Escape Dead Island

Zombies, een vaak gebruikt onderwerp in de gamewereld. Dit veelvuldig gebruik heeft echter een nadeel. Je game moet er bovenuit steken. Heeft Escape Dead Island dit potentieel?

Voor alle duidelijkheid, Escape Dead Island is niet het vervolg op Dead Island, maar een spin-off ervan. De geruchten van een zombie-uitbraak in Banoi, doen de drie vrienden, Cliff, Linda en Devan, afzakken naar het bijhorende archipel. Ze komen aan bij het nabijgelegen Narapela waar ze op zoek gaan naar de bewijzen en oorzaken van de zombies. Voor ze het echter goed en wel beseffen zitten ze middenin een uitbraak van de levende doden en wordt hun originele zoektocht een overlevingstocht. Je gaat hierbij enkel op pad met Cliff. Zijn twee kameraden blijven achter in het kamp en zo moet hij alleen op zoek naar een uitweg. Een uitweg die moeilijker is dan op het eerste zicht blijkt. Het is namelijk niet duidelijk of je nu probeert te ontsnappen van een eiland of vastzit in de hallucinaties van een gek. Langzaamaan krijg je meer en meer hints dat dit alles zich in Cliff's hoofd afspeelt. Of misschien ligt de waarheid zoals zo vaak wel ergens tussenin. Om te weten te komen naar welke kant het uiteindelijk evolueert, zal je het spel zelf moeten spelen.

Uiteindelijk krijg je een survival/mysterie verhaal geserveerd, dat helaas nooit onverwacht uit de hoek komt. Dit levert nog steeds een aangenaam verhaal, maar zadelt je daarnaast met een dit-heb-ik-al-eens-gezien-gevoel op.

In se zijn er drie luiken aan de gameplay. Je hebt stealth, hack 'n slash en third person shooter. In het begin heb je geen noemenswaardige uitrusting. Je start vanuit het concept "zombies moeten vermeden worden" en je sluipt er stilletjes voorbij. Wanneer je een schroevendraaier vindt, zal je nog steeds genoodzaakt zijn te sluipen. Alleen besluip je nu de zombies met als doel die schroevendraaier in hun hoofd te planten. Dit stealth-gedeelte is het aangenaamste luik van de drie. Helaas zal je dit bijna uitsluitend in het eerste deel van de game uitvoeren. Na verloop van tijd vind je slagwapens, zoals een bijl en een katana, een pistool en een shotgun. Op dat punt krijg je meer en meer zombies op je bord en is sluipen simpelweg geen optie meer. De game evolueert naar een hack 'n slasher met een kleine toets van een third person shooter. Klein omdat de hoeveelheid munitie enigszins beperkt is, althans in het middenluik van de game. Op het einde zal je er lustig op los kunnen schieten.

Het hack 'n slash gedeelte kent helaas weinig variëteit. Slaan doe je met vierkantje, ontwijken met rondje. Dit levert weinig tactische gevechten op en zet je meer en meer aan tot button bashen, mits de occasionele terugtrekking om je levensbalkje te laten herstellen. Een probleem hierbij is dat het camerastandpunt af en toe hapert. Plots ben je je overzicht kwijt en begin je alleen maar extra te button bashen. Het shooterdeel staat helaas ook niet op punt. Simpel point and shoot durft wel eens mislopen. Je lijkt op je doelwit te mikken maar mist onbegrijpelijk. Dit zou kunnen vermeden worden.

De game start als een zombie-stealth game en eindigt daar mijlenver weg van. Verandering en afwisseling in gameplay is vaak iets positief, maar is hier toch te veel van het goede.

De graphics lijken zo geplukt uit een stripverhaal, eveneens met de bijhorende onomatopeeën. Hiervoor is er duidelijk inspiratie gehaald bij Borderlands en de verscheidene Telltale-games. Origineel is dit dus niet, maar bekoorlijk kan het wel zijn. Tenminste als je fan bent van dit grafisch genre. Over de soundtrack valt weinig te zeggen. Uitblinken doet die niet, maar storen evenmin.

Escape Dead Island start veelbelovend, maar kan die sterke start niet doortrekken. Op die manier belandt deze game ergens in de middenmoot. Aan te schaffen als budgettitel, want in deze drukke gametijden besteed je je welverdiende centjes beter aan andere titels.

• Leuke grafische stijl
  • Het stealth-luik van de gameplay

• De evolutie van de gameplay