Onechanbara Z2: Chaos

Schaars geklede dames die de strijd aangaan met vampieren en bovennatuurlijk gespuis. Roept deze game de gevoelens op die we destijds beleefden als we naar Buffy keken, of is het eerder een onderdeel uit The Twilight Saga?

Setting

Onechanbara is een reeks die al een tijdje loopt in Japan. Naast videogames zijn er ook al verscheidene films verschenen waarin de hoofdrollen zijn weggelegd voor schaars geklede dames.

In deel 1 (want dit is een vervolg) worden de verhalen van twee rivaliserende clans uit de doeken gedaan. De ene zijn de Baneful (Aya en Saki), wiens bloed speciale krachten bezit, dankzij een combinatie van selectieve voortplanting en mutaties. De andere zijn de Vampiric (Kagura en Saaya), die kunnen, zoals je misschien al kan raden, het bloed van andere gebruiken om zichzelf sterker te maken.

Op het einde van het eerste deel wordt de koningin van de Vampiric clan vermoord door Kagura en Saaya, die zelf deel zijn van deze clan.

Part II

Deel twee begint waar het eerste deel eindigt. De vier dames, twee maal twee zussen, merken dat er iets niet pluis na de dood van de koningin. Anna, een medewerkster van een speciaal anti-zombie-bureau, meldt dat er over de ganse wereld ondoden verschijnen. Het is aan de vier dames om hieraan iets te doen! Zij reizen de wereld rond en merken dat zij eigenlijk slechts schaakstukken zijn op een zeer groot bord.

Het verhaal is op zich weinig spectaculair, en moeilijk origineel te noemen. De wendingen worden uit de doeken gedaan door een soort stills die zich in een stripalbum bevinden.

De gameplay is op zijn basis een hack 'n slash game, maar met een twist. Je neemt de controle van maar liefst vier personages, en je kan veranderen wanneer je maar wil door gebruik te maken van het pijltje naar boven of onder op je d-pad. Verder zal je springen met kruisje en op je vijanden beuken door gebruik te maken van vierkantje of driehoekje, en ook door rondje, wat je toestaat op je subwapen te gebruiken.

Wisselen met je secundaire wapen doe je door L2 aan te tikken, en ontwijken doe je met R2. Het 'locken' van een vijand is niet zo handig in combinatie met de andere knoppen, dit doe je namelijk door R1 in te houden - een simpele druk op de toets was waarschijnlijk de beter optie geweest. Nu is het moeilijk wanneer je bijvoorbeeld een vijand gelockt wil houden, en deze ontwijken.

Een mooie integratie voor de PS4 is het gebruik van de ingebouwde speaker in je controller, alsook het gebruik van je touchpad. Anna zal haar informatie dikwijls via deze speaker kwijt raken. Wanneer je een baasgevecht aangaat, zal je veelal moeten gebruik maken van de touchpad om deze definitief te verslaan. Zo zal er soms een richting verschijnen op je scherm (naar boven, naar beneden) waarna je deze actie moet uitvoeren op de grote drukknop van je controller. Een kleine toevoeging, maar toch een meerwaarde.

Metertjes

Wanneer je op je vijanden begint in te beuken beginnen er zich enkele metertjes te vullen. Zo heeft elk personage één of drie vakjes boven zijn levensbalk. Wanneer er één vakje gevuld is, kan je een speciale aanval uitvoeren door rondje en driehoekje in te houden. Hoe meer van deze vakjes vol zijn, des te krachtiger deze speciale aanval wordt.

Wanneer je het bloed van je vijanden verspilt en dit op je beland, vullen deze druppels - of beter gezegd: liters - een andere balk rondom je levensbalk. Wanneer deze vol is, kan je 'berserk' gaan en later in het verhaal zelfs transformeren. Hierdoor zullen je aanvallen een pak destructiever zijn.

Het laatste metertje dat zich (automatisch) vult, is gelokaliseerd rond de avatar van de andere drie personages. Wanneer deze gevuld is (of zijn) kan je de touchpad induwen om dat personage ter hulp te roepen. Hiermee activeer je de zogenaamde 'cross merge attack'. Zo kan je met de vier dames tegelijkertijd op de vijanden tekeer gaan.

