Tricky Towers

WeirdBeard is een Nederlandstalige indiestudio die deze Tricky Towers op de markt gooit. Of zij hiermee raak gooien of niet? Dat kan je hier lezen.

In Tricky Towers is het de bedoeling om de wereldberoemde tetrisblokjes zo efficiënt mogelijk te stapelen. Dit betekent voor deze ene keer nu niet dat we volle lijnen trachten te maken...

In deze game kan je aan de slag met drie verschillende modi: race, survival en puzzel. In race gaat het erom - zoals je misschien kan raden - om je blokjes zo te stapelen dat je zo snel mogelijk een specifieke hoogte bereikt. In survival moet je de blokjes zo stapelen dat je er zo weinig mogelijk verliest. Vallen er drie van het speelveld, dan verlies je. Bij puzzel moet je de blokjes zo stapelen dat je ze allemaal gebruikt én dat ze niet hoger komen dan een specifiek punt.

Deze drie modi lijken an sich zeer simpel, toch wordt het bouwen je veelal belemmerd door een tegenstander. Door middel van witte en zwarte magie - die je krijgt bij het behalen van een specifieke hoogte - worden de blokjes beïnvloed. De witte magie heeft een invloed op je eigen veld. Staat die laatste blok bijvoorbeeld niet echt goed, dan bliksem je hem gewoon weg. De zwarte magie is een soort van pestgedrag dat je kan loslaten op je tegenstander, of die je zelf op je dak krijgt. Tijdens het speltype race kan je een ballonnetje aan de blokjes hangen zodat ze trager zakken, of kan je de tegenstander zijn blokjes reusachtige proporties laten aannemen. Dit hoort allemaal binnen de magische mogelijkheden. Je speelgedrag kan ook beïnvloed worden door andere factoren. Een stevige zijwaartse wind of een mistbank die je het zicht ontneemt zijn enkele voorbeelden hiervan.

De blokjes zelf, hoe tetrisachtig ze er ook uitzien, plaats je ook niet zomaar. In het klassieke spel dat we allemaal kennen verplaatsen de blokjes zich per één volledige 'blokeenheid'. In deze game verplaats je die met een halve, met als gevolg dat, wanneer je er eentje niet goed plaatst, je bouwwerk kan scheeftrekken en zelfs omvallen, waardoor het kan zijn dat je een groot gedeelte opnieuw zal moeten construeren.

Je kan zelf beginnen met de singleplayer aan te pakken. Deze bestaat uit een parcours, verdeeld in vijf moeilijkheidsgraden, waar er tien proeven zijn per moeilijkheidsgraad. Je moet een bepaald aantal van de proeven succesvol afgerond hebben om door te gaan naar een hoger niveau. Deze game is bovendien ontwikkeld als partygame, dus uiteraard kan je met meerdere spelers aan de slag. Online en offline kan je met drie vrienden aan de slag. De game mist hierbij zijn doel niet, want onervaren gamers (denk maar aan de vele vriendinnen) kunnen het halen van diegenen die verknocht zijn aan hun controller. Zo blijft het leuk voor iedereen, vooral als je de zwarte magie begint in te schakelen.

Op grafisch en auditief vlak is de game zeer eenvoudig gehouden, en dat past wel in het concept. Veel meer randactiviteiten dan het maken van je bouwsels is hier tenslotte niet nodig. Naast de soundtrack die niet enerveert, hoor je ook de wind blazen, of een mistbank verschijnen, alsook het geluidje dat jouw, of een andere, avatar maakt.

Indiegames worden dezer dagen met argusogen aanschouwd. Niet alleen omdat sommige van matige kwaliteit zijn, en ze van tegenwoordig als bladeren uit de bomen lijken te vallen. Deze Tricky Towers doet wat het belooft. Easy to learn, difficult to master lijkt hier zeker van toepassing. Deze game is wel makkelijk instapbaar als 'niet-gamer' en de onervaren gamer kan het ook halen van de meer ervaren speler, vooral als je met de zwarte magie rekening houdt. Hoe lang je met deze game aan de slag blijft is afhankelijk van hoe dikwijls je vrienden over de vloer krijgt.

• Ook voor onervaren gamers
  • Gameplay heeft meer diepgang dan je denkt

• De vraag is of de game boeiend zal blijven