Gamescom 2015: Dark Souls III

Gamescom 2015: Dark Souls III

Van Dark Souls 3 mochten wij een demonstratie bijwonen én kregen wij een hands on!



Op gamescom kregen wij een voorstelling van één van de (Japanse) ontwikkelaars, waarbij één van zijn collega's de game met tussenpozen speelde.

Allereerst kregen we de Gamescom trailer te zien die hierboven staat. Jij bent 'The Lord of Cinder', die zijn avonturen beleeft in een grote, donkere wereld. Een manier om meer te weten te komen over de wereld waarin je vertoeft, is via het verlichten van her en der verspreide grafstenen - op die manier kan je de opschriften lezen. Het avontuur zal zich in dit derde deel grotendeels in kastelen en ruïnes afspelen.



Waar de spreker ook de nadruk op legde was het feit dat je veelal vijanden tegen elkaar moest opzetten. Zo kwam er een enorme draak aangevlogen op het dak van één van de gebouwen. Wanneer hij zijn vuur spuwde vernietigde hij vele vijanden die je onderaan stonden op te wachten. De speler liet zich ook af en toe verrassen door een soort 'assassin' vijand die stil in het donker wachtte tot je je rug gekeerd had. Als gamer moet je ook inventief omspringen met je omgeving. Zo waren er enkele vijanden aan het vertoeven rond tonnen met buskruit. De speler had op handige wijze een brandbom op deze kruidvaten gegooid, zodat de tegenstand weggevaagd werd.

Tijdens de demo bereikte de speler één van de zeer impressionante bazen. Deze was een soort reuzenvrouw/schim die zich op zeer trage en slome manier voortbewoog. Na voldoende schade toegebracht te hebben, paste deze schim haar vechtstijl aan. Eén zwaard werd er twee, en haar snelheid verhoogde aanzienlijk. Hier liet de speler zich van kant maken en eindigde de demo.



Verder was de spreker zeer karig met uitleg, ook de vele vragen van de aanwezige journalisten werden beantwoord met: "Mag nog niet bekend gemaakt worden." Wel kon hij wel nog kwijt dat de multiplayer zich zou afspelen op dedicated servers.

Hands On


Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik games van deze reeks met graagte doorschuif naar een andere reviewer, die hier wel en zeer graag weg mee kan. Ik probeer ze wel allemaal eens vooraleer ik ze doorgeef, dus ik weet wel iets van de besturing en gameplay.

Dit gezegd zijnde werd me al vrij snel duidelijk waarom ik deze games doorgeef. Het blokkeren en ontwijken van aanvallen is op zich niets voor mij. De gameplay is zoals ik hem mij herinner van Dark Souls en Dark Souls 2, zo heb je nog steeds Estus Flasks, werpmessen, brandbommen en zo meer en voer je alle bewegingen uit zoals je dat in voorgaande games deed. Jammer genoeg had de versie die ik had zeer veel last van framerate drops en screen tearing. Op zich waren de grafische beelden zeer goed te noemen, maar blijkbaar toch iets te zwaar voor de game-PC. Mijn hands on eindigde dan ook abrupt met het welbekende 'Windows Blue Screen'. Op zich vond ik het niet erg, want dan kon ik eens meekijken met de andere journalisten, en zien hoe zij het ervan af brachten. De dame naast mij gebruikte veelal een Frans woord dat begon met de letter 'p', dus daar wist ik ook hoe laat het was. Net zoals ikzelf hadden velen moeite met het ontwijken of pareren van de aanvallen. Op zich had ik wel de indruk dat de bewegingen van de protagonist wel wat sneller waren dan in Dark Souls 2.



Conclusie


De reeks bouwt verder op zijn welbekende formule. Je zal sterven, veel sterven, en hopelijk zal je daaruit leren. De setting belooft enorm te worden, en de nadrukken liggen in het handig gebruik maken van voorwerpen of andere vijanden om je weg te vervolgen. Fans van de reeks zullen deze zeker smaken, al moet de game zeker nog wat stabieler worden vooraleer deze op de markt komt.

Dark Souls III

Dark Souls III
Release
di 12 apr, 2016
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
From Software

Steun playstationclan.be