Valkyrie Elysium

In Valkyrie Elysium draait het allemaal om een Walkure die zielen naar Odin moet brengen, maar met welke kost? En weet onze Valkyrie dat zelf al?

Ragnarok is gebeurd, en de schemering van de Goden is gaande. Odin vindt er dan niets beter op dan een nieuw soort goden te creëren: onze Valkyrie wordt geboren. Zij krijgt de opdracht van de Alvader zelf om zielen te sprokkelen in het vernietigde Midgard om opnieuw tot krachten te komen en niet meer gebonden te zijn tot zijn troon in Asgard. Zo gezegd zo gedaan en onze Valkyrie doet haar plicht. Tijdens haar tochten op het aardse rijk ontmoet zij sterke zielen die haar willen helpen, maar ontmoet ze ook een andere Valkyrie: Nora. Die doet er alles aan om een stokje te steken in Odin's plan, en dat is niet naar de zin van onze Valkyrie. Terecht of onterecht? Daarvoor moet je de game spelen.

Deze game is er eentje die hoort bij de lichtere RPG's. Vergeet het veranderen van outfits. Je kan enkel een ander wapen hanteren, die logger en sterker zijn, of sneller, maar minder schade toebrengen aan de verloren zielen van Midgard. Die wapens kan je dan weer opwaarderen zodat ze meer schade toebrengen.

Onze Valkyrie kan uiteraard net iets meer dan enkel hakken met het zwaard. Zij beschikt ook over magische aanvallen die uitgebreid worden naargaande het spel vordert. Deze aanvallen hebben dikwijls een elementale bijwerking. Die vijanden met hun wateraanvallen zullen wellicht minder goed kunnen tegen een magische vuuraanval! Naast deze magische aanvallen zal onze walkure ook gebruik kunnen maken van sommige zielen die ze overwonnen heeft: deze worden de Einherjar genoemd. Zij beschikken ook meestal over een elementale vaardigheid en staan je bij in het overwinnen van de verschillende vijanden.

Met het verslaan van vijanden zal je verschillende 'gems' kunnen verzamelen. Hiermee kan je wapens opwaarderen, of kan je Valkyrie haar skilltree verder uitbreiden: meer schade doen, meer gezondheid hebben en zelfs nieuwe bewegingen leren. Dat kan je allemaal doen met die edelstenen. Hierin zit wel een goed systeem; bepaalde vaardigheden kan je pas vrijspelen als je een specifiek soort edelsteen hebt. Hierdoor zal je nooit 'overpowered' in een gebied vertoeven. Deze gebieden kan je overigens steeds opnieuw bezoeken om de optionele zijqueesten aan te vatten.

Het moet gezegd worden: de combat van Valkyrie Elysium beperkt zich veelal tot het button bashen. Zet hierbij nog af en toe een goed getimede magische aanval of Einherjar in, en het loopt zelden fout af. Veel nadenken, ontwijken of blokkeren hoef je slechts te doen bij de baasgevechten, en dan nog kan je die gemakkelijk winnen.

De PS5-versie van deze game ziet er goed uit gameplaygewijs. Bij de tussenfilmpjes worden wel steken gevallen. Soms worden de gezichten voor geen enkele reden wazig en valt de synchronisatie tussen stem en mond volledig weg. Daarnaast word je steevast vergezeld met een achtergrondmuziekje. Dat is niet storend, maar ook vergeetachtig, jammer genoeg net zoals de omgevingen die steevast ruïnes zijn of natuurgebieden.

Valkyrie Elysium is een leuke, lichte RPG die je gemakkelijk kan oppikken en waarna je na een tiental uurtjes het einde ziet. Deze is vooral voor de fans van deze games, want als je je graag verdiept in Viking-games zijn er ondertussen wel andere te vinden, die het RPG-element toch wat meer uitbreiden.

• Lichte game
  • Meerdere eindes

• Button bash-feest