Rayman Origins

Waarom ik deze game gespeeld heb? Deze zat bij mijn PSVIta!

Een verhaal, ja, euh… Wat ik ervan begrepen heb is het volgende… Je bent aan het slapen en je snurkt zo hard in je snurkboom dat je een soort zombies op de zenuwen werkt. Zij willen dat dit stopt en pesten je en dan begint je avontuur. Je wil naar het land van de zombies reizen, maar hiervoor heb je speciale items (tanden) nodig die je eerst moet verzamelen alvorens toegang te krijgen tot het rijk der doden.
Veel meer verhaal komt er eigenlijk niet aan te pas. Je begint in een specifieke ‘wereld’ die onderverdeeld is in verschillende hoofdstukken, elk met zijn eigen levels en scenes. Zo zal je bijvoorbeeld levels hebben die onderhevig waren aan Australische invloeden, alsook levels die blijkbaar gecreëerd zijn op Antarctica.

Het is de bedoeling doorheen de game dat je verschillende items verzamelt. Tijdens de levels kun je bepaalde ‘lumines’ verzamelen. Deze lijken nog het beste op vliegende ministerretjes. Daarnaast kun je nog ‘electonen’ verzamelen. Deze kan je vinden op verborgen plekken in de levels, maar als je ook voldoende (lees: heel veel) lumines tijdens de levels hebt verzameld, krijg je er als beloning ook (één of twee). Als je voldoende electonen hebt verzameld, speel je bepaalde levels vrij (en hier komt het) waar je een schatkist moet achtervolgen. Wanneer je deze gevangen hebt, kan je deze openen en zit hierin een tand verborgen… Hoera, want die hadden we nodig.
De game speelt zeer vloeiend, en de besturing is zeer simpel. Je kan lopen, springen, en mettertijd ook zweven, zwemmen, op muren lopen, enz… Uiteindelijk is het de bedoeling om zoveel mogelijk items te verzamelen, tegenstanders te verslaan en soms eens een omgevingspuzzeltje op te lossen.

Grafisch & Geluid

Grafisch heb ik hier niets op aan te merken, omgevingen zijn vloeiend, texturen OK. Echt een prachtige game op dat vlak.
De muziek valt best mee, maar het geluid dat die roze dingen (electonen) maken is op de lange duur vrij enerverend. Het is een spel dat eerder bedoeld is voor de jeugd, en dat merk je hier.

Op zich is dit een vrij leuke game, maar ik heb mezelf er niet kunnen aan toe brengen om hem in één keer uit te spelen, dit vooral wegens het gebrek aan afwisseling. Uiteindelijk moet je altijd hetzelfde doen en als je een hoofdstuk begint, krijg je een nieuwe ‘kracht’ en is het weer een volledig hoofdstuk quasi hetzelfde doen, maar in een lichtjes andere omgeving. Ikzelf heb me er een vijf à zes uur weten mee te vermaken. Ik weet wel dat ik over een maandje ofzo de game nog eens zal oppakken en nog een hoofdstukje of twee zal doen, maar deze game in één ruk uitspelen is me niet gelukt.

- Mooie graphics
- In het begin werkt de humor aanstekelijk

- Gebrek aan variatie