Giana Sisters: Twisted Dreams - Director's Cut

Deze game is een heruitgave van de gelijknamige game die uitkwam in 2012. Deze versie bevat naast de originele game ook nog extra levels. Kon deze ons in vervoering brengen of niet? Dat lees je hier.

In het midden van de nacht zitten de zusjes Maria en Giana te keuvelen op bed. Plots wordt Maria door een magisch portaal naar een andere wereld getrokken. Giana blijft niet bij de pakken zitten en gaat haar zus achterna. Blijkbaar bevinden de zusjes zich in de droomwereld! Hier wordt Maria opgepeuzeld door een gigantische draak. Haar zus Giana begint aan een queeste om haar zus te bevrijden.

Gameplay - Platformer Pur Sang

Giana heeft een zeer speciale eigenschap in droomwereld, zij kan namelijk twee vormen aannemen. Een brave, blonde versie van zichzelf en een rebelse roodharige. Samen met het uiterlijk veranderen ook haar vaardigheden én haar omgeving.

Wanneer je speelt als de blonde versie is de omgeving grauw, met donkerpaars als primaire kleur. Hier kom je skeletten en duivels tegen als vijanden. In deze modus kan Giana in de lucht zweven doordat ze een pirouette uitvoert. Door het wel of niet inhouden van het driehoekje kan je de snelheid van het afdalen bepalen.

Als je overschakelt naar de roodharige versie van Giana, fleurt de omgeving op en zijn de vijanden een stuk minder gevaarlijk, of zo zien ze er toch uit. Giana heeft de eigenschap om zich tot een vuurbol om te toveren en zichzelf te lanceren  vijanden. Dit kan echter ook gebruikt worden om hoogte te winnen.

Een groot deel van de game bestaat uit het het oplossen van (kleine) omgevingspuzzels. Hierbij is het van belang dat je gebruik maakt van de correcte versie, en veelal van het tijdig wisselen. Zo zullen er bruggen zijn die in de ene wereld volledig zijn, en in de andere kapot, waardoor je een doorgang creëert. Zo zijn er ook platformen die in de ene wereld wel, of niet bestaan, of reageren vijanden op een verschillende manier. Een groot deel van je succes hangt af van de vingervlugheid van de speler. Timing is hier van groot belang, anders beland je tegen een doornige varen of tegen één van de vijanden. Wanneer dit gebeurt, dan moet je een gedeelte opnieuw spelen.

De game bestaat uit vier hoofdstukken, elk onderverdeeld in enkele scènes, met als laatste een baasgevecht. Voor elk hoofdstuk mag je rekenen op 40-60 minuten. Gelukkig hebben we het hier over een director's cut en zijn er nog enkele themagetinte levels extra. Zo zijn er nog enkele kerst- en halloweenlevels die je met verschillende moeilijkheidsgraden kan spelen.

Wanneer je wisselt tussen de twee versies van Giana, veranderen zowel de cartooneske omgeving, alsook het geluid op sublieme wijze. Wat in de ene wereld levendig en ongevaarlijk is, wordt door middel van een druk op de schouderknop doods en levensgevaarlijk. Het vrolijke en sprookjesdeuntje bij de blonde versie krijgt er een leuk gitaardeuntje bij wanneer je schakelt naar de rebelse versie. De verandering tussen achtergrond en muziek zullen niet snel vervelen.

De PEGI-rating voor deze game is +7, en daarmee kennen we ook direct het doelpubliek. Maak je echter geen illusies, ook als volwassene zal je meermaals het loodje leggen. De puzzels zijn echter zeer simpel, en hieraan kan je zien dat deze game voor de jongere gamer ontwikkeld is. De grootste moeilijkheid in de game is echter het tijdig schakelen tussen de twee versies van het meisje. Geduld en doortastendheid zijn hier een deugd. Al bij al een leuke 2D platformer, maar vooral gericht op de jonge gamer.

• Grafisch en auditief zeer aangenaam
  • Goede gameplay

• Soms wat repetitief