Dakar 18

Op de markt kunnen we al enkele rallygames terugvinden, gaande van Codemasters’ succesvolle DiRT-reeks tot Kylotonn’s minder gegeerde WRC-games. Met Dakar 18 komt er nu een nieuwe speler bij, namelijk Bigmoon Studios, die de fans van simulators op hun eigen manier over de streep moet trekken.

Dakar 18 verplicht je om niet alleen meer dan 50 gigabyte aan vrije hardeschijfruimte te hebben, het laat je ook nog eens eerst een tutorial doorploeteren alvorens het hoofdmenu te presenteren. Dit doet ontwikkelaar Bigmoon Studios met opzet, daar Dakar 18 geen alledaagse racegame is. Net zoals in het echt, krijg je een navigatieboekje en moet je, of je nu door het zand rijdt of toch eerder het stenen paadje kiest, de verschillende checkpoints zien te passeren en de finishlijn bereiken. De lat qua inleving wordt dus redelijk hoog gelegd, al krijg je ook de keuze om – op een lagere moeilijkheidsgraad welteverstaan – hulp te krijgen van een navigator en je kompas.

Fans van de Dakar-rally worden op hun wenken bediend door de hoge graad aan realisme dat Bigmoon Studios hen voorschotelt. Zo heb je dus in eerste instantie de mogelijkheid om de finish te halen zonder daarvoor een echt parcours te moeten volgen, maar je kan zelfs in noodsituaties uit je voertuig stappen. Zit je ergens vast of wil je een andere wagen takelen, dan kan dat heel gemakkelijk. Hoe alles is geprogrammeerd, laat echter te wensen over. Je voertuig verlaten, het weggedrag van de wagens (en in een later stadium ook moto’s en quads) en de algemene presentatie van de game (gruwelijk lange laadtijden); zelfs na een day one patch valt er weinig plezier te halen uit Dakar 18 doordat er blijkbaar teveel tijd is gestoken in het verwerken van akkefietjes in plaats van het meest cruciale stuk van de game tot in de puntjes goed af te stellen.

Bekijk hier de uiteenzetting op Gamescom

Ophitsende muziek en, na de tutorial dan toch, een mooi afgewerkt menu; meer moet je van Dakar 18 helaas niet verwachten. De omgevingen kennen weinig detail, de inslaande zon is gepixeld en de verschillende wagens hebben wel de nodige licenties maar kennen ook gedateerde visuals. Een pluspunt zijn de verschillende camerastandpunten, maar daar stopt het dan ook.

Dakar 18 is een van de zovele games die heel wat content aanbiedt (races, multiplayer modi, verschillende types voertuigen, licenties, etc.) maar er niet in slaagt de basis goed te krijgen. Het racen zelf gaat bij momenten voor geen meter, de grafische kwaliteit van alles is ondermaats voor een PS4-game en ook de laadtijden zijn van een prehistorisch niveau. We vragen ons echt af waarom we meer dan 50 gigabyte aan hardeschijfruimte moesten vrijhouden.

• Het echte Dakar 18-gevoel
  • Vrijheid

• Wispelturige besturing