After Us

Videogames die een gevoelig onderwerp aansnijden, zoals de natuur in het geval van After Us, kunnen we alleen maar aanmoedigen. Maar slaagt de Spaanse ontwikkelaar er ook in onze aandacht vast te houden?



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


After Us begint heel dramatisch. De wereld is om zeep en daar zit de mensheid volledig zelf achter. Mother, zo heet de bovenaardse kracht, heeft haar laatste Life Force opgebruikt en hoopt nu dat hoofdpersonage Gaia met haar verkregen krachten voor een oplossing kan zorgen. Wat volgt is een avontuur doorheen een desolate wereld waarin Gaia op zoek gaat naar zielen van dieren en daarbij opnieuw voor kleur zorgt in de wereld. Moeder Natuur is nog niet hopeloos verloren, gelukkig maar.



Gameplay


Gaia heeft wat krachten ontvangen, maar breidt die pas uit na verloop van tijd. After Us doet dit op een perfecte manier. Zo introduceert het de omgeving, en diens gevaren, gaandeweg terwijl Gaia meer en meer krachten ontdekt. Na een half uurtje kan Gaia springen, zweven, klimmen, zingen en zelfs dierenzielen aaien. Gameplaygewijs verloopt alles vlot, waarna je al snel over autokerkhoven zal springen, olievlekken zal omtoveren tot grasperken en uiteindelijk de zogenaamde ‘vessels’ van dieren bevrijden om deze terug aan Mother’s Ark toe te voegen. Te zien krijgen hoe een diersoort is uitgestorven is best bedroevend, maar After Us is na verloop van tijd ook wel een lijdensweg.

De game doet een aardige poging om met de sobere wereld in te hakken op de gevoelens van de speler, maar vergeet een belangrijk aspect: de aandacht vasthouden. Het tempo in After Us ligt tergend traag, waardoor je jezelf zal beginnen storen aan allerlei factoren. De vijanden bieden geen meerwaarde, de desolate wereld is redelijk leeg en eentonig te noemen en op vlak van gameplay is het allemaal gewoon te simplistisch. Wij willen de planeet gerust redden, en ons steentje droegen we dan ook bij door onze PS5 iets sneller dan verwacht al uit te schakelen…



Graphics & Sound


Tegen wil en dank zal After Us je oren belasten met irritante, repetitieve orkageluiden die maar niet stoppen. Een echte teistering, terwijl de game zelf ook grafisch weinig detail kent, wat jammer te noemen is.

Conclusie


Games moeten nog altijd voldoende interesse opwekken en goed uitgewerkt zijn. After Us is helaas een saaie bedoening geworden, die je door veel factoren gewoonweg niet mee in het verhaal krijgt.

Pluspunten


  • Platforming
  • Idee achter de game


Minpunten


  • Saai
  • Traag en te lang
  • Flauwe gameplay
  • Irritante sound




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
6/10
Grafisch
6/10
Geluid
5/10
Duur
7/10

After Us

Release
di 23 mei, 2023
Genre
Avontuur
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Private Division
Ontwikkelaar
Piccolo Studio

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
6/10
Grafisch
6/10
Geluid
5/10
Duur
7/10