Verhaal
Verhaaltechnisch staat deze Divine Force los van de rest van de Star Ocean reeks. Voorkennis is dus niet nodig.
Je maakt kennis met Raymond, kapitein van een ruimteship dat tijdens een schijnbaar routine transport wordt aangevallen door de ‘Pangalactic Federation’. Hierdoor moeten Raymond en zijn bemanning zich tot de ontsnappingscapsules wenden en belanden ze verspreid op een onderontwikkelde planeet.
Bij de nogal ruwe landing maakt Raymond nogal bruut kennis met de lokale fauna. Gelukkig schiet de op dat moment wildvreemde prinses Laetitia en haar beschermer Raymond te hulp. Deze toevallige ontmoeting start Raymond en Laetitia’s partnerschap die zich verder strekt dan je in het begin zou durven vermoeden.
Bij de start van de game krijg je de optie om het verhaal vanuit Raymond’s of Laetitia’s perspectief te volgen. Buiten de eerder zeldzame stukken dat de twee zich opsplitsen waarin je dus één kant van het verhaal mist, heeft dit weinig impact op je spelervaring. Later in het verhaal zal je een referentie eens niet begrijpen, maar aansporen voor een replay vanuit het gemiste perspectief doet dit niet.
Gameplay
Ingewikkeld is de gameplay niet. Je hebt drie types aanvallen de zich achter verschillende knoppen schuilhouden. Veel verschil zit hier echter niet tussen en dus zal je in de praktijk snel naar button bashen overgaan. Je aanvallen zijn beperkt door een stamina bar, eenmaal leeg zal je gewoon effe afstand moeten houden tot die zich automatisch hervult. De strategie in de gameplay gaat echter niet verder dan dit.
Toevoeging aan je arsenaal in aanvallen krijg je na een paar uur in het verhaal waarin er plots een robot genaamd DUMA je komt helpen. Deze laat je toe om luchtaanval uit te voeren en zorgt op die manier voor iets meer afwisseling binnen de gevechten.
Zoals het een goede RPG betaamt biedt deze Star Ocean ook een levelling systeem. Naarmate je level stijgt krijg je punten die je ofwel in een skilltree of in het versterken van je aanvallen kan steken. Vooral de skilltree biedt weinig overzicht en bijgevolg doe je maar wat. Op geen enkel moment heb je het gevoel dat de keuzes ook maar enige impact hebben op je game ervaring.
Graphics & Sound
De graphics zijn niet van het hoogste niveau. Met de huidige technologie kan er meer bereikt worden. Slechter kan zeker ook. In ieder geval storen de mindere graphics op geen enkel moment.
De soundtrack is wat je kan verwachten van een JRPG. Anders geformuleerd, niet iedereens ‘cup of tea’ maar het hoort er nu eenmaal bij. Iedere keer Raymond een item opraapt, roept hij om een of andere reden telkens ‘sweet’, iets wat na enige tijd enigszins irritant wordt.
Conclusie
Verhaaltechnisch komt deze Star Ocean in de buurt van de ongenoemde bekendere JRPG. Echter verhindert de weinig strategische gameplay van echt op hetzelfde niveau te komen. Desalniettemin is deze Star Ocean zeker het ontdekken waard.
Pluspunten
- De plot
Minpunten
- Sweet
- Strategisch button bashen
Reviewer: Heisenberg