Avatar: Frontiers of Pandora

Avatar: Frontiers of Pandora komt op de markt en biedt een nieuwe inkijk in het Avatar-universum. De Na'vi verwachten heel wat van je, maar ben je wel in staat om aan deze verwachtingen te voldoen?

Als jonge Na'vi kom je onder de hoede van ene Mercer en zijn TAP-programma. Dit moet ervoor zorgen dat zij contacten leggen met de andere stammen en zo meer geneigd zijn om enige vorm van relatie met mensen op te starten. TAP staat overigens ook voor The Ambassador Program... Uiteraard loopt het mis wanneer ene Jake Sully de kant van de Na'vi kiest, waardoor Mercer besluit om de ondertussen puberale leden van TAP te beëindigen, en dit mag je vrij letterlijk nemen. Gelukkig neemt Alma hen onder de hoede en zorgt ze ervoor dat zij in cryogene staat overleven. Enkele jaren later worden ze wakker en moeten ze hun plaats op Pandora innemen.

Ondertussen is de RDA terug en zijn ze volop bezig met de maan te vervuilen, terwijl jij uit een lange slaap ontwaakt. Het blijkt dat jij, en de andere van het TAP-programma leden zijn van een verloren stam, de Sarentu. Deze hadden als kerntaak onder de Na'vi om te fungeren als een soort overlevering van verhalen en bracht de stammen dichterbij. Je komt al snel terecht bij de Aranahe stam, die bekend staan voor hun mooi gebruik van verf om materiaal en kleding te versieren. Zij nemen je onder hun hoede en zorgen ervoor dat je als Na'vi in contact komt met Eywa - de soort god/moeder aarde in Avatar - en met de herinneringen aan en van je voorvaderen.

Ondertussen moet je er uiteraard voor zorgen om de mensen een halt toe te roepen door faciliteiten aan te vallen, de Na'vi samen te brengen, en tussendoor je Na'vi spiritualiteit te ontdekken.

We spelen het spel in een eerstepersoonperspectief en gaan op pad in de woeste natuur van Pandora om vele hoofd- en zijmissies te voltooien. Pandora is er niet goed aan toe, en veel heeft te maken met de manier waarop de mens zijn faciliteiten uitbaat, meestal gepaard met een hoge graad van vervuiling. Met een handvol mensen die het voor de Na'vi opnemen en met initieel de hulp van de Aranahe zal je jezelf van nieuwe kledij, wapens en vaardigheden moeten voorzien.

Daarmee komen we onmiddellijk bij het RPG-gedeelte van het spel. Je zal kledij en wapens krijgen van bepaalde missies, maar je zal die al snel leren vervaardigen. Quasi elke plant op Pandora heeft ook zijn nut. Als je echter de grondstof wil verkrijgen zal je met behulp van de knuppel en de R2-schouderknop voorzichtig moeten zijn. Je bent niet enkel in staat om je mannetje te staan met pijl en boog, maar als 'opgevoed door de mensen' kan je ook je weg vinden met gevonden schietwapens, en die komen er ook in verschillende maten. Een leuke extra zijn de verschillende modificaties die je kan aanbrengen op de verschillende delen uitrusting.

Waar de game mee breekt, is de traditionele manier van het vergaren van XP om zo je vaardigheden uit te breiden. Normaliter zal je door het omver knallen van vijanden of vergaren van grondstoffen de nodige XP krijgen om zo te stijgen in level. In Frontiers of Pandora krijg je een vaardigheidspunt als je een hoofd- of zijmissie hebt afgewerkt. Dat punt mag je dan weer spenderen in de klassieke skilltrees die uiteraard veel gelijkenis vertonen met die uit andere games - denk maar aan: het verhogen van de gezondheid, meer munitie kunnen dragen, vlotter grondstoffen verkrijgen, etc. Op zich werkt dit wel en moet je dus niet grinden om die ene unieke vaardigheid te verkrijgen.

Uiteraard zijn er ook vele extra punten die je kan verdienen door met de correcte plant 'verbinding' te maken zoals alleen een Na'vi dat kan. Je moet er ook voor zorgen dat je in het reine blijft met jezelf. Sommige grondstoffen zal je nodig hebben van de Pandoriaanse fauna. Zal je echter te veel dieren doden, dan zullen bepaalde zintuigen niet meer werken, of zullen Na'vi niet meer met je praten. Met die zintuigen ben je overigens in staat om te zien wat elk dier/plant voor je kan betekenen, en kan je ook geuren 'zien' waardoor het traceren van bepaalde doelen gemakkelijker wordt.

Wie de Avatar-films kent weet dat de grafische CGI pracht van het beeld druipt, zowel overdag als 's nachts, zowel in regen als in zonneschijn. Dat is met deze game niet anders. Normaal vermijden we nachtelijke activiteiten, maar door zowel de planten als bioluminescente dieren mogen we gerust een nachtelijke zijmissie aanvatten. We mogen van niets klagen, want zowel grafisch als auditief blijft de game authentiek.

We kunnen moeilijk onder banken, stoelen en uitheemse bomen verstoppen dat deze game veel gelijkenissen vertoont met de Far Cry-reeks. Gelukkig breekt die ook met die franchise, vooral door het verkrijgen van XP, en de manier waarop je alles in balans moet houden met Eywa. Laat me ook duidelijk zijn dat deze vergelijking geen nadeel is, maar als je een grove beschrijving wil van de game is een Far Cry op Pandora er niet al te ver naast. Gelukkig heeft de game nog genoeg eigenheid, zeker omwille van het verhaal, om zijn eigen unieke plaats op te eisen.

• Gameplay in functie van het verhaal/setting
  • Voelt vertrouwd aan

• We weten waar Abraham de mosterd vandaag haalt