Roll Camera!: The Filmmaking Board Game

Roll Camera!: The Filmmaking Board Game

Altijd al met je vrienden een film willen maken? Dan is het nu je kans! Neem één van de functies aan en maak samen een hit, of een cultfilm, maar dat ligt in jullie handen in Roll Camera!

 

Doel van het spel


Samen met je crew een film maken die kwalitatief goed genoeg is om uit het rode gebied te raken, of een film zo slecht maken dat dit goed wordt!

Setup


Het spelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Iedere speler kiest - of krijgt willekeurig - een spelersbord en de hulpkaart die bij dat bord/die functie hoort.

De kaarten worden nu op het bord geplaatst. Scripts bestaan uit twee helften. De helften worden afzonderlijk geschud, er worden er vijf van getrokken en deze worden open gelegd op de daartoe bestemde plaats. Het probleemdeck wordt geschud en wordt gedekt bovenaan het bord geplaatst. Het ideeëndeck wordt geschud en gedekt onderaan het bord gelegd. Iedere speler ontvangt drie kaarten van de trekstapel, die hij verborgen houdt voor de andere spelers. Het scènedeck wordt geschud en open links van het bord gelegd. Er worden twee kaarten naar onder verplaatst - waardoor er nu drie kaarten zichtbaar zijn.

De kartonnen fiches die de setonderdelen moeten voorstellen worden geschud, in twee stapels verdeeld en open op de daartoe bestemde plaats gelegd. Het budget en tijdsduur wordt aangepast op de draaischijven in functie van het aantal spelers en de gekozen moeilijkheidsgraad. De kwaliteitsmarker wordt op de startpositie geplaatst. De 'Blocked'-fiches worden in de buurt gelegd. Een eerste speler wordt gekozen en die ontvangt de zes dobbelstenen en de draaischijf.

Spelverloop


Tijdens de beurt van een speler zijn er steeds vijf fasen die moeten doorlopen worden.
  • Trek een probleemkaart: de getrokken kaart wordt rechts geplaatst van de trekstapel. Als er al een kaart ligt, dan schuift deze door naar rechts. In het geval dat alle drie plaatsen gevuld zijn, wordt er geen nieuwe kaart getrokken. Opgelet: sommige acties vereisen dat je een probleemkaart trekt, in het geval dat alle plaatsen gevuld zijn, kan deze actie ook niet uitgevoerd worden.
  • Met de crew-dobbelstenen gooien: de actieve speler gooit de beschikbare dobbelstenen. In het begin zijn dit alle dobbelstenen. Als actieve speler kan je ervoor kiezen om dobbelstenen die vergrendeld zijn door een vorige speler, toch te rollen. Het VFX symbool is een joker en kan je gebruiken in plaats van eender welk ander symbool, zowel om op de borden als set te plaatsen. Opgelet: er zijn wel probleemkaarten die het gebruik van deze dobbelstenen een halt toe roepen.
  • De gerolde dobbelstenen plaatsen: hier kiest de actieve speler welke acties die zal ondernemen en welke dobbelstenen hij eventueel zal plaatsen op de set. Hij mag dobbelstenen op zijn spelersbord, of het spelbord, maar niet op het spelersbord van iemand anders. Hij mag ook geen dobbelstenen 'opnieuw' plaatsen (lees: dezelfde actie tweemaal uitvoeren). Hier komt af en toe iconografie aan te pas, maar deze is zeer intuïtief. We komen het gelijkheidsteken (=) tegen, en dit betekent dat de dobbelstenen hetzelfde icoon moeten vertonen, we komen ook de slash (/) tegen, wat betekent dat de er op die plek meerdere symbolen mogen geplaatst worden. Je kan er dus ook voor kiezen om dobbelstenen reeds vast te leggen, waar de volgende spelers iets verder mee kunnen zijn, maar die kunnen ook beslissen om gewoon alle vergrendelde opnieuw te rollen.

    Op het speelbord heb je de actie resolve. Hiermee zal je een probleem 'oplossen'. Het opgeloste probleem wordt omgedraaid en onder de sleuf geschoven iets verder naar rechts. Heb je er vijf opgelost, dan krijg je ofwel wat meer budget of tijd.

    Je kan setstukken plaatsen of herschikken. Als je ze plaatst kost dit wel wat! Je kan een stagiair erbij halen, hierdoor zal je een andere dobbelsteen mogen draaien hoe je wil, maar je moet daarbij wel een probleemkaart trekken.

    Bij een productievergadering (production meeting) worden er drie ideeën geopperd. Hiervan moet er eentje naar de aflegstapel, een andere wordt onmiddellijk uitgevoerd, en de derde gaat naar een 'to do lijst'. Speel je alleen, dan neem je één kaart uit je hand en trek je er twee van de trekstapel. Speel je met twee, dan speel je beide een kaart en wordt er één van de trekstapel getrokken. Met drie spelers speelt iedereen een kaart en met z'n vier kiest de actieve speler wie een kaart mag spelen. Daarnaast kan je ook dat idee spelen uit de to do lijst, wat een actie op zich is.

