Toukiden Kiwami

Toukiden: Kiwami, een game die je waarschijnlijk niets zegt. Wij hebben hem gespeeld op PSVita en PSTV. Eindelijk nog eens een goede game voor de handheld?

Acht jaar geleden drongen de Oni (lees: demonen) onze dimensie massaal binnen. In grote gebieden van de wereld botsen de toekomst en het verleden met elkaar. Hierdoor krijgen de Oni vrij spel, want in deze gebieden kunnen zij vrij in onze wereld toetreden. Een select gezelschap, de Jagers, hebben de inval van de Oni trachten af te slaan, hierdoor blijven er nog enkele grote steden in de wereld over. Dit zijn de gebeurtenissen van de voorgaande game, Toukiden: Age of Demons.

In Toukiden: Kiwami ben jij ... -  zelf in te vullen, want je kan zelf de naam van je personage kiezen. Je wilt aanspraak maken op een plaatsje tussen de Jagers. Eerst moet je enkele proeven doorstaan: deze houden vooral in dat je enkele Oni moet verslaan. Natuurlijk doorsta je de proeven met glans en vervoeg je dit selecte gezelschap, dat zich herbergt in Utakata Village, één van de laatste steden die de aanvallen succesvol kon afweren. Het valt de leider op dat de demonen steeds agressiever en frequenter aanvallen. Wat zijn ze van plan? Hebben de Jagers ook nog een verborgen agenda? Dat kom je allemaal te weten in deze game.

Het verhaal vertelt niet alleen het grote conflict tussen de mensen en demonen, maar gaandeweg leer je ook alle Jagers kennen, en ook hun achtergrondverhaal. Wanneer je voldoende met dezelfde personages een party vormt, zal ook je band sterker worden.

Gameplay - JRPG Light

Control

Je personage heeft enkele aanvallen tot zich ter beschikking, afhankelijk van het uitgeruste wapen. Twee basisaanvallen vind je onder vierkantje en driehoekje, een wijdere aanval onder rondje en ontwijken doe je met het kruisje. Speciale aanvallen of boosts kan je nog inschakelen met behulp van de rechterschouderknop, in combinatie met de actieknoppen.

Wanneer je een vijand hebt uitgeschakeld kan je hem 'zuiveren'. Dit doe je door in zijn nabijheid op de rechterschouderknop te duwen. Zo krijg je namelijk een grondstof, of een voorwerp. Verder kan je ook nog een vijand vastzetten door middel van de linkerschouderknop, zo heb je die vijand steeds in zicht. Zijn er meerdere vijanden, dan kan je wisselen met de rechterknuppel.

Elk hoofdstuk bestaat uit missies, en deze missies zijn vooral het bevechten van de demonen. Daarnaast kan je ook nog kleine queesten vervolledigen van de inwoners van het dorp. Dit houdt meestal niet meer in dan het verzamelen van x aantal bepaalde grondstoffen, dus deze vervul je eigenlijk tijdens het spelen. Soms zullen bepaalde missies pas ontgrendeld worden, nadat je een andere missies volbracht hebt. Het gaat hier dan ook vooral over verhaalmissies.

Uitrusting

Naast het personage, dat je zelf naar believen kan aanpassen, valt het op dat deze game aanleunt bij een RPG. Eerst kies je de basiswapens van je personage. Je krijgt de keuze uit korte dolken, een zwaard, metalen vuisten, boog, enzovoort. Deze wapens kan je later nog veranderen.

Wanneer je enkele missies hebt voltooid, zal je in het bezit zijn van Haku - de munteenheid van de game - en enkele grondstoffen. Met het geld kan je in de plaatselijke winkel wapens en andere kledingstukken kopen, maar ook voeding voor Tenko. Tenko is een grappig diertje dat je kan helpen om grondstoffen te vergaren. Daarnaast kan je ook langsgaan bij de smid van dienst. Deze kan, als je de correcte én voldoende grondstoffen hebt, wapens en harnas maken.

