Middle-earth: Shadow of War - Blade of Galadriel DLC

Shadow of War brengt zijn eerste verhalende uitbreiding uit, en daar kunnen we alleen maar blij om zijn want de eerste twee uitbreidingen misten toch duidelijk een overkoepelende context. Of we ook echt reden hebben tot juichen, ontdek je in de nieuwe Blade of Galadriel DLC.

Op het einde van het voorlaatste deel van het hoofdverhaal van Shadow of War – je weet wel, net voordat de game transformeert in een heuse carrousel van repetitiviteit – zagen we hoe Celebrimbor verslagen werd door Sauron en hoe de Dark en Bright Lord fuseerden tot het ene alziende oog. Hoe het daarna afliep voor Talion dat kwamen we te weten op het einde van de game, maar tot dusver bleef het onduidelijk wat het lot was van Eltariel. Tot nu!

Na de nederlaag van Celebrimbor en Eltariel komt de ring van de smid in de handen van de ‘she-elf’ en hoopt ze terug te kunnen keren naar huis. Vooraleer ze dat recht krijgt, moet ze helaas nog steeds komaf maken met de Nazgul, en dat brengt haar vanzelfsprekend terug bij Talion. Nu hij de ring van Isildur draagt verandert hij traag maar zeker in een van de Nazgul, maar zolang zijn wil de zijne is, kan hij zorgen voor een tegenbalans tegen de legers van Sauron. Eltariel kan Talion daar natuurlijk het beste bij helpen, nu zij beschikt over de ring van Celebrimbor.

Eltariel beweegt net als Talion, maar vecht net dat tikkeltje anders. Een typisch kenmerk is haar licht van Galadriel dat ze gretig gebruikt in haar strijd tegen de orks. Terwijl Talion de onderdanen van Sauron nog wezenloos sloeg met zijn koude kunstjes, verblindt Eltariel de orks met haar felgele licht. Daarnaast kan ze dat licht aanwenden om haarzelf en haar bondgenoten in de strijd te genezen, en dus kan je, meer als voorheen, iets meer de focus leggen op je rol als maarschalk van het strijdveld, terwijl je toekijkt hoe de orks elkaars hersenpan uiteenslaan. Je moet even wennen aan deze nieuw verworven vechtkunsten, maar voor de rest voelen de gevechten weer zo fluïde als voorheen en zal je voor je het weet weer de ene ork na de andere aan je twee zwaarden rijgen.

Waar Eltariel vreemd genoeg geen gebruik van maakt, is haar mogelijkheid om de orks dwangmatig te rekruteren met haar nieuwe ring. Er is met andere woorden geen sprake van een 'nemesis'-systeem. Waarschijnlijk om te verhinderen dat deze uitbreiding te ver zou leiden. Als de elf Talion echter wil helpen om een tegengewicht te bieden aan Sauron dan zal ze toch een aantal orks moeten aanwerven in haar leger, en dus doet ze dat op haar eigen manier, door in te spelen op de vreemde hersenkronkels van de orks. Zo is er bijvoorbeeld een excentriek duo dat erg graag speelt met explosieven. Als jij, net als hen, een graug kan bedwingen door alleen explosieven te gebruiken, dan win je hun respect en vervoegen ze je leger. Het voelt een beetje van de pot gerukt om op die manier ‘’bevriend’’ te geraken met orks, maar het doet daarmee wel waar de game zo goed in is, namelijk de grappige bende orks in het daglicht zetten. Helaas keert hetzelfde gameplayprincipe als voorheen net iets te vaak terug in deze uitbreiding. Ga naar een gebied, rekruteer een aantal orks – deze keer op een meer persoonlijke manier – en maak gebruik van je nieuwe bondgenoten om een fort te verdedigen of aan te vallen. Wie Shadow of War intussen heeft uitgespeeld, met nadruk op het laatste onderdeel van het spel, die heeft intussen zijn of haar portie gehad van forten aan te vallen en te verdedigen. Veel nieuws brengt deze uitbreiding dus niet op vlak van gameplay.

Deze uitbreiding vindt bovendien plaats in dezelfde gebieden als de rest van het spel, wat we toch een beetje spijtig vinden. Evengoed blijft het audiovisuele gedeelte net zo goed als voorheen. Voor de bespreking hiervan verwijzen we naar de review van Middle-Earth: Shadow of War.

Deze derde uitbreiding doet waar de andere uitbreidingen in faalden. Het brengt terug een rol van betekenis in de extra missies door te zorgen voor een verhalende context. Voor de rest wordt de gameplay een beetje opgesmukt met de nieuwe vechtkunsten van de elegante elf, maar blijft de set-up krak hetzelfde. Rekruteer orks en gebruik ze bij het innemen van forten. We kunnen het best begrijpen als je compleet verzadigd bent met dat soort gameplay, en in dat geval koop je deze uitbreiding louter om een conclusie te brengen aan het verhaal van Eltariel.

• Een verhaal helpt de om de missies beter te verbinden
  • Nog altijd die oerdegelijke gameplay ...

• ... waarvan er stilaan alles is uitgehaald dat er uit te halen valt ...