Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX

Deze verzameling van opgewaardeerde games is nu beschikbaar op PS3. In deze review worden twee van de drie games besproken. De opwaardering waard of niet? Dat lees je hier!

Kingdom Hearts II Final Mix

Roxas is een jonge knaap die het liefst zijn tijd doorbrengt met vrienden in het plaatselijke dorp. Op een dag worden zij beschuldigd van diefstal, en dit is het begin van vreemde gebeurtenissen. Enkele dagen later blijkt dat jij iemand speciaal bent. Je wordt namelijk opgezocht door verschillende mysterieuze figuren, de ene al aanschouwelijker dan de andere. Alles wordt echter een stuk vreemder wanneer je 'The Keyblade' vindt. Met dit wapen kan je komaf maken met mysterieuze vijanden die je dorp bestoken.

Later in het spel blijk jij de 'Nobody' te zijn van Sora (de held van het eerste deel). Een Nobody is een soort afscheiding van iemand die zijn hart kwijtraakt. Wanneer Roxas samensmelt met Sora wordt je samen met Donald en Goofy wakker in de echte Twilight Town.

In wat volgt reis je naar verschillende werelden (die eigenlijk settings zijn van Disney-films) om komaf te maken met de verschillende types vijanden die deze teisteren.

Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix

Deze game speelt zich af voor de gebeurtenissen van het eerste deel (Kingom Hearts).

Ventus, een jongeman die ontwaakt in 'The Land of Departure', is één van de drie protagonisten van de game. Samen met Terra en Aqua wilt hij een Keyblade Master worden. Wanneer zij hun examen afleggen, faalt Terra. Toeval of niet, maar na deze feiten verdwijnt meester Xehanort en vallen mysterieuze wezens de verschillende werelden aan. Het is aan jullie om opnieuw orde te scheppen en op zoek te gaan naar jullie meester.

Wat volgt is een wirwar van plotwendingen, opnieuw verweven met het Disney-universum. Fans van de reeks kunnen hier hun hart ophalen, want er wordt veel verklaard omtrent de vorige delen van de game-reeks.

Kingdom Hearts Re:coded

Deze moet je zelf ontdekken.

Kingdom Hearts II Final Mix

De gameplay van deze games is soortgelijk aan de Final Fantasy games. Zo zal je, als je voldoende vijanden verslaat stijgen in level, waardoor je Ability Points kan spenderen. Deze vaardigheden zijn natuurlijk afhankelijk van het personage waarmee je speelt. De gevechten zijn in real-time, dit betekent dat er geen beurtensysteem aanwezig is (zoals in sommige FF-versies). In plaats daarvan komt het erop aan de correcte toets tijdig in te drukken om de voordeelspositie naar jou toe te trekken. Je bent ook in staat om magische aanvallen te gebruiken, andere wezens op te roepen, of om bijvoorbeeld een health potion te gebruiken. Je kan ook gebruik maken van de 'Drive Gauge', hierdoor kan Sora zich tijdelijk binden met zijn party-leden waardoor hij krachtiger wordt, en nieuwe vaardigheden bezit.

Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix

De gameplay hier is soortgelijk met degene hierboven beschreven. De 'Magic Points' maken wel plaats voor 'Focus'. Met Focus kan je een techniek (Shotlock) activeren die het mogelijk maakt om vijanden aan te duiden, waar je dan een afstandsspreuk op loslaat. Een ander, nieuw aspect is de Dimension Link. Deze maakt het mogelijk om kracht te putten uit de reeds ontmoete personages. Je kan deze slechts activeren wanneer je metertje volledig gevuld is, waarna je het gelinkte personage moet selecteren. Dan wordt je Deck Command (lees: moves) tijdelijk vervangen door degene van het gelinkte personage.

Zoals je leest krijg je met deze games nogal veel op je bord. Vooral de 'Role Playing Gamer' zal hiermee gediend zijn. Als je voor snelle actie bent, zal deze je niet kunnen bekoren en zal je het gevoel hebben dat je overspoeld wordt met te veel keuzes.

Grafisch is pijnlijk duidelijk dat deze ports zijn van voorgaande consoles (en deze wordt uitgebracht op PS3). We kunnen wel zeggen dat 'Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix' toch iets beter is, maar we zijn ondertussen wel beter gewend.

Het geluid is, zoals je wel kan raden, zeer Japans getint. Hier ben je voor, ofwel totaal niet, maar het mag gezegd worden dat afwisseling hier volledig ontbreekt. Al een geluk dat er wel een ander geluid klinkt tijdens de gevechten, ten opzichte van het 'gewone ronddwalen'.

Conclusie - Eentje voor de fans

Deze game zal vooral JRPG-fans aanspreken. Heb je deze reeks vroeger al gespeeld, en heb je hieruit plezier geput, dan zal deze je ook aanspreken. Nog niet gespeeld, maar een fan van de Final Fantasy-reeks, dan kan je deze ook met een gerust hart halen. Samen zorgen deze games voor een 60 uur durend avontuur, in een Fantasy-setting, gelinkt aan de vele Disney-figuren.

• Lange speelduur
  • Interessant universum...

• voor fans van JRPG's