Two Point Campus

School is terug van start gegaan, maar voor wie dat lang vervlogen tijden zijn, is er nu gelukkig Two Point Campus. Altijd al voor directeur willen spelen? Nu is je moment aangebroken!

Of je nu school haat of er maar geen genoeg van krijgt; alle vooroordelen mag je dankzij Two Point Campus meteen van tafel gooien. Enkel plezier staat centraal en dat doet ontwikkelaar Two Point Studios op geniale wijze. Zo is het in Two Point Campus de bedoeling om verschillende hogescholen en universiteiten (zoals je die uit Amerika kent) uit de grond te stampen en als directeur ervoor te zorgen dat niet alleen alles vlekkeloos draait, maar studenten ook met glans slagen.

Dat doe je door tutorialgewijs klein te beginnen en de besturing onder de knie te krijgen. Gelukkig voor ons consolespelers zitten de sneltoetsen vakkundig weggewerkt en zijn we snel weg met de controls. Elke campus begin je met een leeg blad, waarna opdrachten binnenkomen. Zo zal je op het terrein klaslokalen leren bouwen om vervolgens leerkrachten aanstellen die het uiterste uit je studenten zullen halen. Daar stopt het echter niet bij, want leerlingen hebben zo hun noden, waarna je al snel zal leren om voorzieningen te bouwen zoals een bibliotheek, slaapvertier, douches en zelfs een plek waar men kan ontspannen.

Het idee is eenvoudig en dat uit zich ook in eenvoudige gameplay, wat we alleen maar als positief kunnen bestempelen. Jaar na jaar probeer je aan iedereens eisen te voldoen (bepaalde objecten bij te kopen en te plaatsen of een feestje organiseren, etc) en krijg je ook nieuwe doelstellingen voorgeschoteld. Two Point Campus komt echter pas na verloop van tijd echt op gang wanneer je alle verschillende soorten campussen hebt ontdekt (zoals hotelschool) en je alle opties hebt vrijgespeeld. Pas dan ontpopt de game zich tot ideaal speelvertier waar je mits de nodige blauwdrukken een campus volledig naar jouw eigen hand kan zetten.

Occasionele framedrops in menu’s halen soms de snelheid uit de game, terwijl repetitieve deuntjes en schoolomroepers een doorn in het oog zijn. Los daarvan is Two Point Campus een verzorgde titel die goed in elkaar zit.

Voor nog geen 40 euro haal je met Two Point Campus een luchtige sim-game in huis die voor uren speelplezier zal zorgen. De game speelt vlot weg en leent zich perfect om op de PS5 te spelen.

• Verschillende campussen
  • Gameplay