Sleeping Dogs: Definitive Edition

De game-industrie kent een nieuwe hype. In plaats van nieuwe IP's uit de grond te stampen, worden de oude gerecycleerd. Ook Sleeping Dogs, de onverwachte topper uit 2012, ontsnapt niet aan deze trend. Aangenaam wederzien of overbodige moeite?

Wijzigingen in het verhaal tov het origineel zijn er uiteraard niet. Hier vind je de recap van zowel het hoofdverhaal als de twee uitbreidingen.

Main Story

Na een terugkeer uit de Verenigde Staten naar zijn geboortestad Hong Kong dringt undercoverflik Wei Shen binnen in de gelederen van de Sun On Yee, een triad. Zijn professionele doel is om deze van binnen uit aan banden te leggen. Wei heeft echter ook persoonlijkere redenen, hij acht bepaalde leden van de Sun On Yee verantwoordelijk voor de dood van zijn zus. Reden te meer om een zeker haat te koesteren jegens de praktijken van de brutale triads in Hong Kong.

Echter, infiltratie en opklimmen in de rangen van de Sun On Yee, zorgt ervoor dat Wei dingen moet doen die op de rand balanceren van wat moreel goed aanvoelt. Het zal voor hem niet altijd even makkelijk zijn om de mensen te 'verraden' die naar verloop van tijd als vrienden aanvoelen.

Zoals je merkt is dit niet het zwart-witte verhaal van een flik tegen de boeven, maar een verhaal met alle mogelijke grijstinten die je je maar kan inbeelden.

Year of the Snake

Na de gebeurtenissen in het hoofdverhaal, gaat het leven van Wei Shen als gewone politieagent verder. Deze keer komt hij in een aanraking met een groepering die het nieuwe jaar willen inzetten met een knal. Aan jou om het brein van deze groep te vinden en een einde te maken aan de terreurdreiging. Aangename toevoeging maar helaas gaat het deze keer wel over een zwart-wit verhaal van held tegen vijand. Hetgeen niet onbegrijpelijk is gezien de meestal kortere duur van DLC.

Nightmare in North Point

Op een wat op het eerste zicht doodnormale avond was, keert Smiley Cat aka Big Scar Wu terug uit de doden. In leven was hij een zware triad gangster die op brutale manier vermoord is door de Sun On Yee. Hierdoor heeft hij maar één gedachte, wraak. Om dit te bereiken ontvoert hij Wei's vriendin Not Ping. Plots is het Wei's taak om door een leger ondoden te vechten en Smiley Cat voorgoed ten ruste te leggen. Deze DLC borduurt voort op wat, ten tijde van zijn release, een enorme zombiegekte was. Voegt op het vlak van het verhaal weinig toe, wat opnieuw gezien de gemiddelde duur van DLC niet al te verbazingwekkend is.

Ook de gameplay is ongewijzigd gebleven. Met Wei Shen bestuur je nog steeds een kung fu-meester die eveneens zijn mannetje weet te staan als racer, parkoersloper, lockpicker, … Sleeping Dogs is en blijft een sandbox-game dus heb je genoeg opties.

Het hoofdelement blijft het vechtsysteem. Slaan doe je met het vierkantje, counteren met driehoekje en je tegenstander vastnemen met cirkeltje. Met dit laatste heb je de optie om brute environment takedowns uit te voeren. Dit alles gebeurt in de typisch Oosterse gevechtsstijl, wat een zekere touch aan de game geeft. Natuurlijk heb je ook de optie om een wapen op te rapen en gewoon wat kogels in je tegenstanders te planten.

Daarnaast heb je de factor transport. Als een volleerd parkoersloper is te voet zeker een optie. Simpelweg op tijd het kruisje indrukken en je springt, vliegt, zweeft acrobatisch over dat kleine hindernisje. Voor langere afstanden zal je liever een wagen nemen. Deze besturen vrij vlot, al kan hierbij het camerastandpunt wel eens tegenwerken. Nog een aangename toevoeging is dat je hierbij links van de baan moet rijden. Het zijn net dat soort details die van een game een echte topper kunnen maken.

Tot slot heb je de nevenevenementen, gaande van lockpicking tot karaoke. Zonder deze zou er moeten gesproken worden van een eentonige gameplay. Nu krijg je echter een genietbare afwisseling tussen verschillende elementen met elk hun eigen tempo.

Graphics is het deel waar je het meeste vooruitgang verwacht. Die is er ook, maar slechts tot op een zekere hoogte. De texturen zijn net dat stukje scherper maar komen niet in de buurt van wat je al gezien hebt op de PS4. Ook de falende lipsync is niet verholpen waardoor je nog steeds de indruk hebt naar een gedubde film te kijken.

Aan het geluid zelf is niets veranderd. Nog steeds dezelfde stemacteurs, dezelfde radiostations in je auto, dezelfde wapengeluiden, … Daar was in de originele versie niets op aan te merken en ook nu blijft dit het geval.

Sleeping Dogs is en blijft een goede game, met of zonder grafische update. Of dat een nieuwe aankoop rechtvaardigt hangt van de gamer in kwestie af. Heb je deze al een tijdje niet gespeeld, dan is het een aangenaam wederzien. Heb je hem nog nooit gespeeld, dan moet je zeker niet twijfelen. De toevoeging van de DLC zorgt dat je alleszins iets meer waar voor je geld krijgt.

• Geen zwart-wit verhaal
  • Gameplay is mooi uitgebalanceerd
  • Oosterse setting is eens wat anders voor een sandbox game