God of War: Ascension

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik vrij weigerachtig stond om deze game te spelen. Ik vond dat de epische trilogie niet kon geëvenaard worden en had in gedachten dat het misschien beter was om Kratos zo te herinneren, dan het flauwe afkooksel dat het kon zijn. Ik had een grondig vermoeden dat deze melkkoe zo droog stond dat ze enkel nog poedermelk produceerde. Hieronder mijn bevindingen …

Let op: deze game staat chronologisch gezien vóór alle andere uit de franchise.

Wanneer de game begint zien we Kratos zoals we hem niet graag zien: geketend, gefolterd en een vermoeide indruk … Plots (!) rukt hij zijn kettingen uit de muur en denken we ‘OK, he’s back’ en geeft de kruising tussen insect en vrouw (alsof het nog niet erg genoeg was) een pandoering. Wanneer dit wezen tracht te vluchten zetten we – natuurlijk – de achtervolging in. Tijdens deze achtervolging merk je dat je niet opgesloten zat in een kooi, of aan het wandelen bent in een dorpje, maar dat dit zich afspeelt op (en in!) een enorm versteent wezen, namelijk de Hekatonchiër. Onderweg kom ja al verschillende insectachtige wezens tegen die je moet verslaan om hun leider een lesje te leren. Ondertussen wordt ook het verhaal uit de doeken gedaan met behulp van flash-backs tot hoe je in deze hachelijke situatie bent terechtgekomen.
Blijkt dat de insectenvrouw die je achtervolgt één van de drie furiën is. Deze furiën zijn ontstaan in de strijd tussen de oerwezens, die bestonden nog voor de goden en zelfs de titanen. Deze wezens hebben het in hun hoofd gekregen om ervoor te zorgen dat alles en iedereen zich eervol gedraagt, en ook verschillende pacten en eden onder hun hoede nemen en bewaren. Wanneer Kratos de eed tussen hem en Ares wil verbreken, ondernemen deze furiën actie en trachten Kratos gek te maken met de visioenen van zijn overleden vrouw en dochter. Zoals je kan raden staat dit hem niet echt aan en gaat hij op zoek naar deze wezens (en als je Kratos wat kent) met een doodswens.

Singleplayer
De gameplay is nog steeds hetzelfde als vroeger. Met de wereldberoemde X spring je, met vierkantje een lichte en met driehoekje een zware aanval, maar wanneer je alles wat intiemer wil, kan je nog altijd rondje indrukken. De actie wordt afgewisseld met enorme omgevingspuzzels waar je je grijze massa toch wel even voor moet wakker schudden.
De actie wordt soms onderbroken door een cutscene of door een QTE (Quick Time Event). Wat echter nieuw is, is dat je Blades of Chaos een bepaald element (vuur, ijs, …) kunnen gebruiken bij het verslaan van je vijanden. Het is nodig dat je hier tactisch mee omspringt, bijvoorbeeld een wezen dat vuur gebruikt als wapen, heeft het niet graag als je je Blades of Chaos ‘infused’ met ijs. Dit is toch wel een bijdrage tot de game, zodat je niet hersenloos zit te beuken op de verschillende toetsen.
Wat echter vrij enerverend is, is het feit dat wanneer je aan het vechten bent, de camera plots uitzoomt, tot wanneer Kratos ongeveer de grootte van een vlieg heeft op je scherm. Dit kan vooral nefast zijn wanneer je aan het vechten bent met de verschillende vijanden.

Multiplayer
Multiplayer? God of War? In dezelfde zin? Jawel! Het is zo, er is een multiplayer voorzien in de game die vooral de functie heeft om de trial of the gods/titans over te nemen. Maar hoe speelt deze nu?
Allereerst is de eerste scene van de MP ook een scene van de SP zodat dit toch enige oorsprong heeft. In het begin moet je de alliantie kiezen met een god (Ares/Zeus/Neptunus/Hades) die elke zijn voordelen en nadelen heeft. Let op: deze alliantie kan je te allen tijde nog veranderen in de game. Hierna kies je een beetje de looks en outfit van je krijger en kan je aan de slag.
De multiplayer heeft enkele modi.
Team favor of the gods (2 VS 2 of 4 VS 4): hier is het de bedoeling om de goden te eren door kisten te openen, vijanden te doden of bepaalde acties, afhankelijk per map, te volbrengen.
Match of Champions (4 of 8 ): Dit is eigenlijk Deathmatch.
Trial of the Gods (1 of 2): Hier is het de bedoeling om verschillende waves te doorstaan
Capture the Flag: Wat zou dit toch zijn?
De besturing bij deze multiplayer is nagenoeg dezelfde (en maar goed ook) als de singleplayer. Het is wel raadzaam om eerst de tutorials te spelen alvorens je online gaat.

Grafisch & Geluid

Grafisch is deze game, net zoals zijn voorganger GoW3 een pareltje. Meer heb ik er niet over te zeggen.
De oude soundtracks, nog van de eerste GoW zijn terug, alsook de agressieve en barbaarse stem van Kratos. En dat is maar goed ook!

Deze game is niet enkel veel beter dan hetgeen ik er had van verwacht, maar is een waardige opvolger (of prequel) van de reeks. Je verveelt je er zeker en vast niet mee en het verhaal heeft de neiging om je bij je nekvel vast te pakken. Echter de omvang en het epische van de trilogie bevat deze niet (maar wat is er dan ook epischer dan dat plot?). Zeker en vast de moeite waard om te spelen, zelfs al heb je nog geen enkele game hiervan gespeeld. Op een slordige 9 – 10 uur speel je deze singleplayer uit. Bij de multiplayer is de instapdrempel vrij hoog, maar wanneer je erover bent (en zeker met wat vrienden erbij) heb je aan deze modus ook voldoende plezier.

- Stelt niet teleur
- Prachtige graphics en omgevingspuzzels
- MP blijkt ook leuker en verfrissender dan verwacht