J-stars Victory VS+

Goku, Naruto, Luffy, Toriko, en al je andere favoriete, schijnbaar onverenigbare, anime personages in één game! Dat ruikt sterk naar fan-service, of zit er toch nog een degelijk game in deze brawler verborgen?

Verhaal - Wie is de beste?

Om de 45 jaar vindt er een toernooi plaats in de Jump World, waar de beste strijders uit verschillende (manga) universa samenkomen om uit te maken wie de beste vechter is. Dit toernooi vormt de setting voor de story mode van J-Stars Victory VS +. Dit verhaal of J-adventure benader je  vanuit vier verschillende, doch gelijkaardige, perspectieven. In de Dynamic Arc start je met Luffy uit One Piece, in de Hope Arc ga je met Naruto op ontdekking, in de Investigation Arc ontmoet je de Gourmet Hunter Toriko uit de gelijknamige reeks Toriko, en in de Pusuit Arc, ten slotte, volg je de queeste van Ichigo uit de mangareeks Bleach. Bij alle vier deze personages is het de bedoeling om de nodige voorbereiding te treffen voor het toernooi. Dit houdt steeds hetzelfde in: rekruteer bondgenoten, door eerst met ze te sparren, en ga de uitdagingen aan van de concurrenten, door met ze te vechten.

Het verhaal vertellen aan de hand van de Jump World kapstok is een fijne afwisseling van de gewoonlijke tekstvakken en achtergrond die we gewend zijn van de anime brawlers, maar doordat de vier verschillende standpunten in se op hetzelfde neerkomen, geraak je al snel verveeld met het ophangpunt van deze J-adventure en voelt het verhaal net iets te lang uitgerokken.

Gameplay - De appel valt niet ver naast de anime boom

Veel van de anime personages die in deze game verschijnen hebben al een eigen gamereeks gekregen. Denk maar aan Dragonball en Naruto. Het is dan ook niet verwonderlijk dat J-stars de mosterd gaat halen bij dit type games. De ontwikkelaars willen ten slotte hetzelfde gamepubliek aanspreken. Dat betekent dat je je mag verwachten aan grote arena's, meerdere personages op het strijdveld met chaotische toestanden als gevolg, en eerder eenvoudige controls.

Fight, fight, fight

De eenvoudige controls beheers je als volgt. Met vierkantje voer je een light attack uit, met driehoekje een heavy attack en rondje combineer je met andere toetsen om mooi geanimeerde (speciale) aanvallen uit te voeren. Met L1 fixeer je een tegenstander en met R1 blok je diezelfde tegenstander. Ook al zijn er personages die in hun tekenfilm kunnen vliegen, toch blijven alle vechters met hun twee voeten op de grond, op die manier blijft alles een beetje overzichtelijker. Verder heb je nog een aantal speciale combinaties om je stamina aan te vullen en om hulp in te roepen van je support personage. Je hebt de controls snel onder de knie maar dat is absoluut geen garantie op een overwinning. De sleutel tot winst ligt in het timen van je moves. Op tijd weten te blokken en vanuit die positie de tegenaanval inzetten is essentieel. Als je gewoon als een gek de moves aan elkaar rijgt, dan zal je vaak op je bek gaan.

The Ultimate Team

Het strijdveld is gewoonlijk een toneel voor vier personages. Al bestaat elk team eigenlijk uit drie zelfgekozen vechters. In het begin kies je het personage dat je zelf bestuurt, een vechter die de PC bestuurt, en een support personage. Dat laatste personage verschijnt slecht kortstondig wanneer  je deze activeert met de L2-schoudertoets. Dit mechanisme zagen we al eens bij Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution, en het levert een mooie surplus, zonder erg chaotisch te worden. Het AI-bestuurde personage voelt daarentegen een beetje geforceerd aan. Teamwork komt er eigenlijk niet aan te pas en dus zijn die twee extra vechters niet meer dan schermvulling. Waarom de teams van drie dan wel werden gecreëerd is duidelijk: op die manier kunnen anime-fans hun ultieme team samenstellen. Met een druk op de R3-toets krijgen de fans zelfs een geanimeerd filmpje te zien waarbij hun favoriete personages in een kring gaan staan en vervolgens een ultieme aanval kunnen uitvoeren.

Battle modes

Alle type modi die je van een brawler verwacht zijn aanwezig in deze J-Stars. Al zal je in het begin vooral bezig zijn met J-adventure om zo alle personages vrij te spelen. Verder heb je nog:
  • Victory Road: ga de strijd aan met een variatie aan tegenstanders.
  • Arcade: selecteer een moeilijkheidsgraad en beëindig zes opeenvolgende gevechten succesvol.
  • Free Battle: kies alle opties zelf en start het gevecht.
  • Online Battle: maak online uit wie de beste strijder is.
Daarnaast kan je jouw vechters nog eens optimaliseren met J-cards die beschikbaar zijn in de J-Customize sectie. Het blijft een beetje bizar aanvoelen om je personages van een upgrade te kunnen voorzien. Horen alle vechters niet uitgebalanceerd te zijn?

Deze bespreking kunnen we eigenlijk recupereren van alle andere anime brawlers. Alle figuren en hun moves worden met respect voor hun overeenkomstige reeks voorgesteld. Fans zullen direct denken, dat is zo typisch voor ... Ook de verwoestbare omgeving wordt schetsmatig voorgesteld, al moet je je niet veel voorstellen van de omgeving die "instort". Waar het mogelijk is werden de originele Japanse stemmen gebruikt, maar aangezien sommige van de stemacteurs waarschijnlijk al op pensioen zijn is dat misschien niet zo voor alle figuren. De geluiden van de game doen denken aan de typische arcadehal.

Conclusie - Er zit geen degelijke game in deze brawler verborgen

Het is vrijwel direct duidelijk, deze game is pure fan-service. Het verhaal is te lang uitgerokken en de controls zijn te eenvoudig waardoor je na een drietal uur zowat alles van de game gezien hebt. Alles wordt mooi visueel verzorgd en het ophangpunt is goed gekozen, maar als je alle elementen samenlegt moet je concluderen dat deze game geen verplichte kost is voor de brawlerfan. Enkel oppikken indien je graag anime brawlers speelt!

• Jump World ophangpunt
  • Stel je favoriete team van anime personages samen

• Eenvoudige controls