    Je kan dobbelstenen op de set plaatsen. Soms staan daar iconen bij (budget/kwaliteit ontvangen, een probleemkaart trekken, bepaalde eisen wat het symbool mag zijn, of net niet mag zijn) die geactiveerd worden als de set geschoten wordt. Een scène wordt geschoten als de dobbelstenen op de set overeenkomen met één van de scènekaarten, mits een draaiing (geen spiegeling!). Wanneer de scène geschoten wordt, wordt het budget en eventueel de tijdsmarker aangepast, alsook de kwaliteit of enige vorm van beloningen afgebeeld op de set of op de scènekaart. Daarna gaat de scènekaart omgedraaid naar de bovenste vrije plaats in de editeerruimte. De scènes op het verhaalbord schuiven door en worden aangevuld. Om een scène te schieten worden geen extra dobbelstenen gebruikt, maar al de gebruikte dobbelstenen tellen mee als gedane actie en kan je dus niet opnieuw ergens anders plaatsen. De setstukken worden achtergelaten zoals ze waren - en mag je dus niet zoals je wil herordenen.

    Er zijn zes beschikbare functies en deze hebben alle twee unieke acties - waarvan sommige overeenkomen met het speelbord, maar goedkoper zijn - en een actie die ze alle hetzelfde hebben, namelijk refresh: een ideekaart afleggen en een nieuwe trekken van de trekstapel.
  • Wanneer alle acties gedaan zijn, worden de beschikbare dobbelstenen opnieuw verzameld en gaan deze naar de volgende speler links.
  • De schijven qua budget en tijd worden aangepast en gaan ook naar de volgende speler.

Het spel eindigt wanneer er ofwel vijf scènes opgenomen zijn. In dat geval kijk je naar het script naar eventuele bonussen of strafpunten qua kwaliteit. Het spel stopt ook wanneer de budget- of tijdschijf de waarde nul bereikt, dan verliest de crew het spel.

Naast solo kan je het spel ook spelen met vijf of zes, al wordt dit in het regelboek afgeraden wegens de downtime, wat begrijpelijk is.

Daarnaast kan je ook werken met andere bedrijven. Hiervoor is er een set afzonderlijke kaarten. Hierdoor zal je het spel moeten spelen met meer begrenzingen en het is pas aan te raden deze te spelen als je het spel al wat kent.



Materialen


De gebruikte materialen zijn zeer mooi en thematisch. Zeker om 'wauw' tegen te zeggen. De gebruikte insert van gametrayz is als het ware een 'verpakking' in de vorm van een oude filmhouder, de doos heeft het mechanisme van een filmklapper en alles heeft mooi zijn eigen plaats in de eerstgenoemde houder. Puntje van kritiek is het moeilijk sleeven van de kaarten. Gametrayz werkt namelijk met afgeronde randen aan de onderkant van hun plastic insert, waardoor de sleeves gaan plooien.

Conclusie


Roll Camera komt in het begin wat bombastisch over, mede door de regelboek die werkt met verwijzingen. Doch, eens je aan het spelen bent wordt alles duidelijk en klaart het licht wat op. We spelen niet zoveel coöperatieve spellen zoals dit - we zijn eerder het dungeon crawler-genre gewend - en we waren iets argwanend. Toch zorgde dit spel direct voor een leuke immersie in de filmwereld door de gebruikte componenten en de duidelijke iconografie. De kindvriendelijke taferelen op de scènes zorgen er ook voor dat je dit spel snel met de jongsten kan spelen. De wijzers zorgen ervoor dat de moeilijkheidsgraad aangepast wordt in functie van het aantal spelers en qua moeilijkheid, al kan je hier uiteraard zelf je eigen ding mee doen qua houserules. We merkten wel op dat het spel iets gemakkelijker wordt, ondanks die instellingen, als je met meer speelt. Op die manier heb je immers als team meer - goedkope - mogelijkheden tot jullie beschikking. Roll Camera! is een vlot en thematisch spel waar je al snel een drie kwartier tot een uur mee kan vullen, afhankelijk van het aantal spelers..

Overzicht


Speelduur Op de doos staat 45-90 minuten, maar wij rondden veelal af op een uurtje
Aantal SpelersEén tot vier, al kan je ook tot zes gaan mits de nodige downtime
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk eens je de mechanismen kent, maar op zich niet gemakkelijk te winnen
Voor wie?Op de doos staat +10, al kan het jonger mits begeleiding.


Wij danken Keen Bean Studio voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be