Skylanders Trap Team

Deze laatste Skylanders-game bouwt niet alleen verder op het succes van de reeks, maar heeft ook een leuke vernieuwing aangebracht. Maar is dit voldoende om de reeks levend te houden? Dat lees je hier!

Verhaal - Het is aan jou, Poortmeester, om Skylands te redden!

Heel lang geleden hebben de legendarische Skylanders de Doemstrijders opgesloten in een gevangenis, die gemaakt is van het mysterieuze Traptanium. Kaos, de eeuwige slechterik, heeft deze gevangenis opgeblazen waardoor deze slechteriken nu vrij spel krijgen. Kaos is van plan om leiding te geven aan deze doemstrijders, maar dit verloopt niet van een leien dakje. Dit is het begin van een onwaarschijnlijke samenwerking...

Het verhaal is vooral gericht op de jongste gamers onder ons. We krijgen hier een klassiek goed-slecht verhaal waarbij de Skylanders, die jij moet leiden als Poortmeester, verschillende omgevingen moeten doorkruisen en allerhande vijanden een kopje kleiner moeten maken. Nieuw is nu dat je bepaalde vijanden niet alleen kan verslaan, maar ze nu ook kan opsluiten in de gevangenis.

Gameplay - Kindvriendelijk

Zoals het de Skylander-reeks betaamt, is de besturing zeer kindvriendelijk - lees: simpel - waardoor quasi iedereen deze game kan spelen. Springen doe je met het kruisje en aanvallen met de overige drie toetsen. Je kan deze aanvallen uitbreiden door upgrades te kopen in de Skylander-academie.

Tijdens het verhaal zal je af en toe in staat zijn om een boef te vangen, én ermee te kunnen spelen. Dit doe je dan simpelweg door op de L2 toets te duwen. Als je een boef kan vangen, zal je dit moeten doen met het correct type val. Zo zijn er boeven die je enkel kan vangen met een grond-val, lucht-val en dergelijke meer. Zoals je al kan raden, zitten er in het basispakket twee, van de acht type vallen.

Naast de verhaallijn zijn er nog twee andere modi die je kan spelen: Kaos uitdagingen en Arena. Grotendeels zijn deze hetzelfde: ze bestaan uit verschillende rondes waar je een heleboel vijanden moet verslaan. Bij de Kaos uitdagingen kan je wel nog gebruik maken van verdedigingstorens die je kan upgraden.

Hardware 2.0

De kracht van de reeks bestaat natuurlijk uit het vlot kunnen verwisselen van de verschillende Skylanders, dat je kan doen door simpelweg een poppetje van de poort te nemen en er een ander in de plaats te zetten. Met de vorige versie was het dikwijls zo dat het bleef haperen en dat je meerdere keren moest proberen om van Skylander te veranderen. Tijdens de review heeft de poort geen enkele keer gehaperd, wat natuurlijk zorgt voor een vlotter verloop tijdens de 'verwisselfase'.

Deze poort heeft ook een ingebouwde luidspreker en nog een extra opening. In deze opening moet je de verschillende vallen zetten (natuur, ondood, ...) wanneer je een boef vangt. Wanneer de boef opgesloten zit, kan hij door middel van de luidspreker, af en toe opmerkingen geven of vragen om te mogen meespelen. In het begin wat vreemd, maar een meerwaarde voor de jongsten onder ons.

De grafische kwaliteit van Skylanders heeft met de next-gen overgang ook een grafische upgrade meegekregen. Zo oogt alles toch iets meer afgewerkt dan de PS3 game die vorige jaar gereviewed werd. De kleurrijke, tekenfilmachtige omgevingen zijn een lust voor het oog en de tussenfilmpjes zijn mooi uitgewerkt.

Van het geluid mogen we niet klagen. We horen de verwachte kindvriendelijke deuntjes, alsook voice-acting. Wat ook nieuw is bij deze game, is dat de poort ook zelf geluid maakt. De gevangen boef zal af en toe opmerkingen geven, of vragen om te mogen spelen via dit systeem.

Conclusie - Een must voor de allerkleinsten

Als je alles uit de game zal willen halen, zal je, zoals we gewoon zijn van de SKylander-reeks, diep in je geldbuidel moeten tasten. Zo kan je bepaalde gebieden alleen maar betreden met een bepaald type 'Trapmaster'. Met andere woorden: met de figuren uit de Swap Force-reeks zal je deze ook niet kunnen betreden. Als je ook elke boef wil vangen zal je ook alle mogelijke vallen moeten verzamelen (lees: kopen). Een beetje zoals DLC, maar dan in fysieke vorm.

Als je als ouder samen met je jonge zoon, of dochter, een game wil spelen, dan is dit een goede start. Het verhaal, alsook de gameplay en het verwisselen van figuurtje gebeurt op een zeer kindvriendelijke manier. Zelfs de ingebouwde luidspreker in de poort zorgt voor een aangename meerwaarde. Als oudere gamer kan je hier ook wel je plezier uit halen, al zal deze de gameplay als té repetitief beschouwen en het verhaal té kinds.

• Hardware werkt perfect
  • Ideaal voor jonge gamers
  • Verzamelen is leuk...