Scabrous Scrotus uit het Wasteland wegvegen.

Na de eerste gebeurtenissen van de game is het verhaal dun, om niet te zeggen flinterdun. Max dwaalt in zijn auto rond van de ene plaats naar de andere, op zoek naar gelijkgestemden die ook de tirannie van Scrotus willen beëindigen. En deze zoektocht duurt een tijdje. Zo moet je allerhande (kleine) missies volbrengen om verder te raken in het verhaal, hetzij omdat de hoofdmissies initieel vergrendeld zijn, hetzij omdat je auto nog te zwak is om verder te raken in het verhaal.

Max, The Driver

Net zoals je kan verwachten van een Mad Max-game zal je vele uren in je auto doorbrengen. Meestal rij je gewoon van punt A naar punt B om daar eventueel enkele acties uit te voeren (vijanden verslaan, kampen innemen…) en dan verder te reizen naar een volgend punt. De Magnum Opus laat zich vlot besturen en kan zich meten met een arcaderacer. De wijzigingen die je aanbrengt hebben zeker een invloed op de besturing van de wagen. Naast het gewoon rondrijden in je wagen zal je ook in staat zijn om deel te nemen aan zogenaamde race-events. Deze hebben steeds een ‘twist’ ten opzichte van het klassieke racegebeuren. Zo moet je bijvoorbeeld ook eens door ontploffende tonnen rijden, of is het meer de bedoeling om je tegenstanders uit te schakelen alvorens de finish te behalen.

Max, The Warrior

Naast het veelvuldig rondrijden in je bolide zal je af en toe eens moeten uitstappen. Veelal zal dit gevolgd worden door een gevecht met andere Wastelanders. Het vechtsysteem is op zich vrij simpel, wat te vergelijken met een Batman-light-versie. Zo deel je rake klappen uit met het vierkantje, blokkeer je een aanval met het driehoekje, kan je je shotgun laten knallen door het rondje te gebruiken en soms zal je ook op kruisje kunnen duwen om een verdwaasde vijand af te maken met een shiv (= zelfgemaakt mes). Soms zullen vijanden een zeer sterke aanval uitvoeren, die je niet kan blokkeren. Deze kan je dan weer ontwijken met behulp van de R1 schouderknop. Zelf kan Max ook al zijn energie stoppen in één welgemikte slag, hiervoor moet je dan de vierkanttoets even inhouden.

Max, The Looter

Wanneer je onderweg bent doorheen de woestenij van The Wasteland zal je meer dan eens kleine kampen tegenkomen. Hier kan je scrap, water, historische objecten en car bodies vinden. De scrap heb je nodig om de wagen, Max of een stronghold op te waarderen. De car bodies heb je nodig om nieuwe type wagens te ontgrendelen. Het water kan je in een kleine bidon gieten, en deze kan dan dienen als gezondheidskistje. Wanneer Max zijn gezondheid laag is, kan hij water drinken om opnieuw van zijn volle gezondheid te genieten.

Naast deze kleine kampen zal je op je minimap ook ballonnen zien verschijnen. Wanneer je deze activeert en rondkijkt met je verrekijker, krijg je weer verschillende ‘interessante’ locaties op je minimap. Deze locaties zijn onder andere: snipers, vogelschrikkers en grote kampen. Als je deze respectievelijk doodt, vernietigt of inneemt zal ook Scrotus’ invloed verminderen. Hierdoor kan je opnieuw verschillende wagenonderdelen vrijspelen.

Deze grotere kampen zijn onder andere olieraffinaderijen, kampen met grote pijpleidingen, ‘Top Dog Camps’, enzovoort. In deze kampen zal je veel vijanden moeten verslaan, maar hier kan je ook alles vinden wat je in de kleine kampen vindt, en ook de ‘Scrotus Insignia’s’. Deze tekenen van Scrotus’ heerschappij kan je ook vernietigen en tellen mee als collectible.

Max, The Progresser

Hoe verder je raakt in het verhaal, hoe meer strongholds je zal vrijspelen. Dit zijn vriendschappelijke ‘forten’. Sommige leiders van deze forten zullen zijmissies klaar hebben voor Max. Naast deze zijmissies, en fast travel-punten kan je de forten ook sterker maken. Zo kan je bepaalde onderdelen zoeken om bijvoorbeeld een bron van water te vervaardigen, of een oliebron. Elk van deze uitbreidingen bieden voordelen voor Max wanneer hij deze strongholds bezoekt. Zo zal zijn bidon water opgevuld zijn wanneer je een waterbron hebt gebouwd, of zal je auto volgetankt zijn als de stronghold over een oliebron beschikt. Elk groot gebied in de wereld zal één stronghold bevatten, echter zal het gebied zelf nog onderverdeeld zijn in kleinere lappen grond.

Naast het rijden en vechten zit e rook nog een heus levelsysteem in de game. Deze kan je grotendeels onderverdelen in drie grote delen: Max’ uitrusting, Max’ vaardigheden, Magnum Opus-upgrades.

Max’ Uitrusting

Tijdens je progressie doorheen het verhaal zal je nieuwe kledingstukken kunnen vrijspelen. Zo biedt een degelijke jas je toch wel wat meer bescherming, of zo kan je ook je shotgun uitrusten met drie kogels, of je munitieriem wat groter maken, en zo veel meer. Voor al deze upgrades heb je scrap nodig dat je verzamelt in de kampen, krijgt door het vervullen van zijmissies of ontvangt via vriendschappelijke (ingenomen) kampen.

