Baja: Edge of Control HD

Al lang geen racegame meer onder handen genomen die het niet al te serieus neemt? Heb je ook zo genoten van de baja-races in DiRT 4? Dan is er goed nieuws, want THQ Nordic komt na maar liefst negen jaar af met een PS4 HD-versie van diens Baja: Edge of Control.

Wegens gebrek aan een verhaal krijgt dit onderdeel als gevolg het gemiddelde van de punten.

Toen Sony playStation met diens Motorstorm succes wist te oogsten, en THQ Nordic nog gewoon als THQ door het leven ging, besloten ze in 2008 een arcaderacer te ontwikkelen met invloeden uit de Motorstorm-reeks. Om toch maar niet teveel van hetzelfde te brengen, werd er besloten te sleutelen aan Baja: Edge of Control, oftewel een game volledig gebouwd rond de niet zo populaire autosport. Het spel biedt voor leken een leuke introductie via een zeer uitgebreide carrièremodus waarin verschillende takken van de sport aan bod komen. Via het voltooien van deze races, krijg je punten om niet alleen nieuwe voertuigen te kopen of deze te upgraden, maar ook nieuwe omgevingen en bijhorende parcours vrij te spelen. Een modus die nu, negen jaar later, zonder al te veel aanpassingen nog steeds voor uren speelplezier weet te zorgen.

Realistisch is Baja niet echt! Je springt met je - van goede vering voorziene - voertuig over de zanderige heuvels van de meest idyllische plekjes, die voortaan wat meer pixels tellen. Doe je iets te zot met je wagen, dan kan je ook schade oplopen. Schade die best bij langere races (ja, er zijn er van één tot drie uur voor de diehards) wordt gerepareerd via de speciaal voorziene punten langs het parcours. Los van de carrièremodus met verschillende events, de 160 voertuigen en diens upgrademogelijkheden is er voor diegenen die nog meer tijd in de game willen steken nog altijd de splitscreen- en multiplayer-modus. Met Baja: Edge of Control HD haal je dus weliswaar een oude game in huis, maar wel eentje die gezellig speelt én veel content biedt.

Hoewel THQ Nordic Baja: Edge of Control HD aanprijst als een wonderbaarlijke mooie racinggame met ondersteuning voor 4K-resolutie, is dat het helaas helemaal niet. De voertuigen racen netjes over de stofferige omgevingen en je kan ook een oog werpen tot gans in de verte, maar echte details kent de game niet. De platte textures geven weg dat Baja: Edge of Control min of meer een negen jaar oude game is, die nu gewoon (bij gebrek aan arcaderacers, laat ons eerlijk zijn) voor de huidige generatie consoles wordt uitgegeven. De oudere soundtrack zal voor velen echter geen probleem oogsten, vermits dit tot het retrogevoel bijdraagt en ons doet denken aan de goede oude tijd van de epische soundtracks als in FIFA 2002 en Tony Hawk’s Pro Skater.

Moest THQ Nordic deze HD-versie van Baja: Edge of Control op de gamers loslaten? Nee, want daar heeft het te weinig moeite in gestoken om het prijskaartje van 30 euro voor te verantwoorden. Zijn we echter blij dat we op onze PS4 nog eens een arcaderacer kunnen spelen? Daar antwoorden we volmondig ja op, want Baja is net dat soort game die je voor even kunt oppikken en spelen, om dan terug over te gaan tot de kleppers die we nu en binnenkort zien releasen.

• Lange carrièremodus
  • Goede oude soundtrack

• Geen echte HD-remake