World of Draghan: Guitige Ouwe Draakjes

World of Draghan: Guitige Ouwe Draakjes

Onze gekke draken zijn op zoek naar de schat. Ben jij de eerste die arriveert?

 

Doel van het spel


Je moet als eerste draak over de eindstreep komen, of het verst als je niet alleen bent.

Setup


Elke speler krijgt een drakenstandee en de daarbij horende verhaallijnkaart in dezelfde kleur. De parcourskaarten worden opeenvolgend gelegd (voor een standaardspel met het betoverde bos naar boven) in functie van het aantal spelers - speel je met 3 of 4, dan ga je tot 28, indien meer gebruik je alle kaarten. Je kan natuurlijk ook alle kaarten gebruiken als je een langer spel wil. De startkaart wordt aan het begin van het parcours geplaatst, de finishkaart aan het einde.

Naargelang het type spel dat je wil spelen (introductie, normaal, of gevorderd) vorm je de trekstapel met de daarbijhorende stapkaarten of actiekaarten. De introductiekaarten hebben linksboven geen teken, de normale een cirkel en de gevorderde een sterretje. Het verschil zit hem vooral in de actiekaarten waarbij je iets tactischer moet nadenken en eventueel moet gebruik maken van de acterzijdes van de kaarten waarop de symbolen staan voor moed, spreuken en drakenpoten.

Een eerste speler wordt gekozen.

Spelverloop - drie tot vijf spelers


Het spel verloopt in rondes, die elk opgedeeld worden in verschillende fasen.

Dealer fase


Elke speler krijgt een aantal kaarten van de trekstapel gelijk aan het aantal spelers + 1.

Draft fase


Elke speler kiest één kaart die hij/zij houdt en geeft de rest door aan de speler links van hem - of wijzerszin. Uit het aantal gekregen kaarten wordt er één kaart gekozen en wordt de rest opnieuw doorgegeven. Dit gaat zo door tot je één kaart in je hand hebt, die je ook aan je stapel toevoegt.

Programmeerfase


Uit de stapel kaarten die je hebt gehouden, kiest de eerste speler een kaart die hij naast zijn verhaallijn legt. Hij plaatst nog één kaart bij de andere spelers en houdt er op het einde eentje over die hij dan rechts van zijn net geplaatste kaart legt. Hij legt dus één kaart bij de andere spelers, en twee bij hemzelf. Wanneer de eerste speler de kaarten heeft geplaatst, is het de beurt aan de volgende speler en dit gaat door tot iedereen de kaarten naast de verhaallijnen heeft geplaatst.

Bewegingsfase


De startspeler draait de eerste kaart om en voert de actie uit die erop staat. Daarna de tweede speler, derde, enzovoort. Wanneer iedereen zijn eerste kaart heeft uitgevoerd is dat het einde van die actieronde - dit is belangrijk om te weten want sommige kaarten maken gebruik van die term. Dan draait de startspeler zijn tweede kaart om en dit gaat opnieuw door tot wanneer de laatste kaart van de laatste speler is uitgevoerd.

Einde van de ronde


Wanneer iedereen zijn of haar kaarten heeft gespeeld, wordt de fiche van de startspeler doorgegeven en start er een nieuwe ronde.

Het spel eindigt wanneer er minstens één draak op de finishkaart staat, én de ronde is afgelopen. Het kan dus zijn dat een draak op de finishkaart toch nog stapjes kan zetten.



Spelverloop - twee of zes spelers


Twee spelers


Wanneer je met twee speelt kies je voor het kortere parcours van 28 zetten. Er zijn dan nog enkele aanpassingen tegenover het gewone spel.
  • Elke speler ontvangt zes kaarten.
  • De spelers selecteren gelijktijdig welke kaart ze naast hun eigen verhaallijn plaatsen en leggen deze in de eerste twee posities.
  • Daarna kiezen de spelers twee kaarten om in positie drie en vier te leggen van de tegenstander.
  • De overige twee kaarten worden aan de tegenspeler gegeven, en die selecteert er eentje om op zijn eigen verhaallijn op positie 5 te leggen. De andere kaart wordt afgelegd.


Zes spelers


Wanneer je met zes speelt is er ook een kleine wijziging. In plaats van zeven kaarten krijgt iedereen er zes. Dit betekent dat er op het laatste geen kaart meer is om in je eigen verhaallijn te spelen. Je gebruikt in deze modus wel alle 36 vakjes.

Overige varianten


Naast deze standaardopstelling beschrijft de handleiding nog vijf varianten waarbij je actiekaarten kan toevoegen (normaal of gevorderd), waarbij je kan kiezen voor een bergrace (de achterkant van het betoverde bos toont een 'bergpad'), waarbij je een gokje kan wagen en dergelijke meer. We raden uiteraard aan om eerst het reguliere spel te spelen alvorens de andere varianten te proberen.

Materialen


Het spel bestaat uit 110 kaarten (57,5 x 89) van standaarddikte -en kwaliteit. De draken worden voorgesteld door karton (ong 2 mm) die je in een doorschijnend standeevoetje moet plaatsen. Daarnaast zitten er nog enkele grotere kaarten in die start en finish aanduiden en nog enkele kartonnen fiches van dezelfde dikte als de draken. De (kartonnen) insert laat het nipt toe om de kaarten te sleeven en ervoor te zorgen dat je alles afzonderlijk kan stockeren.

Conclusie


Guitige Ouwe Draakjes is een spelletje dat zowel een race-element bevat, als een 'pestelement'. Het komt erop aan om zelf zo snel mogelijk de finish te halen, en een stok in de wielen van de andere spelers te steken. Hierdoor heeft het spel wel een partygame karakter, eerder dan een gewoon familiespelletje. Het spel is zeker leuk en kan dienen als spelletje met de kleinsten of als filler tussen wat zwaardere spellen. Het materiaal is op zich goed en we zijn blij dat gesleevde kaarten een plaatsje hebben in de doos en door de extra varianten ligt de herspeelbaarheid hoog.

Overzicht


Speelduur 30 minuten
Aantal SpelersTwee tot zes
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk
Voor wie?op het doosje staat 8+, maar mits hulp bij het lezen kan het ook jonger


Wij danken Jumping Turtle Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be