Gear Up

Tijdens je gevechten, en door het beëindigen van missies krijg je 'gele bollen'. Met deze bollen kan je ofwel items kopen die je kan gebruiken tijdens je gevechten. Deze items variëren van health potions, tot items om sneller te bewegen, of om je aanvallen te versterken... Als je met deze items weinig kan doen kan je je personages ook met sterkere wapens uitrusten. Zo kan je een nieuwe kettingzaag voor Saaya kopen, of een nieuwe katana voor Kagura of Aya. Er is een uitbreiding voor ieder primair-, secundair- en subwapen.

Ook kan je met deze gele bollen ringen kopen. Deze ringen hebben allemaal versterkende eigenschappen. Beter slagen incasseren, of beter ontwijken... Voor alles bestaat er wel een ring.

Het belangrijkste wat je met deze bollen kan kopen, zijn de uitbreidingen op de combo's. Zo kan je voor elk personage nieuwe, destructieve en zelfs speciale aanvallen vrijkopen.

In deze game kan je ook bepaalde doelstellingen volbrengen, deze zijn in de aard van: versla x aantal vijanden op een specifieke manier, of roep x aantal keer een ander personage op. Wanneer je deze doelen behaalt zal je andere kledij voor de personages vrijspelen. Dit doe je onder het 'Coordinate' menu en bestaat enkel voor de liefhebber. Wil je de dames nog schaarser gekleed zien, dan is dit hier je onderdeel!

Button Bashen?

Het gevaar van een hack 'n slash game bestaat erin dat de gamer op de lange duur enkel nog op vierkantje moet duwen om verder te raken in het verhaal. En dat is in deze game niet anders. Concreet zal je steeds dezelfde figuur gebruiken, en diens vaardigheden volledig upgraden. Zo bekom je één sterk personage, terwijl je de andere gebruikt wanneer je deze nodig hebt; hetzij om met z'n allen te vechten, hetzij dat je levensmetertje een grote deuk heeft gekregen. Voor de vele vijanden die de game rijk is, zal het voldoende zijn om hevig 'los zu gehen' op vierkantje, en soms eens afwisselen met driehoekje. Je zal je echter van een ander kaliber moeten tonen wanneer je de baasgevechten aangaat, want deze zijn verre van gemakkelijk.

Extra missies

Wanneer je het hoofdverhaal hebt beëindigd, dat je overigens alleen maar kan spelen op easy en medium tijdens je eerste speelbeurt, zijn er nog een hoop kleine missies in de game aanwezig. Zo moet je steeds een bepaald aantal vijanden verslaan om je doel te behalen. Deze zijn van de aard: dood 100 vijanden met cross merge attacks. Een kleine toevoeging aan de game, echter zal de gemiddelde gamer hier weinig tijd aan besteden.

Het grafische aspect van deze game kunnen we in drie stukken verdelen. Zo heb je de verhalende delen die, zoals eerder aangehaald, op een cartooneske manier getoond worden. Hier is op zich weinig mis mee. We hebben al ergere dingen gezien dan dit. De details van de personages zijn mooi in beeld gebracht. Het is duidelijk dat hier het merendeel van de tijd aan gespendeerd werd. Hoe mooi de protagonisten worden weergegeven, zo slecht zijn de omgevingen. Je wordt als het ware terug gekatapulteerd naar het PS2 tijdperk, waar deze graphics ook al achterhaald zouden lijken.

Met het geluid van de game is weinig mis. Geen schreeuwerige Japanse dames, maar normale - Engelstalige! - stemmen. De muziek op de achtergrond is opzwepend en passend voor deze bloederige setting.

Deze Japanse hack 'n slash - game heeft hier en daar wel wat westerse invloeden. Zo is de muziek zeker en vast niet het typisch Japanse deuntje, en kunnen we de Engelstalige stemmen alleen maar toejuichen. Ook zijn er geen ellenlange kadertjes waar je constant op het kruisje moet duwen om verder te gaan in het verhaal, maar wordt dit kort en bondig mooi uitgebeeld. De gameplay an sich is niet top en verre van strategische aard, al zullen gamers die genoten van Lollypop Chainsaw of de Devil May Cry-reeks hier ook hun hebbeding vinden. Deze game speel je voor de eerste maal uit op een zeven a acht uur.

• Veel bloed
  • Gedetailleerde personages

• Inspiratieloos verhaal