Wanneer je de sterkere Oni verslaat, zal je soms een Mitama krijgen. Dit zijn zielen die verslonden zijn door de Oni en kiezen ervoor om te strijden aan je zijde. Deze Mitama komt er in verschillende vormen, zo heb je er die gefocust zijn op de kunst der genezing, anderen die zich verdiept hebben in lange-afstand-magie, of kan je kiezen voor degene die een boost brengen aan je aanvallen. Om de betekenis van deze boosts te achterhalen, zal je grondig in de menu's moeten graven, dit had misschien iets beter uitgelegd moeten worden.

Dit betekent, wanneer je je op het strijdveld bevindt, en je drukt op de rechterschouderknop, dan kan je vier verschillende boosts activeren met de actieknoppen. Deze boost of Mitama koppel je aan je gekozen wapen, maar je kan er ook je Tenko mee uitrusten. Wanneer je hem (of is het haar?) op pad hebt gestuurd en je komt hem tegen, kan hij je assisteren met de gekozen Mitama.

Teamspeler

Gaandeweg zal je meer Jagers ontmoeten in het dorp. Bij sommige missies kan je niet kiezen wie er naast je zijde strijdt - als er al iemand meestrijdt. Bij andere kan je je metgezellen kiezen uit de reeds ontmoette Jagers. Het is dan goed om uit te kijken welke Mitama zij met zich meebrengen, en je kan je eigen "uitrusting" daar ook op aanpassen. Zo is het altijd wel handig als je iemand mee hebt met heilzame krachten.

Je kan je gezelschap ook enkele basisinstructies meegeven:
  • Free: dit betekent dat de AI zelf beslist wat er gebeurt, een gebalanceerde optie;
  • Attack: het teamlid gaat volop in de aanval;
  • Aid: ondersteunt het team;
  • Follow: blijft dicht bij je personage.

Multiplayer

Je kan een verbinding 'ad hoc' maken, of je kan een online lobby maken of toetreden. De zoekcriteria zijn zeer ruim. Gelukkig zijn er standaardzinnetjes voorzien die je eenvoudig kan selecteren, zoals 'Ready' of 'Well done' en dergelijke meer. De verbinding is stabiel en het toetreden gebeurt gemakkelijk.

Deze PSVitagame is getest op zowel de console, als de PSTV. De tussenfilmpjes zijn van een zeer hoge kwaliteit. Alles is zeer gedetailleerd en degelijk uitgewerkt. Wanneer je je in de stad bevindt is de kwaliteit zeker niet dezelfde, maar nog steeds zeer aanvaardbaar, maar de personages komen wat houterig over. Van lipsync is er ook geen sprake, want de communicatie verloopt via de bekende, Japanse plaatjes. Jammer genoeg is het camerastandpunt niet steeds optimaal. Zo ben je soms aan het vechten tegen een sterke Oni, maar zie je je eigen personage niet omdat deze zich achter deze bevindt.

Het deuntje dat zich afspeelt op de achtergrond is, zoals te voorspellen, typisch Japans, maar zonder de scherpe geluiden, waardoor deze zeker geen storende indruk achterlaat. De Japanse voicecast zal zijn voor- en tegenstanders kennen, maar zoals het geluid is dit ook geen storende (of schreeuwerige) factor.

Voor mij is dit één van de betere releases voor PSVita. De game is echter ook te koop voor PS4, dus ik zou ook eerder die versie aankopen, aangezien ik de game grotendeels via PSTV heb gespeeld. Het verhaal mag er best zijn, de gameplay is uitgebreid, maar niet té, en grafisch is hij ook, vooral tijdens de tussenfilmpjes, zeer te smaken. Met deze game kan je tientallen uren aan de slag, waardoor een aankoop bij release zeker te rechtvaardigen is.

• Leuke baasgevechten
  • Compatibel met PSTV
  • Uitgewerkte gameplay