Max’ Vaardigheden

Reeds in het begin zijn er uitdagingen beschikbaar. Deze uitdagingen zijn van de vorm: dood zoveel van dit type vijanden, behaal een 25x combo of behaal zoveel Scrotus Insignia’s. Als je zo een uitdaging (moedwillig of niet) tot een goed einde brengt, stijg je een rang in je huidige Legend-titel. Elke Legend-titel heeft tien rangen, dus concreet moet je tien uitdagingen volbrengen om te stijgen in Legend-rang. Met elke behaalde uitdaging krijg je ook een …punt. Dit kan je inruilen bij degene die zijn naam heeft verleend aan dat punt om Max zijn vaardigheden wat beter te maken. Zo kan je Max’ levensbalk groter maken, of kan je bijvoorbeeld meer water vinden bij bronnen.

Magnum Opus

Uiteraard kan je ook de Magnum Opus uitrusten met wat je op dat moment hebt vrijgespeeld. Voor de meeste upgrades zal je scrap nodig hebben. Al zal je voor sommige onderdelen bepaalde (zij)missies moeten volbracht hebben, of zal je het gevarenniveau moeten verlagen in een specifiek gebied. Leuke upgrades zijn bijvoorbeeld de metalen pinnen die je kan uitrusten waardoor vijanden je auto niet meer kunnen bespringen. Ook zal je de auto op een gegeven moment kunnen uitrusten met een sniper, een harpoen en een soort bazooka. Al deze zal je ook kunnen opwaarderen zodat de herlaadtijd ingekort wordt, of je meer schade toebrengt.

Naast de gewone upgrades zal je ook nog in staat zijn om voorgedefinieerde archangels te maken. Hiervoor moet je uiteraard de correcte onderdelen hebben vrijgespeeld. Dit gebeurt grotendeels door scrap te investeren, of via het volbrengen van de juiste uitdaging of zijmissie.

Max, The Repeater

Het moet gezegd worden dat je na een vier à vijf uren spelen wel de indruk krijgt dat je hetgeen dat je aan het doen bent, of gaat doen, als eens eerder hebt gedaan. Zo lijken de vijanden, op variaties in type na, allemaal goed op elkaar, lijken de kleine én grote kampen goed op elkaar, en is er bovendien weinig variatie in de omgeving. Akkoord, de filmreeks speelt zich ook af in een desolate omgeving. Maar in de eerste (oorspronkelijke) film was er nog sprake van dorpen, en in het derde deel was er een groot junglegedeelte. Wat je dan in de ogenschijnlijk duizend kleine kampen moet doen is steeds hetzelfde: versla een vijftal vijanden en neem alles mee wat er zich bevindt. In de grote kampen mogen we van eenzelfde stramien spreken, al hebben we dan veel meer vijanden en veel meer dingen te stelen.

Gelukkig kan je door Max op te waarderen nieuwe bewegingen vrijspelen waardoor de cinematics wat anders worden, maar een aardverschuiving op visueel vlak is het niet. Het lijkt alsof Max (doelloos) steeds naar verschillende locaties gaat om wat te vechten, te verzamelen, en dit door veel te veel mogelijkheden (grote of kleine kampen). Men kan zich de vraag stellen of men hier niet beter had gekozen voor een sterk, maar kort, lineair verhaal, in plaats van de massieve open woestijnwereld.

Grafisch gezien valt deze game zeker niet tegen. Op visueel vlak kan de game zich meten met Shadow of Mordor - waar de game af en toe zelfs op lijkt - maar met een andere setting. Ondertussen hebben we wel al wat beter gezien, al kunnen we slechts spreken van een handvol games. De desolate woestijnsfeer is goed neergezet, en de texturen zijn prima afgewerkt. De tussenfilmpjes zijn ook van een zeer hoog niveau.

Met het geluid van de game is niets mis, al ontbreekt het soms in variatie. Zo zal Chumbucket, die zich achteraan in je wagen bevindt, veel advies geven of uitspraken doen over wat je tegenkomt. Jammer genoeg zal hij veel hetzelfde zeggen, aangezien je veel van hetzelfde tegenkomt. Over een soundtrack is geen sprake, en op zich is dat ook niet nodig. De sound van de game is niet slecht, maar gewoon middelmatig.

In de afgelopen weken heb ik ergens een zinnetje gelezen (niet specifiek op deze game) dat me is bijgebleven: “Niet elke game hoeft open world te zijn.” Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men zich beter aan deze mening had gehouden. We snappen ook wel dat de ontwikkelaars de gamers op hun wenken willen bedienen en gamers willen steeds ‘meer’ in elke vorm van het woord. Jammer genoeg wordt hier ergens de bal wat misslagen. Na een viertal uurtjes heb je het al in de gaten dat dit een game met een zeer grote speelduur is, vooral als je alles wil gezien en gedaan hebben. De duizenden kampen die je moet innemen en bestelen, de vele opwaarderingen die je Max en zijn auto kan toebedelen, de race-events… het lijkt allemaal wat te goed op elkaar en de mogelijkheden zijn misschien iets te ruim, alvast voor deze reviewer. Deze game is een aanrader voor iemand die alles graag uitzoekt, en daar ook de tijd voor heeft. De speelduur van deze game (als je alles wil doen) ligt gemakkelijk rond de 50-60 uur en dan is het de vraag of je al dan niet ergens iets vergeten bent.

• Grafisch zeer goed
  • De sfeer van de films wordt mooi weergegeven

• Repetitief